اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

معماری مدرسه شمالی استرالیا / مدرسه ای برای اوتیسم

مدرسه شمالی استرالیا، تلاش می کند تا جایی برای رشد و تعالی کودکان اوتیسم باشد. نیازهای مدرسه کاملا در طراحی دیده شد، و ساختمان مدرسه به گونه ای طراحی شده که از بچه‌ها در خودتنظیمی و مدیریت رفتارشان حمایت کند. شاگردان این مدرسه در جهت رشد و توسعه پتانسیل‌های شخصی و آموزشی خودشان حمایت می‌شوند تا در زندگی خانوادگی و اجتماعی مشارکت‌کنندگان ارزشمندی باشند. رضا درخشان

معماری مدرسه شمالی استرالیا / مدرسه ای برای اوتیسم

رضا درخشان

مدرسه شمالی برای کودکان اوتیسم (Northern School For Autism) در کشور استرالیا واقع شده است. این مدرسه متعهد به اجرای بهترین شیوه در آموزش و یادگیری شاگردان مبتلا به اختلالات اوتیسم است. مدرسه معتقد است که برای موفقیت در جهان، شاگردان باید به گونه ای پرورش یابند تا بتوانند خود را به هم به شکل فردی و هم در ارتباط با دیگران مدیریت کنند، و دنیایی که در آن زندگی می کنند را به درستی درک کنند.

 

مدرسه شمالی برای اوتیسم، یک رویکرد آموزشی ساختاریافته را اجرا می کند. برنامه‌های آموزشی، مبتنی بر توانایی‌ها و مهارت‌های شاگردان شکل گرفته است:

  • ارتباطات
  • فعالیت های روزمره
  • خود تنظیمی
  • نیازهای حسی
  • علایق و آرزوها
  • مهارت های فردی و اجتماعی

 

عملکرد مدرسه از همه انتظارات لازم فراتر رفته است. این مدرسه تمام معیارهای لازم برای آموزش شاگردان با اختلالات اوتیسم را دارد و طبق گفته کارکنان مدرسه، «تدریس در آن بسیار آسان است.» این مدرسه می‌تواند برنامه‌های درسی متنوع مورد نیاز این کودکان را در فضاهای آموزشی امن و جذاب ارائه دهد.

 

ساختمان مدرسه

فضای این مدرسه تقریبا 20500 متر مربع، شامل 4100 مترمربع با مجموعه ای از ساختمان های یک طبقه، 5400 مترمربع چمن مصنوعی، 3700 مترمربع جاده آسفالته و محوطه پارکینگ، 1700 مترمربع زمین سنگفرش بتنی و لاستیکی، و 600 مترمربع باغ است. ساختمان های یک طبقه 4100 متر مربعی، شامل چند بخش برای هر یک از مدارس ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و ارشد به همراه یک بخش اداری و اتاق چند منظوره، کتابخانه و حوزه هنری است.

 

نیازهای مدرسه کاملا در طراحی دیده شده است. ساختمان مدرسه به گونه ای طراحی شده  که از بچه‌ها در خودتنظیمی و مدیریت رفتارشان حمایت کند. هر کلاس درس دارای یک اتاق کار، یک حیاط فضای باز، یک آشپزخانه کوچک و یک انباری است. کلاس های درس همگی نور نور طبیعی دارند تا استفاده از لامپ های فلورسنت به حداقل برسد.

 

کل مدرسه با رنگ های طبیعی تزئین شده، تا منطبق بر نیازهای احساسی کودکان باشد.

یک بخش درمانی مجهز برای دسترسی کودکان به برنامه های گفتاری، کاری، موسیقی و بازی درمانی وجود دارد.

 

بازی و تفریح در فضای باز

هر سایت مدرسه دارای زمین های بازی مدرن و البته ایمنی است که به خوبی نگهداری می شود. حیاط ها به بخش های مجزا و متناسب با سن تفکیک شده تا به دانش آموزان اجازه دهند تا مهارت های بازی خود را افزایش دهند و بتوانند با کودکان هم سن و سال خود رابطه دوستی برقرار کنند. مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و تجهیزات برای دانش‌آموزان در دسترس است، از جمله گودال‌های شن، بخش دوچرخه‌سواری، صندلی‌های سایه‌دار، کوهنوردی، چارچوب‌ها و زمین‌های بازی چمن‌دار.

 

زمین های بازی جذاب و ایمن هستند، طوری که تنها تعداد کمی از کودکان در هر زمان با هم بازی می کنند؛ و این به معلمان کمک می کند تا به راحتی شاگردان را نظارت و پشتیبانی کنند. طراحی زمین بازی برای مسیرهای دوچرخه سواری به گونه خاصی طراحی شده، زیرا آموزش دوچرخه یک برنامه اصلی مدرسه است. همچنین بخش های برای آشپزی، هنر و کتابخانه نیز ایجاد شده است.

 

چشم انداز مدرسه

مدرسه شمالی تلاش می کند تا یک مرکز رشد و تعالی برای کودکان اوتیسم باشد.

 

ماموریت مدرسه

شاگردان در جهت رشد و توسعه پتانسیل‌های شخصی و آموزشی خود حمایت می‌شوند تا در زندگی خانوادگی و اجتماعی مشارکت‌کنندگان ارزشمندی باشند.

شعار مدرسه

یادگیری برای زندگی

 

ارزشهای مدرسه

صداقت، خرد، امنیت

ساختار مدرسه

مدرسه با توجه به مراحل تحصیلی و بر اساس تقریبی سن، به سه مدرسه تفکیک می شود:

سال های ابتدایی - 5-8 سال

سال های میانی - 9-12 سال

سالهای بعد - 13-18 سال

 

چارچوب حمایتی از رفتارهای سالم در محیط مدرسه (School Wide Positive Behaviour Support)

حمایت از رفتارهای درست و سالم در مدرسه (SWPBS)، چارچوبی است که رویکرد مداخله ای سه سطحی را برای حمایت از همه شاگردان و رفتار آنها ارائه می دهد. SWPBS مستلزم ایجاد یک زنجیره حمایت رفتاری است که همه شاگردان را پوشش می دهد و بر پیشگیری و مداخله تاکید می کند. این یک رویکرد پیشگیرانه است که بر آموزش رفتارهای مورد انتظار مدرسه به همه شاگردان تمرکز دارد. SWPBS مشکلاتی که شاگردان ممکن است در مدرسه داشته باشند را پیش‌بینی می‌کند و از یک رویکرد مشترک و سازگار برای پیشگیری از مشکل استفاده می‌کند. SWPBS کمک می کند تا مدرسه ای ایمن، فداکار، و قابل احترام داشته باشیم. این رویکرد، بر شناسایی و پاداش دادن به رفتارهای سالم و مثبت به عنوان ابزاری برای جلوگیری از رفتار منفی تمرکز دارد.

 

برنامه تحصیلی

مدرسه برنامه های آموزشی جامع، و البته طراحی شده به شکل فردی برای همه شاگردان در نظر گرفته است. اهداف فردی برای هر شاگرد خاص جهت ایجاد ارتباطات، یادگیری و مهارتهای شخصی مشخص شده است. همه کارکنان مدرسه آموزش های ویژه ای برای اختلالات اوتیسم دیده اند. بنابراین برنامه ها به شیوه ای هماهنگ و البته دوستانه در مدرسه اجرا می شوند.

 

شاگردان همچنین در برنامه های گروهی و اجتماعی شرکت می کنند، مانند خرید، باشگاه ورزشی و شنا. معلمان متخصص برنامه های هنرهای تجسمی، موسیقی و تربیت بدنی (از جمله آموزش دوچرخه) را ارائه می دهند. شاگردان در مراسم ها، جشن ها، و سایر رویدادهای ویژه شرکت می کنند. همه شاگردان تشویق می‌شوند تا به یادگیرندگان مستقل و مادام‌العمر تبدیل شوند!

 

سازمان گروه کلاس

گروه‌های کلاسی معمولاً شامل هشت تا ده دانش‌آموز با سن تقویمی مشابه هستند. شاگردان بر اساس نیازهای رشدی و آموزشی گروه بندی می شوند. معلمان و دستیاران معلم به صورت مشارکتی برای حمایت از شاگردان فعالیت می کنند. معلمان، مسئول توسعه، ارائه و ارزشیابی کلیه فعالیت های کلاس هستند. معلمان و دستیاران معلم در تیم های دو یا سه نفره در هر کلاس درس کار می کنند و توسط گفتار درمانان و کاردرمانان، معلمان متخصص و تیمی از معلمان خبره پشتیبانی می شوند.

 

برای حمایت از اجرای برنامه های آموزشی، مدرسه طیف وسیعی از خدمات تخصصی از جمله آسیب شناسی گفتار، کاردرمانی و نظایر آن را ارائه می دهد. از طریق یک رویکرد مشارکتی مبتنی بر تیم، ارائه درمان در محیط های کلاس درس ارائه می شود. معلمان و درمانگران به عنوان یک تیم فرارشته ای کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که شاگردان به برنامه های درمانی جامع و مؤثر دسترسی دارند.

 

مشارکت خانواده

مدرسه یک گروه جمع آوری کمک مالی والدین فعال را در هر مجموعه دارد که رویدادهای مختلفی مانند قرعه کشی، غرفه های روز مادر و روز پدر، و ناهار ویژه شاگردان را ارائه می دهند. از والدین و مراقبین دعوت می شود تا در شورای مدرسه شرکت کنند تا به اداره خوب مدرسه کمک کنند. جلسات منظم حمایت از خانواده در طول سال با موضوعات مختلف برگزار می شود.

 

نظرات برخی از والدین شاگردان در مورد مدرسه

  • ما از حضور ابی در شمال بسیار خوشحالیم. مدرسه دارای امکانات فوق العاده ای است و کارکنان آن مهربان و خوش برخورد هستند. ابی از آمدن به مدرسه لذت می برد و می توانم ببینم که او در حال یادگیری مهارت های زیادی است و در بسیاری از فعالیت های مختلف شرکت می کند. معلم و کادر درمانی در مورد آنچه به ابی می آموزند و راه های کمک و تشویق او با ما صحبت می کنند. ما خوشحالیم که بخشی از این مدرسه هستیم.»
  • پسرم جردن، در شش سال گذشته در این مدرسه تحصیل کرده است. در طول این مدت، حمایتی که از کارکنان دریافت کردیم شگفت انگیز بود. معلمان و کارکنان درمان همیشه برای بحث در مورد هر موضوعی در دسترس هستند، و همواره نتایج خوبی حاصل می شود. پسرم آنقدر پیشرفت کرده و آموخته است و به اهدافی دست پیدا کرده که فکر نمی‌کردم ممکن باشد. یک تشکر ویژه از همه دست اندرکاران مدرسه دارم.»
  • "از لحظه ای که آنتونی به این مدرسه رسید، ما می دانستیم که انتخاب مناسبی برای تحصیل او انجام داده ایم. معلمان و کارکنان در درمان شگفت انگیز هستند. آنها دلسوز، خوش برخورد، فداکار و حرفه ای هستند. آنتونی خوشحال است، همیشه در حال پیشرفت است، به طور مداوم مهارت های جدید را یاد می گیرد و برنامه های یادگیری فردی او نیازهای خاص او را برآورده می کند.


 

نقل از: 

https://www.northernautism.vic.edu.au/

https://www.northernautism.vic.edu.au/gallery

https://a4le.org.au/awards/awards-2013/2013-regional-award-winners-and-commendations/northern-school-for-autism

https://www.2construct.com.au/projects/northern-autism-school

https://www.researchgate.net/figure/Layout-of-the-Northern-School-for-Autism-Source-Hede-Architects_fig3_283099110

انتهای پیام/

 

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول