اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

«عصر جدید» مجالی برای شنیده شدن موسیقی نواحی

وحید موسوی خواننده لرستانی در جدیدترین حضور خود در مسابقه «عصر جدید» دو آهنگ مشهور لرستان از دو استاد سرشناس موسیقی لری خواند.

«عصر جدید» مجالی برای شنیده شدن موسیقی نواحی

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: موسیقی لری از تنوع و پیشینه‌ای کهن برخوردار است که به دو بخش کلی، موسیقی‌های آوازی (کلامی) و موسیقی‌های‌ سازی تقسیم می‌شود. هم‌ اکنون موسیقی لری در قالب ترانه به هفت بخش تقسیم می‌شود. موسیقی لری در قالب ترانه به هفت بخش تقسیم می‌شود که عبارتند از موسیقی و ترانه‌های غنایی و عاشقانه، موسیقی و ترانه‌های حماسه رزمی، موسیقی و ترانه‌های سوگواری، موسیقی و ترانه‌های فصول، موسیقی و ترانه‌های کار، موسیقی و ترانه‌های طنز و سرودهای مذهبی. سازهای موسیقی لری عبارتند از سرنا، دهل، تال (کمانچه)، تنبک (تمک)، و سازهای سنتی مرسوم از جمله سازهایی هستند که در موسیقی قوم لر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان کمانچه تنهاسازی است که با ساز سایر اقوام تفاوت اساسی دارد. بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی در مناطق لرنشین، تصویری از رقص و پایکوبی بر قطعه‌ای سفالی به دست آمده که قدمت موسیقی در این منطقه را به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح رقم می‌زند. 

بعضی از ترانه‌ها در ابتدا با سکوت (ضد ضرب) همراه هستند، این مطلب به عنوان نقطه اشتراک با موسیقی کردی مطرح است. ترانه‌ها مانند سنت رایج در ترانه‌های محلی سایر نواحی، از دو جمله (فراز و فرود) و گاه از یک جمله تشکیل یافته‌اند؛ و معمولاً بیت واحدی از کلام در هر ترانه وجود دارد که مانند ترجیع بند تکرای می‌گردد، عموماً ترانه‌ها با انتخاب کلمه‌ای از این بیت نامگذاری می‌شوند، مشابه این مورد در ترانه‌های قوم کرد وجود دارد. در ترانه‌ها همواره از کلماتی مانند هه، خدا، اری و عزیزم استفاده می‌شود که این کلمات در پیوند و تطبیق هجاهای شعر و موسیقی ایفای نقش می‌کنند.

وحید موسوی خواننده لرستانی در جدیدترین حضور خود در مسابقه «عصر جدید» دو آهنگ مشهور لرستان از دو استاد سرشناس موسیقی لری خواند.

این خواننده لرستانی که رپرتوار اجرایی خود را در قالبی نو با تنظیم و ارکستراسیون مدرن ارائه می‌دهد، اما اصل و مبنای کارش را براساس آهنگ‌ها و مقام‌های قدیمی موسیقی لرستان قرار می‌دهد. این شیوه دارای نکات و جنبه‌های مثبتی است چراکه امروزه قشر جوان و نوجوان، اکثریت مخاطبین فعال حوزه موسیقی را تشکیل می‌دهند و گروه‌های سنی از 12 تا 25 سال را می‌توان تعیین‌کننده‌ترین گروه سنی مخاطب هدف قلمداد کرد.

ازاینرو دست‌اندرکاران و اهالی موسیقی باید برنامه‌ها و رپرتوارهای اجرایی خود را تا آنجا که اصول موسیقی به آن‌ها اجازه می‌دهد با سلیقه این گروه همسان‌سازی کنند. این همسان‌سازی در خود نیز مزایایی دارد. اول اینکه باعث می‌شود قشر عظیمی از جامعه را به سمت شنیدن موسیقی مورد نظر هدایت کنند. دوم اینکه با این سیاست‌گذاری می‌توان گرایش جوانان و نوجوانان را از موسیقی‌های به شدت مخرب وارداتی را به سمت و سوی موسیقی‌های خوب و سالم برای جسم و روح هدایت کرد.

امروزه متاسفانه بمب‌باران انواع موسیقی غیرایرانی و وارداتی به شدت جوان امروز کشور را تهدید می‌کند چراکه امروزه موسیقی وارداتی فقط موسیقی نیست بلکه یک پکیج تمام و کمال و برنامه‌ریزی شده است که در خود تمام اسباب سفر به قهقرا را داراست. موسیقی‌های مخرب وارداتی به گونه‌ای طراحی و به مخاطب هدف خورانده می‌شوند که از سلیقه شنیدن تا سلیقه پوشیدن و حتی سلیقه خوردن و نوشیدن را ذائقه‌سازی می‌کند و به این جهت است که باید احساس خطر کرد. بی‌شک بسیاری از ما در اطراف خود جوان یا نوجوانانی دیده‌ایم که گرایش به یک گروه موسیقی خاص غیرایرانی چگونه بر رفتار و کردار و پوشش و علایقش تاثیر گذاشته و به تدریج خود را پیرو و سالک آن گروه کرده است و این یک زنگ خطر جدی برای مسولان فرهنگی کشور است که باید هرچه زودتر با حمایت همه جانبه از فرهنگ و هنر و تمام پتانسیل‌های هنر به طور اعم و موسیقی به طور اخص، جوانان را به سمت فرهنگ سالم و فرح‌بخش خودی سوق دهند چراکه آسیب‌های این تهاجم همه‌جانبه، گریبان تمام جامعه را خواهد گرفت.

ذکر این توضیحات مقدمه‌ای بود برای اینکه بیشتر به لزوم حمایت از فرهنگ و موسیقی خودی تاکید شود و اینکه موسیقی ما در دل خود تمام شرایط را برای جذب حداکثری دارد. در اجرای جدید وحید موسوی خواننده لرستانی دو آهنگ شناخته شده «دسمه بِئیر»(دستم را بگیر) معروف‌ترین آهنگ استاد «ایرج رحمانپور» خواننده و شاعر سرشناس لرستان و آهنگ «یه شوبی نصمه شو بی»(شبی  بود و نیمه شبی) معروف‌ترین آهنگ استاد «فرج علیپور» خواننده و نوازنده نامدار لرستانی، را برای داوران و حضار در سالن و همچنین برای بیننده‌ها به اجرا گذاشت.

اجرای این دو قطعه که با تنظیم و رویکردی جدید همراه بود، با صدای خاص و باریتون(صدای بم) وحید موسوی، حس و حالی خاص به این آثار بخشیده بود که حتی برای تمام کسانی که این دو آهنگ معروف را سال‌ها شنیده بودند، رنگ و بویی تازه و متنوع داشت و از شنیدن آن لذت بردند.

شاید توصیف و تشریح بیش از حد یک اثر موسیقی، زمانیکه بهترین توصیف شنیدن آن اثر بارویکردی زیاد قابل قبول نباشد، ازاینرو در ادامه با هم دو اثر اجرا شده با صدای وحید موسوی را خواهیم شنید تا در ادامه، اصل قطعات را با صدای خواننده و خالق اصلی اثر نیز بشنوید که این امر از دو جنبه توجیه دارد. اول اینکه مدل جدید این دو اثر قدیمی و شناخته شده را می‌شنوید آنهم با صدایی نو، دوم اینکه اصل آثار را با صدای خوانندگان اصلی می‌شنوید که خود ماهیت این مقایسه، برای هر شنونده‌ای می‌تواند حس کنجکاوی، مقایسه و در نهایت لذت شنیدن آثاری با دو رویکرد متفاوت را به همراه داشته باشد. که در ادامه می‌شنویم:

اجرای اول وحید موسوی آهنگ «یه شو بی نصمه شو بی»

نسخه اصلی با صدای استاد فرج علیپور خواننده و نوازنده سرشناس لرستان

 

 

اجرای دوم وحید موسوی آهنگ «دسمه بِئیر»

نسخه اصلی با صدای استاد ایرج رحمانپور خواننده و شاعر نامدار لرستان
 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول