اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

عایق‌هایی دانش‌بنیان از هدررفت انرژی جلوگیری می‌کند

پژوهشگران موفق به ساخت و تولید عایق‌های حرارتی بر پایه مواد پیشرفته شده‌اند.

عایق‌هایی دانش‌بنیان از هدررفت انرژی جلوگیری می‌کند

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،این عایق‌های حرارتی بر پایه مواد پیشرفته، علاوه بر قابلیت ضدحریق بودن خود، می‌توانند به عنوان لایه‌ای برای جلوگیری هدررفت انرژی در نمای بیرونی ساختمان نیز به کار آیند و موجب اصلاح الگوی مصرف انرژی شوند.

این پوشش‌ها که در شرکت دانش‌بنیان اطلس پوشش محافظ تولید شده است، در سازه‌هایی چون پل‌ها، تونل‌ها یا آرماتورهای میلگردی در بتن‌هـا که دارای عناصر فلزی هستند نیز کاربرد عمده‌‎ای خواهند داشت.

پوشش‌های حرارتی این شرکت بر پایه نانومواد با دو رویکرد مختلف از هدررفت انرژی جلوگیری می‌کند. حضـور رنگدانه‌های مقاوم در برابر حرارت که دارای ضریب انتقال حرارت پایینی هستند و از انتقال گرما جلوگیری می‌کنند و همچنین استفاده از نانومواد برای به دام انداختن هوا در میان آنها که باعث کاهش ضریب انتقال حرارت پوشش می‌شود.

از آنجا که هوا در ابعاد بسیارکوچک به دام می‌افتد، این پوشش حرارتی با ضخامت بسیارکم نیز می‌تواند عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد. به دلیل پایه آب بودن این پوشش، استفاده از آن نسبت به پوشش‌های حلال پایه، ساده‌تر است و علاوه بر این، نسبت به عایق‌های معمولی مانند فایبرگلاس و پلی‌استایرن مشکلات زیست‌محیطی کمتری دارد.

این پوشش‌ها علاوه بر فلزات، بر روی سطوح دیگر ازقبیل بتن، چوب، گچ، سیمان نیز چسبندگی زیادی دارند و قابل نشاندن هستند. علاوه بر این، این پوشش‌ها ضدرطوبت هستند و در برابر نفوذ نم و باران از خود مقاومت نشان می‌دهند، به این دلیل حتی در نمای بیرونی ساختمان‌ها نیز قابل اجرا هستند.

همچنین این پوشش به سادگی با آب و صابون قابل شست‌وشو است و در برابر رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهد. ضمن اینکه می‌تواند به صورت بی‌رنگ و شفاف، بسته به جنس سطح زیرین استفاده شود.

اکثر پوشش‌های موجود در بازار کاربرد صنعتی دارند، اما این پوشش حرارتی، کاربرد ساختمانی دارد و می‌تواند در نمای ساختمان ضمن عایق حرارتی بودن، استفاده شود. از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به مقرون‌به‌صرفه بودن و جلوگیری از هدررفت انرژی اشاره کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول