اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

۲۵ سال عملکرد اصلاحات| اصلاح‌طلبان بدنه اجتماعی خود را فریب دادند

یک فعال سابق دانشجویی با اشاره به فریب بدنه اجتماعی اصلاح طلبان توسط این جریان، گفت: زوال گفتمانی اصلاح طلبان باعث‌ شده تا مردم آنها را بهتر بشناسند و این جریان سیاسی به طور جدی تضعیف شود،

۲۵ سال عملکرد اصلاحات| اصلاح‌طلبان  بدنه اجتماعی خود را فریب دادند

مجتبی ثابتی فعال سابق دانشجویی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره عملکرد 25 ساله جریان اصلاح طلب گفت: هرگفتمانی که بخواهد جریان ایجاد کند باید بر پایه عقلانیت حداکثری و احساسات حداقلی شکل بگیرد یعنی در بالاترین ترازِ شعور، عقلانیت و غایت ایدئولوژی باشد و در پایین ترین سطحِ  احساسات به سر ببرد.

* جریان اصلاحات هیچ گاه نخواست یا نتوانست با عقلانیت وارد مدار سیاست شود

وی افزود: جریان اصلاحات هیچ گاه نخواست یا نتوانست با عقلانیت وارد مدار سیاست شود، همیشه احساسات بخشی از مردم را بارور می کرد و سوار بر احساسات می شد تا به نتیجه نهایی که رسیدن به قدرت هست دست پیدا کند. به همین دلیل می بینیم که دولت آقایان هاشمی، خاتمی و روحانی که در ظاهر اختلافات ایدئولوژیک و مبنایی زیادی دارند اما در حقیقت با مدیران واحدی کشور را اداره کردند این مساله به دلیل تفوق احساسات بر اندیشه صورت گرفت.

ثابتی تصریح کرد: خاتمی در سال 1376 غیریت‌سازی خودش را با تیم آقای هاشمی انجام داد و با تکیه بر احساس منفی مردم  نسبت به عملکرد آقای هاشمی توانست به قدرت دست یابد اما به محض دست یابی به هدفش از مدیران آقای هاشمی استفاده کرد؛ از این مساله می توان به عنوان نمونه ای که اصلاح طلبان از احساسات مردم سو استفاده کردند نام برد.

وی گفت: جریان اصلاحات احساسات را دال‌ِکنش سیاسی خود قرار دادند، تا جایی که برخی معتقدند همراهی بعضی بزرگان این جریان با انقلاب تا پیش از پیروزی نهضت امام براساس احساسات بوده است، اصلاح طلبان به این دلیل که نیاز فطری قاطبه مردم عبور از شاه بود به همراهی انقلاب شتافتند. به همین دلیل همراهی آنها با انقلاب اصولا ایدئولوژیک نبود، از طرفی می‌توان گفت مخالفت افراطی برخی اصلاح طلبان در اوایل انقلاب با ملی_مذهبی ها نیز بر همین اساس شکل گرفته بود.

ثابتی با بیان اینکه جریان اصلاحات در برخی مقاطع فقط به دنبال کسب رای بودند، تشریح کرد: این جریان برای کسب قدرت؛ بهائی ها را می خواستند جذب کنند، از طرفی با ادبیات حزب توده حرف می زدند، علاوه بر این برخی از حامیانشان دلداده به نهضت آزادی بودند این درحالی است که گرایش های فکری حزب توده به طور کل با نهضت آزادی متفاوت است اما از آنجایی که اصلاح طلبان به هر طریقی می خواستند قدرت را کسب کنند لاجرم منتهاالیه‌های جریانات سیاسی را برای همراهی با خود متقاعد می کردند.

این فعال سیاسی گفت: جریانی که احساسی عمل می کند مرزِگفتمانی هم برای خود قائل نیست، برای کسب رای گاهی اوقات وارد مدار انقلاب می شود و برخی اوقات با مخالفین انقلاب یعنی ملی_مذهبی ها تعامل می کند و بعضی مواقع نیز با بهائیان به گفت و گو می نشینند. برای جریان اصلاحات کسب قدرت اصل است، روش آنها برای کسب قدرت نیز براساس احساسات است.

* جریان اصلاحات ایدئولوژی ندارد اگر داشت به فراخور شرایط گفتمانش را تغییر نمی داد

ثابتی تصریح کرد: جریان اصلاحات روش سیاسی مطابق بر ایدئولوژی اصلاح طلبانه ندارد، چرا که اصولا اصلاحات تهی از گفتمان و ایدئولوژی است. بدنه اجتماعی جریان اصلاحات متوجه شده اند که این جریان سیاسی ایدئولوژی و صداقت در گفتار ندارد؛ به انتخابات در نظام جمهوری اسلامی اعتراض دارند ولی زمانی که احساس می کنند در انتخابات رای می آورند در این عرصه به ایفای نقش می پردازند، مواقعی که به این نتیجه می رسند در انتخابات شکست می خورند، از ورود به این عرصه امتناع می ورزند و آن را تحریم می کنند.

وی افزود: بزرگان اصلاحات هر زمان که منافعشان تامین شود از نظام دفاع می کنند، هروقت هم احساس کنند تضعیف نظام باعث تقویت آنها می شود، نظام را تضعیف می کنند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه بدنه اجتماعی جریان اصلاح طلب به این نتیجه رسیده اند که کنش‌گری بر اساس احساسات اصالت ندارد گفت: کنشی که اصالت گفتمانی نداشته باشد به مرور تضعیف می شود چرا که قادر نیست برای آن جانفشانی کنند و هزینه بدهند.

* بدنه اجتماعی اصلاحات به این نتیجه رسیدند که فریب خورده اند

ثابتی تصریح کرد: سایر جریانات سیاسی برای تقویت گفتمان انقلاب اسلامی هزینه داده اند در دولت های متفاوت برخی از شایستگان جریان انقلابی تضعیف و از جایگاه خودشان عزل شدند ولی همچنان بر اصول خود پافشاری کردند.  

وی با اشاره به فریب بدنه اجتماعی اصلاح طلبان توسط این جریان، گفت: زوال گفتمانی اصلاح طلبان باعث‌ شده تا مردم آنها را بهتر بشناسند و این جریان سیاسی به طور جدی تضعیف شود، تا جایی که می توان گفت دیر نیست زمانی که اصلاح طلبان به دنبال جریان جایگزینی برای خود بگردند. تا زمانی که جریان موسوم به اصلاحات با رویه مذبذبِ احساس محورِ فعلی جلو روند امکان اینکه بتوانند قدرتمند وارد چرخه سیاسی کشور بشوند تقریبا در حال نابودی است. 

ثابتی با اشاره به قدرت طلبی جریان اصلاحات گفت: هرجا لازم باشد برای کسب قدرت رادیکال ترین شعارها را می دهند اگر هم شرایط اجتماعی کشور به گونه‌ای باشد که موفقیت در انتخابات مستلزم اتخاذ سهل گیرانه ترین مواضع باشند، از آن ابایی ندارند. در برخی مواقع لیبرال ترین شعار های اقتصادی را می دهند و در زمان دیگر برای کسب قدرت توده ای ترین شعارهای اقتصادی را فریاد می زنند.

اگر لازم باشد برای کسب صندلی قدرت با دشمن دیرینه خود نیز ائتلاف می کنند

این فعال سیاسی افزود: هدف نهایی اصلاح طلبان کسب قدرت است به همین دلیل در هر برهه ای سیاست متفاوتی را اتخاذ کرده اند، این جریان می خواهد قدرت را به هر شکلی تصرف کند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول