اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

موسسه پژوهش و برنامه ریزی متولی مطالعات تحول آموزش عالی است

رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی از نقش زیربنایی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برای آموزش عالی کشور خبر داد.

موسسه پژوهش و برنامه ریزی متولی مطالعات تحول آموزش عالی است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، علی‌باقر طاهری نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با سابقه ای افزون بر ۵۴ سال به مثابه کانون تفکر آموزش عالی است به این معنا که با دارا بودن گروه‌های پژوهشی تخصصی در حوزه آموزش عالی کانون تصمیم ساز و متولی انجام مطالعات بنیادین برای تحول در آموزش عالی است.

وی یکی از ماموریت های موسسه را دانشگاه پژوهی دانست، به این معنی که نهاد دانشگاه برای مدیریت درست، نیاز به مطالعات میدانی دارد تا تصمیم های دانش پایه اتخاذ کند. در سطح وزارت علوم اتخاذ تصمیم های دانش پایه مبتنی بر مطالعات انجام شده در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی است.

تدوین برنامه بخش آموزش عالی برنامه هفتم

رئیس موسسه تدوین برنامه هفتم توسعه در بخش آموزش عالی را از دیگر ماموریت های موسسه برشمرد و ادامه داد: موسسه، متولی تلفیق بخش آموزش عالی برنامه هفتم توسعه است و معاونت های وزارت علوم برای این امر نمایندگانی معرفی کردند که تحت عنوان کمیسیون تلفیق بخش آموزش عالی برنامه هفتم با محوریت موسسه کار خود را آغاز کردند. تلاش خواهد شد، بخش آموزش عالی برنامه هفتم توسعه مترقی‌تر از برنامه‌های اول تا ششم توسعه تدوین می شود. در این زمینه دبیرخانه شکل گرفت و ساختار و کمیته ها تعیین شد. پیش بینی می کنیم تا پایان تابستان سال جاری، نسخه نهایی بخش آموزش عالی برنامه هفتم را تحویل دهیم.
 

شبکه متخصصین آموزش عالی راه اندازی می‌شود

طاهری نیا در ادامه ایجاد شبکه متخصصین آموزش عالی (شماع) را از دیگر اقدامات مهم موسسه برشمرد و افزود: با توجه به اینکه موسسه کانون تفکر و تصمیم ساز آموزش عالی است، به جمع زیادی از پژوهشگران نیاز داریم، پژوهشگران متعددی در سطح کشور و شهرستان ها پراکنده هستند و با این شبکه سازی، متخصصان حوزه آموزش عالی را ساماندهی کنیم تا مطالعات پشتیبان تصمیم وزارت علوم را غنای کامل ببخشیم، فعالیت‌های مقدماتی ایجاد شبکه انجام شده است و فراخوان عضویت در شبکه متخصصان آموزش عالی به زودی منتشر می‌شود. منظور از متخصصان، افرادی هستند که در حوزه های موضوعی مرتبط با آموزش عالی از قبیل مدیریت و اقتصاد آموزش عالی و ... تخصص دارند و در گام بعدی این شبکه می‌تواند شبکه متخصصان بین‌المللی هم باشد.
 

۱۲ اقدام نوآورانه مؤسسه

طاهری نیا در ادامه اقدامات نوآورانه موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی را برشمرد و اعلام کرد:  طی ۵ ماه و ۱۲ روزی که فعالیت خود را در مؤسسه آغاز کرده ایم ۱۲ اقدام نوآورانه داشته‌ایم که در این زمینه می‌توان به  تولید بسته‌های سیاستی مدیریتی اشاره کرد وی گفت: در پنج ماه گذشته در هر هفت روز یک مساله برای مطالعه به مؤسسه ارجاع شده است به عنوان مثال می‌توان به تدوین مدل جامع تألیف و تدوین کتاب درسی دانشگاهی، آسیب شناسی لایحه پیشنهادی سنجش و پذیرش دانشجو، راهکارهای افزایش خودباوری و هویت مداری در دانشجویان و انجام پایان نامه و رساله به صورت گروهی و اشاره کرد
 وی همچنین دیگر اقدام نوآورانه موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی را  تهیه فُرمی تحت عنوان «اَزما» دانست و ادامه داد: پر کردن خلاء میان پژوهشگران و مدیران اجرایی، از دیگر برنامه های نوآورانه این موسسه است. در حالت عادی، پژوهشگر کار خود را انجام می دهد و خروجی مورد نظر خود را روی میز می گذارد. مدیر هم ممکن است به این پژوهش توجه نکند یا زبان آن را متوجه نشود. برای نیل به این هدف، نظامی را تحت عنوان «ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی» با عنوان اَزما تعریف کردیم.وی افزود: با این فرم یکی از خلاهای نظام مدیریتی ما که عبارتست از  گسست فکری مدیریتی است برطرف شود در این فُرم مانند پل بین پژوهشگر و مدیر اجرایی عمل می کند. از آنجایی که زبان پژوهشگر و مدیر اجرایی متفاوت است، این فُرم، پژوهش پژوهشگر را در قالب یک پاراگراف برای مدیر اجرایی بیان می کند.
 

مرجعیت موسسه در آمار آموزش عالی کشور

عضو شورای معاونین وزارت علوم با اشاره به سابقه پنجاه ساله انتشار آمار آموزش عالی توسط موسسه، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی را مرجع رسمی آمار آموزش عالی دانست و از تولید و نشر گزارش های آماری ادواری در آینده ای نزدیک توسط موسه خبر داد.
دبیر مجمع پژوهشگاههای ملی کشور با اشاره به وجود دبیرخانه هیأت امنای منطقه ۲ پژوهشی و دبیرخانه مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور در موسسه از واگذاری مسوولیت تدوین گزارش عملکرد وزارت علوم به موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی توسط وزیر علوم به موسسه نیز خبر داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول