اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

تی آر تی: ایران ظرفیت تولید پهپاد را افزایش داده است

یک رسانه ترکیه‌ای نوشت، ایران به تلاش‌ها در زمینه توسعه پهپاد و انتقال تجربیات خود در زمینه موشکی و پهپادی ادامه می‌دهد.

تی آر تی: ایران ظرفیت تولید پهپاد را افزایش داده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تاسیس کارخانه تولید پهپاد «ابابیل-۲» ایران در تاجیکستان کماکان در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب دارد به طوریکه یک رسانه ترکیه‌ای در این زمینه نوشت، ایران، تاجیکستان را نه تنها به عنوان سکوی پرشی برای پیشبرد منافع نظامی، سیاسی و اقتصادی خود در آسیای مرکزی، بلکه به عنوان فرصتی برای نشان دادن توان بالقوه فرهنگی و معنوی خود می‌بیند.

وبگاه شبکه خبری «تی‌آرتی» روز دوشنبه نوشت که اقدام ایران برای تولید هواپیماهای بدون سرنشین برای تاجیکستان، کشوری در آسیای مرکزی که ارتباطات فرهنگی و قومی قوی با تهران دارد، نقطه عطفی برای این کشور شیعه نشین است.

 یک تحلیلگر ایرانی به این شبکه خبری گفت، تاسیس کارخانه پهپاد سازی دلیلی بر این است که ایران در پی روابط دوستانه با کشورهای منطقه و تقویت متحدان و تامین منافع آن‌ها و خود است.

«اولاس پهلوان» تحلیلگر امنیتی و افسر سابق ارتش ترکیه، انگیزه‌های سیاسی دیگری را در همکاری نظامی دو کشور همسایه می‌بیند. پهلوان گفت: «تداوم تحریم‌های آمریکا، ایران را مجبور می‌کند تا حوزه نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد.»

 

بر اساس این گزارش، تاجیکستان و ایران اشتراکات زیادی دارند. جمعیت آنها عمدتاً به زبان فارسی صحبت می‌کنند. در سال‌های اخیر، ایران و تاجیکستان و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 این دو کشور نزدیک‌تر شده‌اند.

«کریل سمنوف» کارشناس روسی  نیز در این زمینه گفت: «ایران، تاجیکستان را نه تنها به عنوان سکوی پرشی برای پیشبرد منافع نظامی، سیاسی و اقتصادی خود در آسیای مرکزی، بلکه به عنوان فرصتی برای نشان دادن توان بالقوه فرهنگی و معنوی خود می‌بیند .از سویی دیگر، تاجیکستان نیز به دلایل مختلف به ایران نیاز دارد. این کشور باید قابلیت‌های دفاعی خود را برابر تهدیدات احتمالی از جانب افغانستان بهبود بخشد. همچنین تاجیکستان باید امنیت مرزهای خود را با افغانستان و قرقیزستان که درگیری‌ها و گذرگاه‌های غیرقانونی دارد، حفظ کند.»

در بخش دیگر این گزارش آمده است، نزدیک شدن دوشنبه با تهران دلایل بیشتری دارد دارد. تجارت بین‌المللی تاجیکستان محصوردر خشکی نیز باید از طریق ایران به دریاهای آزاد دسترسی داشته باشد و ایران به دنبال غلبه بر رقبای سعودی خود در تاجیکستان است.

پهلوان، کارشناس روس گفت: « تحت تحریم‌های شدید آمریکا، ایران راهی جز اتکا به خود برای بهبود ظرفیت خود در پهپادها ندارد. تهران به تلاش‌های خود در زمینه توسعه پهپاد وانتقال تجربیات خود در زمینه فناوری‌های موشکی و حوزه پهپادی ادامه می‌دهد.»

وبگاه تحلیلی آمریکایی «المانتیور»  نیز در تحلیلی  پیرامون تاسیس کارخانه ساخت پهپاد ایران در تاجیکستان کشور همسایه ایران نوشت، ایران در پی تقویت روابط با تاجیکستان کشور فارسی زبان همسایه خود است و پهپادها نقش بزرگی در راهبرد نظامی ایران دارند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول