اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

افراد مطلع و اهل قلم فعالیت‌های صادقانه روحانیون را جریان‌سازی کنند/ طلبه شهید رجایی در دل قرارگاه دشمن با شجاعت از مرزهای انقلاب حفاظت کرد

برادر شهید رجایی گفت: شهید رجایی با اینکه نوجوان و جوانی بیش نبود اما با شجاعت و شهامت تمام در دل قرارگاه دشمن از اسلام و انقلاب اسلامی دفاع کرد.

افراد مطلع و اهل قلم فعالیت‌های صادقانه روحانیون را جریان‌سازی کنند/ طلبه شهید رجایی در دل قرارگاه دشمن با شجاعت از مرزهای انقلاب حفاظت کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری روحانیت بیدار و به ویژه امام خمینی (ره) عامل تحول بزرگ و مهم در منطقه و جهان بود.

دشمنان با اشراف به این موضوع که روحانیون در بیداری و هوشیاری مردم نقش بسزایی داشته و باعث ترویج دین بوده و بنای ظلم و استکبار را با بیداری اسلامی سرنگون می‌کنند با روحانیت مخالف بوده و در طول سال‌ها از هر حربه و ترفندی برای سرکوبی روحانیت استفاده کردند.

روحانیون کشور ایران اسلامی در کنار فعالیت های تبلیغی و دینی خود در شرایط بحرانی در کنار مردم بوده و در حوادثی مانند سازندگی بعد از جنگ تحمیلی، حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل و شیوع بیماری کرونا برای کمک به مردم عزیز وارد میدان شدند.

خبرنگار خبرگزاری فارس با توجه به برگزاری کنگره ۴ هزار شهید روحانی در استان قم با محمدتقی رجایی برادر «شهید طلبه احمدرضا رجایی» گفت‌وگویی انجام داده که با هم می‌خوانیم.

فارس: در ابتدا خودتون را معرفی کنید؟
رجایی:
محمدتقی رجایی برادر شهید «طلبه احمدرضا رجایی» هستم و حدود یک سال بازنشسته شدم، بنده در جهاد سازندگی وقت فعالیت داشتم.

فارس: بیوگرافی شهید احمدرضا را برای خوانندگان بیان کنید:
رجایی:
شهید احمدرضا در سال ۱۳۴۵ در یک خانواده مذهبی در روستای کفشگیری از توابع شهرستان گرگان متولد شده فرزند سوم خانواده و پدری کارگر داشت، دوران ابتدایی را در همان روستا تحصیل کرده و با توجه به اینکه خانواده در سال ۵۸  مجبور شدند به شهرستان کردکوی نقل مکان کنند، دوره راهنمایی را در شهرستان کردکوی ادامه تحصیل داد‌.

بعد از دوره راهنمایی با توجه به اینکه به مباحث حوزه علمیه علاقمند بودند به مدرسه «عمادیه» گرگان که نخستین مدرسه علمیه در آن زمان بود رفته و  تحصیل خود را در این مدرسه ادامه دادند.

 

 

فارس: چگونه به فعالیت در سپاه و بسیج روی آوردند؟
رجایی:
از کودکی در فعالیت‌های مساجد حضور پررنگ داشته و دوران راهنمایی اوج فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و تبلیغی شهید در بسیج بود و با توجه به اینکه  هنر خطاطی خوبی داشت در واحد تبلیغات سپاه شهرستان در نوشتن شعارها همکاری می‌کرد‌.

با فعالیت وی در بسیج و سپاه شهرستان اخلاق و رفتار این شهید در مسیر دینی تغییر کرد و به گونه‌ای به لحاظ علم و آگاهی و بینش ارتقاء یافت که با توجه به سنین ۱۵-۱۴ سالگی به پختگی رسیده و در مباحث و بحث و جدل با منافقین حاضر شده و با وجود سنین کم با شجاعت و جسارت تمام در مقابل صحبت‌های آنان جواب‌های کوبنده می‌داد.

خاطرم هست در یکی از همین مباحث که فرد منافق نتوانسته بود پاسخ قانع‌کننده‌ای به ایشان دهد چنان سیلی به صورت شهید زده بود تا وی بترسد و از ادامه مباحث منصرف شود اما این سیلی نیز کارساز نبود و وی همچنان به بحث در مورد مسائل دینی و اسلامی ادامه داد.

در یکی از همین مباحث به قول یکی از دوستان، وقتی منافقین نتوانستند جواب قانع‌کننده‌ای دهند به وی می‌گویند شما بچه هستید برو و با بزرگتر خود بیا.

این شهید چنان جسور بود که در دوران اوائل انقلاب با وجود اینکه سن چندانی نداشت همراه بنده در گشت‌های شبانه بسیج شرکت می‌کرد.

فارس: چه خصوصیات اخلاقی شاخصی داشتند که در بین خانواده و بستگان خاص بود؟
رجایی:
به لحاظ اخلاقی و رفتاری از همان دوران کودکی زبانزد خاص و عام بودند و در کنار زیرک و با هوش بودن، حاضر جواب بوده و در کمال احترام می‌توانستند جواب منطقی در برابر سوال دیگران ارائه دهند، با اینکه شوخ طبع بودند اما همیشه احترام و ادب را رعایت می‌کردند و به پدر و مادر و بزرگان فامیل احترام خاصی قائل بودند.

فارس: در چه سالی و چگونه به جبهه حق علیه باطل اعزام شدند:

رجایی: در سال ۱۳۶۳  در سن ۱۸ سالگی وی سال سوم درس طلبگی خود را می‌گذراند که اعزام سراسری لبیک یا خمینی اعلام شد و شهید احمدرضا رجایی به همراه تنی چند از دوستان طلبه خود از مدرسه عمادیه عازم مریوان شدند.

فارس: خاطره خاصی از آن زمان دارید؟
رجایی:
بله. بنده آن زمان در مریوان بودم و معمولا سربازان و مدافعین انقلاب اسلامی هراز گاهی از قله‌ها که محل دفاع ما از دشمن بود به شهر برای استحمام و تماس با خانواده خود می‌آمدند و دوباره به محل مقر خود بر می‌گشتند.

آن روز من‌هم وارد شهر شدم تا برخی از کارها را انجام دهم که حسن‌آقا یکی از بستگان را دیدم بعد از احوالپرسی جویای حال خانواده و برادرم احمدرضا شدم که گفتن وی هم مریوان است و در قله دیگر که قله اصلی دفاع از مرز و بوم است مستقر شده است.

از مسئولان مربوطه خودم اجازه گرفتم و به قله‌ای که برادرم در آنجا مستقر بود رفتیم، قله بسیار سخت بود و پیمودن این مسیر برای یک جوان بسیار سخت‌تر.

آن شب به اصطلاح من مهمان آنها بودم و زمانی که نگهبانی را تقسیم کردند یک نفر کم داشتند. برادر شهیدم به من گفت قبول می‌کنی با من امشب نگهبانی دهید.من قبول کردم و آن شب با هم بودیم.

قله‌ای که ما در آنجا بود در دل مقر دشمن بود، ساعتی از نیمه شب گذشته بود و صدایی آمد، برادرم بدون اینکه ترس و واهمه داشته باشد به‌من گفت من میرم اطراف را جستجو کنم و مرکز صدا را پیدا کنم شما هم مراقب سنگر و همرزمان باشید.

وقتی با شجاعت تمام رفت من به حال ایشان غبطه خوردم که با این سن از دشمن نمی‌ترسد و با شجاعت وارد میدان می‌شود.

فارس: شهید احمدرضا در چه عملیات‌ها و چه جبهه‌هایی شرکت داشتند و نحوه شهادت ایشان به چه شکل بود؟
رجایی: وی بار اول به مریوان و بار دوم و سوم به جبهه های جنوب اعزام شدند و در عملیات های کربلای چهار، والفجر هشت و کربلای پنج شرکت داشتند در آزادسازی فاو از ناحیه سر مجروح شدند اما باز هم دست از‌ مبارزه نکشیدند.

در تاریخ ۲۵ دیماه سال ۱۳۶۵ در عملیات کربلای پنج که راهنمای یک گردان بودند در مسیر مورد اصابت ترکش به قلب قرار گرفته و به درجه رفیع شهادت نائل می‌شوند.

فارس: به نظر شما که خود یک رزمنده بودید نقش روحانیون در طول انقلاب اسلامی را بیان کنید؟
رجایی:
در زمان جنگ تحمیلی در هر اعزامی ما شاهد حضور روحانیون بوده و آنها در کنار دیگر رزمندگان به دفاع از انقلاب اسلامی می‌پرداختند.

در طول تاریخ روحانیون دلسوزترین افراد نسبت به مردم بوده و در عین حال که خود جزو مظلوم‌ترین و محروم‌ترین عضو جامعه بودند اما همیشه در دفاع از حق مردم در کنار آنها بوده و به اصطلاح صدای رسای مردم بودند.

قبل از انقلاب نیز با توجه به اینکه روحانیون در مناصب حکومتی نبوده اما به امورات مردم رسیدگی می‌کردند.

بعد از انقلاب روحانیون در همه عرصه‌ها چه جنگ تحمیلی چه حوادث طبیعی و غیرطبیعی وارد میدان شده و به مردم عزیز کمک کردند که می‌توان به سیل خوزستان، گلستان و حتی همین شیوع بیماری کرونا اشاره کرد که روحانیون از جان خود گذشته و پا به پای پرستاران و کادر درمان در بیمارستان‌ها و حتی غسالخانه‌ها حاضر شده و خدمات ارائه دادند.

فارس: به نظر شما چرا دشمنان بر علیه روحانیون جریان‌سازی رسانه‌ای کرده و تلاش دارند تا اذهان عمومی را نسبت به این جامعه هدف مکدر کنند؟
رجایی:
ببینید نقش روحانیون در جامعه اسلامی یک نقش کلیدی و مهم بوده و آنها همواره در طول تاریخ اسلام سعی در بیداری و بصیرت مردم داشته و با سخنان خود اجازه نمی‌دادند تا ظالمان بر محرومین حکمرانی و ستم کنند.

وجود روحانیون سبب می‌شود تا دشمنان به اهداف پلید خود نرسیده و مردم با بینش و آگاهی که از طریق روحانیون دریافت می‌کنند به بصیرت و توانمندی برسند.

از این جهت دشمنان تلاش دارند تا از هر طریقی این جامعه را مورد هجمه قرار داده تا مردم از این افراد فاصله بگیرند.

فارس: وظیفه ما در این شرایط چیست؟
رجایی:
افراد آگاه، مطلع، فرهنگی، اهل قلم و بیان و به ویژه دوستان رسانه‌ای باید هجمه‌های دشمن در برابر جامعه روحانیون، اهداف دشمنان، آثار حضور روحانیون در عرصه‌های مختلف و زحمات این قشر مظلوم را به اطلاع مردم رسانده و به نوعی به قول رهبر معظم انقلاب تبیین کنند.

برخی از افراد جامعه ما به دلیل نداشتن آگاهی و اطلاعات لازم نسبت به جامعه روحانیون در برابر هجمه دشمن و جریان رسانه‌ای او آسیب‌پذیر بوده و وظیفه اهل قلم است که با ابزار رسانه‌ای و قدرت بیان خود بتوانند گوشه‌ای از حقایق و زندگی روحانیون و شهدای روحانی را به آگاهی مردم برسانند.

انتهای پیام/۲۳۰۷/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول