اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بایدن از حرفش درباره حمایت نظامی از تایوان عقب‌نشینی کرد

پس از جنجال‌های فراوان درباره اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص حمایت نظامی از تایوان، وی مجبور شد از سخنانش عقب‌ نشینی کند و بگوید از سیاست چین واحد حمایت می‌کند.

بایدن از حرفش درباره حمایت نظامی از تایوان عقب‌نشینی کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از جنجال‌های فراوان در خصوص جمله تحریک‌آمیز «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در خصوص حمایت نظامی از تایوان در مقابل هرگونه حمله چین، بایدن روز گذشته (سه شنبه) مجبور شد از اظهاراتش عقب‌نشینی کند و تأکید کند که هیچ تغییری در سیاست «ابهام راهبردی» آمریکا در قبال تایوان به وجود نیامده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، بایدن روز گذشته (دوشنبه) طی نشست خبری با «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن در توکیو گفت اگر تهاجم نظامی علیه تایوان انجام شود، آمریکا نیز آماده‌ است که به ‌شکل نظامی دخالت کند.

وی با ادعای اینکه آمریکا به سیاست «چین واحد» متعهد است اما مدعی شد دولت پکن در حال بازی‌کردن با آتش درخصوص تایوان است.

در پی اظهارنظر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با تایوان، بایدن در جمع خبرنگاران روز گذشته در پاسخ به سؤالی در خصوص تغییر در سیاست ایالات متحده در قبال این جزیره گفت: «خیر. به هیچ‌ عنوان سیاست تغییر نکرده است. من زمانیکه اظهارنظر خود را روز گذشته بیان کردم، به این مسئله تأکید کردم».

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیرا دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

در پی اظهارات اوایل امروز (دوشنبه) «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمایت نظامی از تایوان در صورت مواجهه با حملات نظامی، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنشی تند تصریح کرد که هیچ‌کس نباید عزم راسخ چین در دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی را دست کم بگیرد.

وی ادامه داد: «مسئله تایوان یک موضوع کاملاً داخلی چین است. در مورد مسائلی که به منافع اصلی چین یعنی حاکمیت و تمامیت ارضی مربوط می‌شود، چین جایی برای مصالحه یا امتیاز ندارد».

طبق گزارش رویترز، برخی منتقدان گفته‌اند که احتمالاً در خصوص موضوع تایوان دچار اشتباه شده یا مثل دفعات پیشین، گاف داده است اما برخی از تحلیلگران سیاسی می گویند که با توجه به تجارب بایدن در زمینه سیاست خارجی، اظهارنظر وی درباره حمایت نظامی از تایوان در مقابل چین پس از حمله روسیه به اوکراین اشتباه لفظی نبوده است.

پس از آن‌که «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده تمایل خود برای استفاده از زور برای دفاع از تایوان در مقابل هرگونه حملات نشان داد، یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که هیچ‌ تغییری در سیاست ایالات متحده در قبال تایوان به وجود نیامده است.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «همانطور که رئیس‌جمهور گفت، سیاست ما تغییر نکرده است. وی بر سیاست چین واحد و تعهد ما در قبال صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تأکید کرد».

پس از آن نیز، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا شامگاه دوشنبه گفت منظور بایدن از آن اظهارات، این بود که موضع واشنگتن درباره تایوان تغییری نکرده و کاخ سفید به سیاست «چین واحد» متعهد است.

آستین طی نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اینکه بایدن گفته بود آماده دخالت نظامی در تایوان است، گفت او تغییری در سیاست آمریکا در زمینه کمک نظامی به تایوان را اعلام نکرده است.

وی در این‌باره توضیح داد: «همانطور که رئیس جمهور گفت، سیاست چین واحد ما تغییر نکرده است. او این سیاست و تعهد ما به صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان را تکرار کرد. او همچنین بر تعهد ما تحت قانون روابط با تایوان برای کمک به تایوان برای دفاع از خود تاکید کرد. بنابراین سیاست ما تغییر نکرده است».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول