اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

از سرگیری صادرات گاز ازبکستان به چین پس از 4 ماه وقفه

ازبکستان صادرات گاز به چین را که در ابتدای سال جاری میلادی برای تامین نیازهای داخلی متوقف شده بود، از سر گرفت.

از سرگیری صادرات گاز ازبکستان به چین پس از 4 ماه وقفه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، ازبکستان صادرات گاز به چین را که در ابتدای سال جاری میلادی برای تامین نیازهای داخلی متوقف شده بود، از سر گرفت.

دولت از سرگیری صادرات را اعلام نکرده اما آمارهای چین نشان می دهند «تاشکند» مجددا از طریق خط لوله «آسیای مرکزی- چین» که از ترکمنستان شروع و از طریق ازبکستان و قزاقستان می‌گذرد، گاز صادر می‌کند.

به گزارش سایت انرژی روسیه Neftegaz.ru به نقل از اداره کل گمرک چین، ازبکستان در چهار ماه  نخست سال جاری میلادی به چین به ارزش 132 میلیون و 800 هزار دلار گاز صادر کرده است.

حجم گاز صادراتی تاکنون عنوان نشده است.

در مدت زمان ژانویه تا آوریل، ترکمنستان با صادرات به ارزش 2 میلیارد و 870 میلیون دلار گاز، بزرگترین صادرکننده گاز خط لوله به چین بود. قیمت گاز وارد شده از قزاقستان در سطح 270 میلیون و 600 هزار دلار قرار گرفته است.

قزاقستان و ازبکستان از لحاظ صادرات گاز خط لوله به چین به ترتیب در رتبه های چهارم و پنجم قرار دارند.

هر دو کشور اظهار داشتند که برنامه ریزی می‌کنند در سال‌های نزدیک صادرات گاز را متوقف کنند تا تقاضای فزاینده داخلی را برآورده کنند.

تاشکند توقف صادرات را برای سال 2025 میلادی برنامه ریزی کرده است.

این امر امکاناتی را فراهم می‌کند که گاز آزاد شده از صادرات در تولید برق اضافی استفاده شود.

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده در این ماه، طی 3 سال اخیر انتقال گاز به نیروگاه های برقی 13 درصد و ساختمان ها 30 درصد افزایش یافته است.

دولت اعلام کرد که سیستم فعلی یارانه ها برای مصرف‌کنندگان خصوصی اصلاح خواهد شد و فقط برای مقدار معین گاز مصرفی یارانه پرداخت خواهد شد. مصرف کنندگانی که از این سقف بیشتر گاز مصرف می‌کنند هزینه آن را به قیمت بازار پرداخت می‌کنند.

ازبکستان در حال کاهش حجم صادرات گاز به است، در تاریخ  18 می دولت ازبکستان اعلام کرد که «تاشکند» برنامه ریزی می‌کند در سال جاری میلادی 3 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب گاز صادر کند. در حالیکه این شاخص در سال 2019 میلادی در سطح 12 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب قرار گرفته است.

«بولات آکچولاکوف» وزیر انرژی قزاقستان نیز در ماه گذشته گفت: قزاقستان برنامه ریزی می‌کند صادرات گاز خود را پس از سال 2024 میلادی متوقف کند. زیرا تقاضای داخلی برای آن افزایش یافته اما تولید افزایش نیافته است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول