اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

انگلیس به «اودسا» کشتی جنگی اعزام می‌کند

انگلیس به همراه شرکای خود در ناتو درصدد است تا به بهانه محافظت از کشتی‌های حامل غلات مهم اوکراین، به «اودسا» در دریای سیاه کشتی جنگی اعزام کند.

انگلیس به «اودسا» کشتی جنگی اعزام می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه انگلیسی «دیلی میل» گزارش کرد که کشتی‌های جنگی بریتانیا احتمالاً برای محافظت از کشتی‌های حامل غلات مهم اوکراین و شکستن محاصره بنادر دریای سیاه به منطقه «اودسا» ارسال خواهد شد.

طبق این گزارش،‌ انگلیس در حال هماهنگی با متحدان ناتو خود بر روی طرحی بالقوه برای ارسال کشتی‌های جنگی به بندر «اودسا» در دریای سیاه برای اسکورت کشتی‌های صادرکننده غلات اوکراینی است.

طبق این گزارش، « گابریلوس لندزبرگیس» وزیر امور خارجه لیتوانی روز گذشته (دوشنبه) گفت که با «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس درباره ایجاد یک «دالان حفاظتی» از اودسا صحبت کرده است.

وی ادامه داد که «ائتلاف مشتاقان» متشکل از کشورهای ناتو و سایر کشورهای متکی به غلات مانند مصر، ممکن است مایل باشند منابع نظامی را برای تقویت حفاظت از کشتی‌های اوکراین و جلوگیری از کمبود گسترده مواد غذایی ارائه دهند.

این روزنامه انگلیسی مدعی شده است که طرح انگلیس و ناتو شامل پاکسازی مناطق اطراف بندر جنوبی از مین‌های روسیه است و سپس از کشتی‌های باری حامل محصولات حیاتی اوکراین در مقابل کشتی‌های جنگی روسیه حفاظت می‌کنند.

طبق آن چه در این گزارش آمده است، انگلیس و شرکای ناتو این کشور قصد دارند به بهانه حفاظت از کشتی‌های باری حامل غلات اوکراین، موشک‌های دوربردی را در دریای سیاه مستقر کنند و می‌گویند که قصد دارند تلاش‌های روسیه برای تخریب دالان‌های حفاظتی را مهار کنند.

طبق این گزارش اوکراین و روسیه با هم یک سوم گندم و جو و نیمی از روغن آفتابگردان جهان را تأمین می‌کنند و این در حالی است که روسیه بزرگترین تأمین کننده کود جهان است که هم‌اکنون قیمت آن افزایش یافته است.

طبق این گزارش، اوکراین به همراه متحدان غربی، روسیه را به مسدود کردن بنادر اوکراین متهم می‌کنند و بر این باورند که این اقدامات روسیه، اخلال در صادرات این مواد غذایی مقرون به صرفه، کمبود مواد غذایی و ناآرامی سیاسی در کشورهای آفریقا، غرب آسیا و شرق آسیا را به همراه دارد.

انگلیس و کشورهای ناتو در حالی طرح ارسال کشتی‌های جنگی به دریای سیاه را در سر می‌پرورانند که اوکراین مدت‌هاست به دنبال تسلیحات پیشرفته همچون پدافند هوایی، موشک‌های ضدکشتی و موشک‌های دوربرد  برای مقابله با روسیه است.

انتقادات از مسکو در خصوص مسدود کردن بنادر اوکراین در حالی است که اخیراً «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا گفت تحرکات احمقانه اقتصاد کلان کشورهای غربی امنیت غذایی جهانی را از بین برده و مشکلات در این زمینه مدت‌ها قبل از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین آغاز شده است.

به گفته وی، «بحران غذایی پس از موجی از تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی ضد روسیه که اعتبار دولت‌های غربی را به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن اقداماتشان تضعیف کرد و همچنین زنجیره‌های تامین را شکست و جریان‌های مالی بین‌المللی را قطع کرد، تشدید شد».

از طرف دیگر، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد پیش‌تر در روز چهارشنبه گفت که جامعه جهانی بدون کودهای روسیه و بلاروس و همچنین بدون غلات اوکراین قادر نخواهد بود مسئله بحران غذایی را به طور کامل حل کند. وی تاکید کرد: محصولات و کودهای روسیه باید دسترسی کامل و نامحدود به بازارهای جهانی داشته باشند.

وی همچنین گفته بود که در مجموع، ۱.۷ میلیارد نفر تحت تاثیر اختلالات ایجاد شده در تامین مواد غذایی، انرژیی و حوزه‌های مالی رنج می‌برند. گوترش تصریح کرد: ۳۶ کشور که برخی از آن‌ها فقیرترین و آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان هستند، برای بیش از نیمی از گندم وارداتی خود بر روی روسیه و اوکراین حساب می‌کنند. افزایش قیمت‌ها که از قبل وجود داشت با بدتر شدن وضعیت اوکراین و روسیه، تشدید شده است.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک در منطقه دونباس اوکراین برای دفاع در مقابل حملات کی‌یف، عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد و هدف آن‌ را خلع سلاح و نازی‌زدایی این کشور اعلام کرده است. 

در حالی آتش درگیری‌ها در اوکراین ادامه دارد که کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده و آمریکا با عرضه تسلیحات سنگین و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه به این تحریم‌ها دامن می‌زنند. آمریکا و انگلیس پیشتاز کشورهای تحریک‌کننده اوکراین برای ادامه جنگ با روسیه هستند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول