اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

تلاش چین برای تقویت حضور امنیتی در اقیانوسیه

یک خبرگزاری انگلیسی مدعی است به سندی دست یافته که نشان می‌دهد چین به‌دنبال امضای قرارداد امنیتی با کشورهای حوزه اقیانوسیه است.

تلاش چین برای تقویت حضور امنیتی در اقیانوسیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری «رویترز» در گزارشی اختصاصی مدعی شد به سندی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد دولت چین به‌دنبال گسترش همکاری با جزایر حوزه اقیانوسیه و تشدید رقابت با غرب در این منطقه است.

رویترز می‌نویسد، پکن به دنبال امضای قراردادی با کشور-جزیره‌های این منطقه در حوزه اقدامات پلیسی (اجرای نظم و قانون) و همکاری در زمینه تبادل داده و مسائل امنیتی است.

در این گزارش آمده است، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین قصد دارد در نشستی که هفته آینده در «فیجی» برگزار خواهد شد، از این سند رونمایی کند. این مقام چینی از  فردا (پنجشنبه) سفر هشت روزه‌ای را به جزایر این ناحیه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه چین در اولین مقصد این سفر، وارد جزایر سلیمان خواهد شد که اخیراً با وجود اعتراض و جوسازی‌های استرالیا، آمریکا و ژاپن، قراردادی امنیتی را با پکن امضا کرده است.

پکن با رد ادعاهای آمریکا می‌گوید قرارداد با جزایر سلیمان بر روی اقدامات پلیسی متمرکز بوده و اظهار نظرهای غربی‌ها مداخله در تصمیم‌گیری‌های داخلی در این کشور محسوب می‌شود.

اکنون سفر منطقه‌ای وانگ یی در حالی انجام می‌شود که تقابل چین و آمریکا در حوزه اقیانوسی هند-آرام با سفر اخیر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به کره جنوبی و ژاپن وارد مرحله جدیدی شده است.

رویترز مدعی است به پیش نویس این سند همکاری امنیتی و یک سند همکاری پنج ساله دست یافته که تاکنون برای ۱۰ جزیره حوزه اقیانوسیه ارسال شده است و دستکم یکی از این جزایر با آن مخالفت کرده است.

به نوشته این خبرگزاری، رئیس جمهور «میکرونزی» در نامه‌ای خطاب به ۲۱ نفر از سران این منطقه از آن‌ها درخواست کرده از پذیرش همکاری با چین خودداری کنند.

رویترز نوشت، این توافق که قرار است با کشورهای مختلف اقیانوسیه در حوزه تجاری و امنیتی امضا شود، نشانگر تغییر تمرکز پکن از روابط دوجانبه به سمت ایجاد یک مبنای چندجانبه است و احتمالاً نگرانی‌های واشنگتن و متحدانش را بر می‌انگیزد.

در گزارش این خبرگزاری آمده است، این سند که «چشم‌انداز توسعه مشترک چین-کشور جزیره‌های اقیانوسیه» نام دارد به همراه یک طرح عملیاتی پنج ساله، پیش از برگزاری نشست فیجی، برای کشورهای این حوزه ارسال شده است.

به نوشته رویترز در این سند آمده است، چین و جزایر اقیانوسیه «تبادلات و همکاری‌ها در حوزه‌های مرسوم و غیر مرسوم امنیتی را تقویت خواهند کرد» و از سوی دیگر «چین از طریق بسترهای دو یا چند جانبه، به آموزش سطح بالا و سریع نیروهای پلیس در جزایر اقیانوسیه خواهد پرداخت».

این گزارش می‌افزاید، در قرارداد میان این کشورها، همکاری در زمینه شبکه‌های انتقال داده، امنیت سایبری، سامانه‌های هوشمند گمرکی را شامل شده و «رویکرد متعادلی را در پیشرفت فناوری، توسعه اقتصادی و محافطت از امنیت ملی را اتخاذ خواهد کرد».

 این در حالی است که آمریکا و متحدانش از جمله استرالیا به‌عنوان رقبای اصلی چین، طی سال‌های گذشته همواره تلاش کرده‌اند مانع از ورود شرکت تکنولوژی «هوآوی» به کشورهای حوزه اقیانوسیه شوند.

سفر این هفته بایدن به آسیا وضعیت امنیتی و نظامی حوزه هند-آرام را متشنج کرده است. در این بین ادعای بایدن درخصوص حمایت نظامی از تایوان در صورت حمله چین به این جزیره واکنش‌های تندی را از سوی پکن به همراه داشت.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات بایدن گفت: «هیچکس نباید عزم راسخ، اراده راسخ و توانایی قوی مردم چین در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی را دست کم بگیرد».

امروز (چهارشنبه) نیز ارتش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که به منظور «هشدار جدی» به آمریکا درباره تعاملات با تایوان، اخیرا یک رزمایش نظامی در اطراف تایوان انجام داده است.

از سوی دیگر ستاد مشترک ارتش کره جنوبی(JCS) اعلام کرد که چندین هواپیمای جنگی روسی و چینی روز سه شنبه بدون اطلاع قبلی وارد منطقه شناسایی پدافند هوایی کره جنوبی (KADIZ) شدند.

علاوه بر این، پس از آن که ستاد مشترک ارتش کره جنوبی صبح امروز (چهارشنبه) از آزمایش موشکی جدید کره شمالی خبر داد، مقام‌های این کشور اعلام کردند که پیونگ‌یانگ یک وسیله انفجاری اتمی آزمایش کرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول