اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمادگی روسیه برای کمک به خروج کشتی‌های مواد غذایی اوکراین

معاون وزیر خارجه روسیه ضمن اعلام آمادگی برای کمک به خروج کشتی‌های حامل مواد غذایی از بنادر اوکراین، گفت برای جلوگیری از بحران غذایی باید تحریم‌ها برداشته شود.

آمادگی روسیه برای کمک به خروج کشتی‌های مواد غذایی اوکراین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اندری رودنکو» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) شرط مسکو برای کمک به خروج کشتی‌های مواد غذایی اوکراین از بنادر و حل بحران غذا در جهان را اعلام کرد.

رودنکو طی نشست خبری در مسکو گفت: «اوکراین باید مین‌های اطراف کشتی‌های روسی در بنادر خود را پاکسازی کند تا مذاکرات برای خروج کشتی‌های مواد غذایی آغاز شود».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره توضیح داد: «روسیه آماده است تا یک گذرگاه بشردوستانه برای خروج کشتی‌های حامل مواد غذایی از بنادر اوکراین باز کند».

این دیپلمات روس با بیان اینکه برای جلوگیری از بحران غذایی در جهان باید تحریم‌ها علیه مسکو برداشته شود، ادامه داد: «شرایط سران اوکراین برای بازگشت به مذاکرات ما را وادار می‌کند که واقعیت تمایل آنها برای راه حل مسالمت‌آمیز را زیر سوال ببریم».

بر اساس این گزارش، رودنکو اضافه کرد: «ما در مورد امکان تبادل اسرا با اوکراین پس از محاکمه نظامیان تسلیم شده این کشور صحبت خواهیم کرد. هنوز زود است درباره مبادله احتمالی نظامی اسیر شده اوکراینی از گردان آزوف با سربازان روسی از جمله وادیم شیشیمارین، تا پایان محاکمه وی صحبت کنیم».

وی با بیان اینکه هنوز زود است درباره ایجاد پایگاه نظامی روسیه در استان خِرسون صحبت شود، افزود: «اعلام آمادگی [ولودیمر] زلنسکی [رئیس جمهور اوکراین] برای مذاکره پس از بازگشت نیروهای روسیه به مرز ۲۴ فوریه، غیرسازنده است».

به نوشته اسپوتنیک، معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد: «راه حل مشکل غذایی [در جهان] مستلزم یک رویکرد جامع است، مسکو آماده گفتگو با همه طرف‌ها [جهت حل بحران غذایی] است».

رودنکو در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «موضوع ضمانت‌های امنیتی برای کی‌یف در جریان مذاکرات مورد بحث قرار گرفت، اما خود کی‌یف این روند را به حالت تعلیق درآورد و هیچ تلاش جدیدی مشخص نیست».

وی درباره امکان ایجاد یک گروه مشورتی بین‌المللی برای ایجاد تضمین‌های امنیتی برای کی‌یف اظهار داشت:‌ «فدراسیون روسیه در صداقت تمایل کی‌یف برای یافتن راه حل مسالمت آمیز برای این وضعیت تردید دارد، شرایطی که کی‌یف برای ازسرگیری مذاکرات با مسکو ارائه می‌کند سازنده نیست».

این در حالی است که پیشتر بخش اطلاعات ارتش انگلیس با بیان اینکه محاصره دریایی روسیه بر بنادر اوکراین مانع صادرات غلات می‌شود، گفت صادرات زمینی نیز جایگزین این کمبودها نمی‌شود. (جزئیات بیشتر)

به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به لبنان، سوریه، یمن، سومالی و کنگو اشاره کرد.

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول