اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

۲۰ اقدام دولت سیزدهم برای ایجاد نیم میلیون شغل در ۶ ماه

ایجاد ۵۲۰ هزار فرصت شغلی جدید در سامانه ملی رصد اشتغال به ثبت رسیده است که یکی از وعده‌های دولت سیزدهم در حوزه اشتغال تحقق یافته است و پیش‌بینی می‌شود تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بیش از یک میلیون اشتغال خواهد رسید.

۲۰ اقدام دولت سیزدهم برای ایجاد نیم میلیون شغل در ۶ ماه

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که بعد از ادغام سه وزارتخانه تشکیل شد مأموریت‌هایی همچون سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، راهبری، پایش و نظارت به منظور تنظیم روابط کار مبتنی بر رعایت اصل سه جانبه‌گرایی و حفظ و صیانت از نیروی کار دارد. علاوه‌ بر آن توسعه و توانمندسازی تعاونی‌ها، ایجاد تعادل در بازار کار و حمایت از پایدار‌سازی مشاغل و برقراری عدالت اجتماعی در حوزه‌های بیمه‌ای، حمایتی و توانمند‌سازی با رعایت اصول جامعیت، کفایت و فراگیری مبتنی بر قانون بیمه‌گری نیز از جمله دیگر مأموریت‌های این وزارتخانه محسوب می‌شود.یکی از بخش‌هایی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آن فعالیت می‌کند و وظیفه ایجاد تعادل در آن را دارد بازار کار است. در واقع این وزارتخانه مکلف است در بازار عرضه و تقاضای اشتغال و نیروی کار تعادل ایجاد کند. بنابراین به منظور ایجاد چنین تعادلی موظف به ایجاد مشاغلی همسو با نیاز جامعه و کارجویان است. در همین راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز فعالیت در دولت سیزدهم تا اسفند ۱۴۰۰ اقداماتی در عرصه اشتغال انجام داده است که در این گزارش به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم.

 ایجاد ۵۲۰ هزار فرصت شغلی جدید در دولت سیزدهم

ایجاد ۵۲۰ هزار فرصت شغلی جدید در سامانه ملی رصد اشتغال به ثبت رسیده است که یکی از وعده‌های دولت سیزدهم در حوزه اشتغال تحقق یافته است و پیش‌بینی می‌شود تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بیش از یک میلیون اشتغال خواهد رسید.سامانه جست‌و‌جوی شغل با هدف کاهش هزینه‌های جست‌و‌جوی شغلی، اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان، رضایتمندی مخاطبان و درنهایت ایجاد پویایی در بازار کار در دی ماه سال ۱۴۰۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. 

طراحی و ابلاغ زیست بوم ملی اشتغال

زیست بوم ملی اشتغال بر مبنای یک خلأ همیشگی در حوزه اشتغال و کسب و کار کشور بنا شده است. با توجه به شاخص‌های کلان اقتصادی، هرکدام از این مؤلفه‌ها یک متولی مشخص در کشور دارند، در حالی که در حوزه سیاستگذاری و نظارت در حوزه اشتغال در کشور، تشدد آرا وجود دارد و زیست بوم ملی اشتغال به‌دنبال ساماندهی این حوزه‌ها می‌باشد.زیست بوم ملی اشتغال بر مبنای نظریه حوزه اشتغال به‌دنبال هماهنگی دستگاه‌ها برای ساماندهی حوزه اشتغال در کشور است. برنامه‌های اشتغال در کشور نیز بر مبنای زیست بوم در حال انجام است.

راه‌اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب و کار کشور

از طریق سامانه ملی اشتغال و کسب و کار اطلاعات و داده‌های دقیق و جامع بازار کار و اشتغال در اختیار مدیران ارشد و سیاستگذاران کشور قرار می‌گیرد تا بتوانند در طراحی سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال و تنظیمات نهادی بین ذینفعان اصلی بازار کار، از آن بهره ببرند.

 تدوین اطلس ملی الگوهای اشتغالزایی

الگوهای اشتغالزایی درواقع مدل‌های اشتغالزا در هر کشور هستند که اشتغال در قالب آنها صورت می‌گیرد. بررسی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد تاکنون در بازار کار کشور ۲۲۲ الگوی اشتغالزایی شناسایی شده که این الگوها در حال اجرا هستند. در همین راستا سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بیش از ١٧٠ الگو در قالب اطلس ملی اشتغالزایی شناسایی شده است.

تدوین و تصویب برنامه ملی تقویت کسب و کار، معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی

در این آیین نامه تلاش شده است با بکارگیری الگوهای تسهیلگر اشتغال و با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، فرایند بهبود معیشت مرزنشینان متناسب با ظرفیت‌های محلی آن منطقه طراحی و اجرا شود.تغییر رویه در ایجاد اشتغال در مناطق مرزی و جلوگیری از معافیت‌های فسادزا در آن مناطق با بیش از یک پنجم هزینه تمام شده در الگوهای اشتغالزایی سنتی، تمرکز هدفمند فعالیت‌های اشتغالزایی مناطق مرزی ذیل یک برنامه متمرکز و جلوگیری از موازی کاری دستگاه‌ها، امکان بهره‌مندی مضاعف از قابلیت‌های مناطق مرزی با ارائه مجوزهای تردد در تفاهمنامه‌های دوجانبه با استان متقابل و ایجاد امنیت درون‌زا و مولد مبتنی بر حفظ ظرفیت‌های اقتصادی و اشتغال شکل گرفته به جای امنیت پرهزینه غیرمولد و شکننده موجود برخی از اهم نتایج متصور اجرای این برنامه است.

کاهش زمان صدور مجوز تأسیس آموزشگاه از ۸ ماه به ۳ روز

در حال حاضر به منظور حمایت از بخش خصوصی در ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار و در راستای اصل (۲۸) قانون اساسی و فراهم‌سازی امکان اشتغال با شرایط مساوی، بهبود فضای کسب و کار و ایجاد فضای رقابتی، رعایت منفعت عمومی، تمامی درخواست‌های مجوز تأسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد منوط به احراز شرایط متقاضیان در سه روز و به طور اتوماتیک انجام می‌شود.این در حالی است که زمان صدور مجوز پروانه تأسیس آموزشگاه آزاد حدود هشت ماه بود. با این تغییر در ۹ ماه سال‌گذشته ۴۱۶۵ موافقتنامه اصولی با رشد ۴۲۴ درصدی برای متقاضیان تأسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد صادر شد.

کاهش زمان صدور سه روزه مجوز رشته‌های تأیید مجوز مشاغل خانگی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای توسعه و تقویت هرچه بیشتر مشاغل خانگی، مدت زمان صدور مجوزهای فعالیت این دسته مشاغل را به سه روز کاهش داد تا ضمن رفع موانع تولید در بخش اشتغال خانگی، افراد با انگیزه بیشتر به این حوزه ورود و کسب و کار خود را ثبت کنند. اهمیت مشاغل خانگی به اندازه‌ای است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: حدود۵۵۰ مجوز در حوزه کاری این وزارتخانه وجود دارد که بیش از ۹۵ درصد از طریق دبیرخانه مشاغل خانگی صادر می‌شود.

تصویب و آغاز اجرای سند مهارت‌آموزی و اشتغال سربازان

سند ملی مهارت‌آموزی و اشتغال کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در چهار محور مهارت‌آموزی متناسب با نیازها، بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی، استقرار سامانه‌های مهارت و اشتغال و حمایت از کارآفرینی و اشتغال به تصویب رسیده است. این راهبردهای چهارگانه دارای ۱۵ سیاست اجرایی هستند که برخی از آنها شامل آینده پژوهشی مشاغل و مهارت‌ها، حمایت از تشکیل تعاونی‌های متشکل از کارکنان وظیفه ماهر، ساماندهی و تربیت مربی دوره‌های مهارت‌آموزی سربازان، ایجاد ارتباط میان سامانه‌های مشاوره تحصیلی و هدایت تحصیلی، اعطای تسهیلات حمایتی، خوداشتغالی و کارآفرینی و... است.

پرداخت ۹۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بیش از ۳ هزار طرح

یکی از برنامه‌های حوزه معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حمایت از طرح‌های اقتصادی اشتغالزا است که در این راستا ۹۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل اشتغال پایدار روستایی و عشایری برای ۳۰۵۲ طرح با اشتغالزایی ۹۲۸۴ نفر پرداخت شده است. همچنین ۱۷۵ میلیارد تومان تسهیلات از محل تفاهمنامه با صندوق کارآفرینی امید برای ۶۹۰ طرح با اشتغالزایی ۴۶۵۹ نفر و ۲۹۰ میلیارد تومان تسهیلات کرونا برای ۸۲۶۹ طرح با تثبیت اشتغال ۱۹ هزار و ۸۲۸ نفر پرداخت شده است.

برگزاری اولین جشنواره ایده‌های برتر اشتغالزا و کارآفرینی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنایت به رویکرد دولت سیزدهم در خصوص تلاش برای ایجاد و تثبیت اشتغال و به منظور شناخت ایده پردازان خلاق و فرصت‌های ویژه اشتغال در مناطق مختلف کشور، اقدام به شناسایی و کمک به عملیاتی نمودن ایده‌های برتر اشتغالزا کرده است. توسعه و ترویج فرهنگ ایده‌پردازی، کارآفرینی و اشتغالزایی، شناسایی ایده‌های برتر و تشکیل بانک اطلاعاتی از ایده‌های برتر و صاحبان ایده، فراهم نمودن زمینه حمایت از ایده‌های برتر اشتغالزا و عملیاتی نمودن آنها و کمک به اشتغال پایدار در کشور از جمله اهداف برگزاری این جشنواره بود.

ایده‌های ارائه شده علاوه‌بر حوزه کارآفرینی و اشتغالزایی به‌صورت کلی، مباحثی از قبیل؛ مشاغل خانگی، اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان، معلولین، معتادین بهبودیافته، زندانیان آزادشده، زنان سرپرست خانوار، اشتغال مرتبط با محیط‌ زیست (کارآفرینی سبز)، اشتغال در مناطق کمتر برخوردار، اشتغال در مناطق روستایی و اشتغال در منطقه ویژه اقتصادی مکران را دربرمی‌گیرد.

سایر اقدامات وزارت کار از آغاز دولت سیزدهم در عرصه اشتغال

- ایجاد بیش از ۹ هزار فرصت شغلی از محل تسهیلات قرض‌الحسنه و کم بهره
-پرداخت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات کرونایی به ۴ هزار و ۶۰۰ کسب و کار و تثبیت اشتغال حدود ۱۷ هزار نفر
-کاهش زمان صدور مجوز مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی به سه روز
-پشتیبانی از ۲۴ هزار مورد کسب و کار توسط مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی
-جذب و بکارگیری ۲۶ هزار نفر جوان شغل اولی در ۴ هزار و ۸۰۰ واحد اقتصادی از طریق اجرای طرح یارانه دستمزد شغل اولی‌ها
-برقراری معافیت و مشوق بیمه کارفرمایی برای اشتغال ۲۲ هزار جوان فارغ‌التحصیل یا دانشگاهی در تعداد ۱۵۰۰ واحد اقتصادی
-صدور آنی مجوز ۱۵۹ رشته محور مشاغل خانگی(در راستای مانع زدایی و تسهیلگری در مجوزهای مشاغل خانگی)
-ایجاد بهره‌مندی رشته‌های مشاغل خانگی از پوشش بیمه‌ای صندوق بیمه روستاییان و عشایر
-تسهیلگری در پذیرش مهارت‌های تجربی و استاد شاگردی در مشاغل خانگی
-صدور ۷۵ هزار مجوز در حوزه مشاغل خانگی کشور که منجر به ایجاد ۴۲ هزار شغل شد.

منبع: روزنامه ایران

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول