اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

کام تلخ کشاورزان گلستانی از افزایش قیمت خرید کلزا/پای دلال‌ها به بازار فروش کلزا باز شد

اگرچه انتظار می‌رفت افزایش قیمت خرید کلزا در سال جاری کام کشاورزان گلستانی را شیرین کند اما داستان تکراری افت محصول در زمان تحویل و عدم‌ تمایل کارخانه‌ها برای خرید کلزا پای دلال‌ها را به بازار فروش باز کرد تا بار دیگر شاهد قیمت‌گذاری نامناسب و پایین محصولی باشیم که اتفاقأ بخش اعظمی از آن وارداتی است.

کام تلخ کشاورزان گلستانی از افزایش قیمت خرید کلزا/پای دلال‌ها به بازار فروش کلزا باز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، کشور ما یکی از بزرگترین‌ واردکننده­‌های روغن در دنیا محسوب می‌­شود، بخش اعظمی از نیاز کشور به روغن وارداتی است.

به گفته کارشناسان تنها حدود ۱۵ درصد  از روغن در داخل کشور تولید می­‌شود، از این رو کشت و توسعه دانه­‌های روغنی از جمله کلزا طی سال­‌های اخیر به یکی از اولویت­‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی در استان­‌هایی همچون گلستان تبدیل شد.

تا جایی که در ۲۰ سال گذشته گلستان جزو استان‌­های رتبه نخست در تولید کشت کلزا محسوب می‌‌شد و همین‌امر می‌­طلبید تا قیمت این دانه روغنی مهم برای کشاورزانی که حدود ۹ ماه از وقت و هزینه خود را صرف آن می­‌کنند افزایش یابد.

بالاخره بعد از کش و قوس­‌های فراوان دولت قیمت ۲۳ هزار تومان را برای خرید کلزا در گلستان مصوب کرد تا شاید بعد از مدت­‌ها کام کشاورزان گلستانی در زمان برداشت محصول شیرین شود، اما گویا مشکلات مربوط به کشاورزان در فصل برداشت تمامی ندارد.

در حالی که امسال چهار کارخانه روغن‌کشی در گلستان به جمع ۴۰ مرکز خرید کلزا اضافه شد، انتظار می­‌رفت وجود همین بازار رقابتی افزایش قیمت کلزا را حتی بیشتر از ۲۳ هزار تومان رقم‌ بزند اما متأسفانه به گفته برخی کشاورزان اُفت محصول در زمان تحویل و خودداری کارخانه‌­ها از خرید کلزا موجب شده تا کشاورزان برای فروش این محصول و جلوگیری از فاسد شدن آن، کلزا را به قیمت پایین‌تری به دلال­‌ها بفروشند.

* جای خالی ناظران سازمان جهاد کشاورزی در مراکز خصوصی خرید کلزا/ مسوولان، کشاورز را در مقابل بخش خصوصی رها کرده‌­اند

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی  با انتقاد از نبود ناظران جهاد کشاورزی به عنوان حامیان کشاورز در زمان خرید کلزا در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: وقتی کارخانه‌دار به عنوان فردی که قرار است محصول را به صورت توافقی از کشاورز خریداری کند باید فردی هم به عنوان ناظر یا حامی کشاورز زمان خرید و اُفت محصول حضور داشته باشد اما متأسفانه هیچ نماینده‌­ای از جهاد کشاورزی یا شورای کشاورزان در پروسه تحویل و خرید محصول وجود ندارد.

حسین ممشلی تصریح کرد: زمان تحویل محصول، کارخانه‌دار اعلام می­‌کند محصول رطوبت دارد و آن را نمی­‌خرد کشاورز نیز  مجبور است برای جلوگیری از فاسد شدن محصول کلزا را به بازار آزاد برده و با قیمت ۱۸ هزار تومان به فروش برساند.

وی با بیان اینکه مسوولان، کشاورز را در مقابل بخش خصوصی تنها گذاشته‌­اند، افزود: با توجه به اینکه در شرایط تحریم قرار داریم و عمده روغن از کشورهای خارجی وارد می‌­شود چرا باید محصولی که با قیمت بالایی از خارج خریداری می‌­شود آن را از کشاورز خودمان خریداری نکنیم.

کشاورز گلستانی ادامه داد: ادوات برداشت برای کلزا مناسب نیستند کشاورز در برداشت کلزا از ادواتی استفاده می‌کند که برای شالی انتخاب شده است و در زمان برداشت مقدار قابل توجهی از محصول از بین خواهد رفت.

ممشلی بیان کرد: اگر می­‌خواهیم به کشاورز کمک کنیم تا او تشویق به کشت کلزا شود باید دولت مراکز خرید خود را مجهز به خشک‌کن کند تا کشاورز در زمان تحویل سر در گم نشود.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی بیشترین نفع را در افزایش قیمت کلزا برده است، افزود:در حالی که اعلام می‌شود قیمت کف خرید کلزا ۲۳ هزار تومان است اما طی چند روز گذشته کشاورزانی کلزا را به قیمت ۱۸ هزار تومان هم فروختند و هیچ مرکزی محصول را با رطوبت ۱۵ تا ۲۰ درصد نمی­‌خرد در واقع هیچ قانونی وجود ندارد که مراکز خرید اعلام کند به خاطر  رطوبت ۲۰ درصد از قیمت کف که ۲۳ هزار تومان اعلام شده باید خرید انجام شود اما مراکز خرید با این درصد رطوبت محصول را به هیچ عنوان نمی‌­خرند و این امر منصفانه نیست.

*پیش­‌بینی برداشت ۷۰ هزار تن کلزا از مزارع گلستان/ خرید کلزا با رطوبت ۲۰ درصد خریدار را متضرر می­‌کند

به گفته رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان امسال  سطح زیر کشت کلزا در استان ۴۲ هزار هکتار بود و پیش‌بینی ۷۵ تا ۸۰ هزار تن تولید وجود داشت، اما وزش شدید باد طی روزهای اخیر موجب ریزش محصول و خسارت به برخی کلزاکاران شد با این وجود پیش‌بینی می‌­شود امسال حدود ۷۰ هزار تن کلزا در استان برداشت شود.

علی موسی‌خانی تصریح کرد: با هماهنگی شرکت غله، استانداری و دستگاه‌های دیگر ۴۴ مرکز خرید تضمینی در استان برای خرید کلزا آماده شده است، خرید بین کارخانه و کشاورز توافقی است یعنی توافق قیمت بین آن­ها صورت می­‌گیرد و نیازی به حضور ناظر نیست اما اگر کشاورز بعد از فروش متوجه شود درصد رطوبت اعلام  شده از سوی کارخانه درست نبوده است می­‌توانند همان روز به جهاد کشاورزی مراجعه و اعتراض کنند.

وی ادامه داد: کارشناسان جهاد کشاورزی همان روز به مرکز خرید مراجعه می‌کنند و موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهند با این وجود رطوبت محصول زمانی که کلزا با ماشین یا تراکتور روی باسکول است به کشاورز اعلام‌ می­‌شود و اگر کشاورزی نسبت به میزان رطوبت معترض باشد می‌­تواند بار خود را تحویل ندهد و به مرکز خرید دیگری تحویل دهد.

رئیس اداره پنبه و دانه‌­های روغنی با بیان اینکه به غیر از چهار کارخانه روغن‌کشی در استان بقیه مراکز خرید کلزا مجهز به دستگاه خشک‌کن نیستند، افزود: اگر محصولی که کشاورزان برداشت می‌کند از استاندارد لازم برخوردار باشد و رطوبت دانه زیر ۱۵ درصد باشد هیچ مانعی برای خرید با قیمت ۲۳ هزار تومان وجود ندارد اما اگر دانه­‌ای بالای ۲۰ درصد رطوبت داشته باشد طی ۲۴ ساعت در انبار فاسد خواهد شد و خریدار هم متضرر می­‌شود.

موسی‌خانی در خصوص تجهیز ادوات برداشت کلزا گفت: در استان ۲ هزار و ۸۰۰ کمباین برداشت داریم که یک هزار و ۳۰۰ دستگاه مجهز به هد برداشت هستند در واقع از نظر تجهیزات جزو استان‌هایی هستیم که مازاد نیاز داریم و ناوگان ما زمان برداشت به استان­‌های دیگر هم فرستاده می‌شوند با این وجود بعضی از ناوگان ما فرسوده هستند.

براساس این گزارش، یکی از راه‌های اصلی رسیدن به خوداتکایی و امنیت غذایی حمایت از تولیدات کشاورزی است، در حالی که کشور از لحاظ تأمین روغن خوراکی تا مقدار بسیار زیادی به واردات وابسته است، انتظار می‌­رود حمایت­‌های بیشتری در خصوص کشت محصولات استراتژیک همچون دانه­‌های روغنی در استانی که اتفاقأ قطب تولید چنین محصولاتی در کشور محسوب می­‌شود، انجام شود و اگر قرار است شاهد تولید و توسعه دانه‌­های روغنی باشیم نباید موجبات دلسردی کشاورز در زمان برداشت و تحویل محصول را ایجاد کرد.

=====================

گزارش از فهیمه اجاقلو

======================

انتهای پیام/۸۳۰۱۷/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول