اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

سردار نقدی: روحیه ایثار و فداکاری در بین طلاب و روحانیون زنده است/ علما و بزرگان خود در خط مقدم حاضر می‌شدند

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: روحیه ایثار و فداکاری که در طلاب و روحانیون در دفاع مقدس بود، زنده است که نشان می‌دهد این فرهنگ و مسیر به‌ خوبی منتقل شده است.

سردار نقدی: روحیه ایثار و فداکاری در بین طلاب و روحانیون زنده است/ علما و بزرگان خود در خط مقدم حاضر می‌شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سردار محمدرضا نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در قم ضمن تقدیر از از دست‌اندرکاران برگزاری کنگره شهدای روحانی، گفت: وجه تمایز روحانیت محب اهل‌بیت(ع) با روحانیون دیگر ادیان در پیشتازی در فداکاری، ایثار و جهاد است. راهبران اعتقادی و سیاسی در جنگ تحمیلی خود همواره در خط مقدم بودند و در کنار رزمندگان می‌جنگیدند.

*جامعه روحانیت بالاترین آمار شهدا را دارد

وی با بیان اینکه جامعه روحانیت بالاترین آمار شهدا را دارد، افزود: در دفاع مقدس بالاترین قشر و صنفی که شهید داده جامعه روحانیت بوده که نشان‌دهنده عمق ولایت‌مداری و آزادی‌خواهی این قشر است که در نوع بی‌نظیر است. روحانیون پیرو اهل‌بیت انقلاب را پی‌ریزی کرده و به‌پیش بردند تا در نهایت به پیروزی رسیدند.

سردار نقدی اضافه کرد: از حضرات آیات دستغیب، مدنی، اشرفی اصفهانی، بهشتی، مطهری، محلاتی و بسیاری از بزرگان گرفته تا طلاب پایه‌های اول و دوم جان خودشان را فدای انقلاب و نظام کردند. شهادت بزرگان خود حجتی است بر حقانیت مسیر و به این معنا که کسی که شما را فراخوانده خودش به مسیر اعتقاد و باور دارد و از این جهنم و بهشت خیالی صحبت نمی‌کند و به آن باور دارد که خودش در خط شهادت ایستاده است.

وی این مسیر را الهام گرفته‌ از شهدای کربلا و امیرالمؤمنین (ع) دانست و تاکید کرد: روحانیت همواره در میدان جهاد حضور داشتند و در این میان ما مدیون این فداکاری هستیم و حجت‌های بزرگ خدا هستند که حجت را بر جامعه تمام کردند. اگر این بزرگان خودشان در میدان حضور پیدا نمی‌کردند و تنها به توصیه بسنده می‌کردند شاید آن باور هم در بین مردم ایجاد نمی‌شد که مردانه وارد جنگ شوند. این شهدا در همه عرصه‌ها حضور فعالی داشتند در پیش از انقلاب در مبارزات انقلاب آیت‌الله سعیدی‌ها و غفاری‌ها جانانه مقاومت کرده و به مقام رفیع شهادت رسیدند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه گفت: در عرصه مقابله با نفاق که در صدر انقلاب بود، در عرصه مقابله با تجزیه‌طلب‌ها در تمامی جبهه‌ها روحانیت حضور داشت و باید به این مهم هم اشاره کنم که مقام شهید بی‌نظیر است و بر اساس روایت‌ها علما هم در روز قیامت به جایگاه شهدا غبطه می‌خوردند که نشان‌دهنده جایگاه شهادت و جهاد است.

*جامعه باید از جایگاه رفیع شهدای روحانی الهام بگیرد

سردار نقدی تصریح کرد: شهدای روحانی هم علم داشتند و هم به شهادت رسیدند که جایگاه ایشان را نزد خداوند رفیع‌تر می‌کند، باید اعتراف کنیم که در این زمینه کوتاهی کردیم و  پیش‌ازاین‌ها باید کنگره شهدای روحانی برگزار می‌شد. جامعه باید از جایگاه رفیع شهدای روحانی الهام بگیرد  و این کنگره می‌تواند به این موضوع کمک کند.

وی در ادامه گفت: در خصوص هرکدام از این بزرگان، از سجایای اخلاقی آن‌ها گرفته تا پیام‌های انسانی، فضل و علم آن‌ها، از تواضع و فروتنی آن‌ها می‌توان کتاب‌ها نوشت. شهید میثمی که نماینده ولی‌فقیه در نیروی زمینی سپاه بودند، یک بقچه از چفیه در بغلش داشت و سنگر به سنگر در خط مقدم کنار بچه‌ها بود، خطرناک‌ترین معابر و خطوط جایش خالی نبود و عظمت آن به‌هیچ‌وجه در جای دیگر تکرار نمی‌شود که در لحظات نورانی نماز شب به شهادت می‌رسد. برای تبیین این عارفان بزرگ باید بیش از این تلاش کنیم که در صف اول جهاد بودند و ما مدیون آن‌ها هستیم.


* مقاومت در برابر استکبار جهانی را مدیون روحانیون شهید و مجاهد هستیم

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز مردم ما در دنیا بی‌نظیر هستند و در ۴۳ سال گذشته تحت شدیدترین فشارها بودند و هزاران شهید دادند اما پای انقلاب ایستادند که در طول تاریخ تکرار نشده است. عظمت ایستادگی و مقاومت کشورمان در برابر استکبار جهانی را مدیون روحانیون شهید و مجاهد هستیم و امیدواریم این خط با استحکام و نورانیت پیش برود.


* حس خوب رزمندگان نسبت به روحانیون در جبهه‌ها

سردار نقدی سپس به نقش آفرینی روحانیت در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: حس رزمندگان به روحانیون در جبهه‌ها حس بسیار متفاوتی بود به‌طوری‌که خود امام را در جبهه احساس می‌کردند، در واقع روحانیون عالمان عامل بودند که در خطوط مقدم می‌آمدند و در بسیاری از وقت‌ها خودشان رزمنده بودند.

وی در ادامه اظهار کرد: این‌ها برای رزمندگان یک شخصیت کاملاً متفاوت بودند و گویی رزمندگان با خود ولایت ارتباط می‌گیرند و تواضع و اعتماد آن‌ها در برابر روحانیون فوق‌العاده بود. در ماه‌های اول جنگ که امام خمینی (ره) محدودیتی برای حضور رهبر معظم انقلاب - رئیس‌جمهور وقت – در جبهه‌ها نگذاشته بودند ایشان بارها در خط مقدم حضور داشتند و در قرارگاه‌ها حضور پیدا می‌کردند که یک درس بزرگ برای ما است.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه گفت: وجه تمایز روحانیت اصیل و ناب با کسانی که شعار می‌دادند و حرف می‌زدند، همین موضوع بود که خود را در معرض خطر قرار می‌دادند و ترسی از توپ و تانک نداشتند.


* جان‌فشانی‌های روحانیون اهل‌سنت

سردار محمدرضا نقدی همچنین به همدلی و همراهی روحانیون اهل سنت با روحانیت شیعه در همه عرصه‌ها اشاره کرد و گفت: روحانیون اهل‌سنت محب اهل‌بیت کم نداشتیم فداکاری‌های ماموستاها  در کردستان و مولوی‌های سیستان در جنگ تحمیلی بارها تکرار شد.

وی در ادامه به بیان خاطراتی از فداکاری‌های روحانیون اهل سنت پرداخت و گفت: شهید ماموستا احمدی را زمانی که اعضای کومله  به کردستان حمله کردند ایشان را با قرآن‌ها سوزاندند. شهید جنگی زهی در محیط پرخطر زندگی می‌کردند به‌طوری بارها از سوی وهابیون تهدید می‌شدند اما بدون هیچ ترسی کار خودشان را می‌کردند، دوهفته قبل از شهادتش در سخنرانی که وی داشت بر ضرورت اطاعت و پیروی از ولایت‌فقیه تاکید داشت.

وی در همین خصوص اظهار کرد: در واقع کم نیستند از روحانیون اهل سنتی که محب اهل‌بیت (ع) بودند و در مسیر اهل‌بیت (ع) و جهاد گام برداشتند، از همراهی و رشادت‌های این شهدا خاطرات فراوانی وجود دارد. وجود شهدای روحانی تشیع و تسنن نشان‌دهنده وحدت و یکپارچگی نظام است و بزرگ‌ترین مظهر وحدت است.

سردار نقدی همچنین به بیان ویژگی روحانی شهید عبدالله میثمی پرداخت و گفت: شهید میثمی در چهار یا پنج شب آخری که به شهادتش مانده بود، در سنگر ما بود و از سنگر ما به معراج خودش رفت که همواره من حسرت آن روز را می‌خورم. اخلاق بارزی که ایشان داشت، تواضع بود و در برابر همه متواضع بود و کوچک‌ترین ریا و خودبزرگ‌بینی در وجود ایشان پیدا نمی‌کردید.


* روحیه ایثار و فداکاری در بین طلاب و روحانیون زنده است

معاون هماهنگ‌کننده سپاه در پایان به نقش آفرینی روحانیت در عرصه های مختلف پس از دفاع مقدس پرداخت و اظهار کرد: امروز هم جامعه روحانیت نشان داده که همان مسیر جهاد و فداکاری زنده است و در شیوع بیماری کرونا این مهم را ما شاهد بودیم، در روزهای اولی که این بیماری در کشور شناسایی شد و درحالی‌که همه از کنار مراکز درمانی نیز عبور نمی‌کردند این روحانیون بودند که وارد میدان شدند و کاملاً داوطلبانه بحث حضور در مراکز درمانی را مطرح کرده و اولین قشری بودند که وارد بیمارستان‌ها شدند تا به بیماران کرونایی خدمت کنند.

وی افزود: در واقع باید گفت روحیه ایثار و فداکاری که در طلاب و روحانیون در دفاع مقدس بود زنده است که نشان می‌دهد  این فرهنگ و مسیر به‌خوبی منتقل شده است.

انتهای پیام/78023

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول