اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

آوار برداری متروپل 15 روز دیگر به اتمام می رسد /ماجرای جذب آتش نشان در شهرداری تهران

مدیر عامل جدید سازمان آتش نشانی شهرداری تهران به اعزام نیروی های آتش نشان به حادثه متروپل اشاره کرد و گفت: کار بسیار سخت و زمان‌بر است و شاید 10 تا 15 روز کار آواربرداری طول بکشد.

آوار برداری متروپل 15 روز دیگر به اتمام می رسد /ماجرای جذب آتش نشان در شهرداری تهران

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، متروپل در آبادان فروریخت. در این حادثه تعدادی از شهروندان جان خود را از دست داده و برخی هم مصدوم شدند.

 ۵۰ نیروی آتش نشانی از شهرداری تهران به محل حادثه اعزام شدند. فرمانده عملیات پلاسکو ، فرماندهی نیروهای آتش نشانی در  متروپل را هم برعهده دارد.

 کار بسیار سخت و زمانبر است چراکه در این حادثه بخشی از سازه فرو نریخته و هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد به همین دلیل باید آواربرداری با احتیاط بیشتری انجام شود.

 شهرداری تهران تجهیزات لازم را هم به آبادان اعزام کرده و در تلاش هستند تا به آسیب‌دیدگان کمک کنند.

 یکی از مشکلات اساسی در سازمان آتش نشانی شهرداری تهران بحث معیشت، بیمه  آتش نشان و مسکن است. این افراد یک بار هم برای رفع مشکلات خود در مقابل شورای اسلامی شهر تهران تجمع کردند.

 مدیرعامل سازمان آتش نشانی چند روز پیش تغییر کرد. در خصوص آخرین وضعیت اعزام نیروها به مترپل، وضعیت رسیدگی به معیشت ،بیمه، مسکن و ... آتش نشانان با  قدرت‌الله محمدی رئیس جدید سازمان آتش‌نشانی و خدمات  ایمنی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

ساختمان متروپل در آبادان فرو ریخت و تعدادی از شهروندان در این حادثه جان باختند. برخی معتقدند که این حادثه مشابه حادثه پلاسکو بوده است البته در این حادثه آتش‌سوزی رخ نداده است.  تعدادی نیروی آتش‌نشان به آبادان برای کمک‌رسانی اعزام شده‌اند در خصوص آخرین اقدامات انجام شده توسط آتش‌نشانان تهرانی در این حادثه توضیح دهید.

بعد از دستور شهردار تهران 50 آتش نشان به آبادان اعزام کردیم/تجهیزات آماده بود و 11 دستگاه خودرو فرستادیم/به دلیل آلودگی هوا نتوانستیم هوایی برویم؛ زمینی خودرا به آبادان رساندیم

متأسفانه ساختمان متروپل در آبادان فرو ریخت. تعدادی آتش‌نشان به محل حادثه اعزام شدند. از لحظه‌ای که خبر را شنیدیم آمادگی لازم را برای کمک‌رسانی به مردم آبادان داشتیم. تجهیزات آماده بود و بعد از دستور شهردار تهران 11 دستگاه خودرو و همچنین 50 نفر آتش‌نشان را راهی آبادان کردیم.  قرار بود هوایی به آبادان برویم اما به دلیل شرایط آب وهوایی و آلودگی‌های ناشی از گردوغبار نتوانستیم هوایی برویم بلکه زمینی خود را به آبادان رساندیم.

کار بسیار سخت است/بخشی از سازه باقی مانده خطرناک است باید با احتیاط عمل کنیم

سه جسد آتش‌نشانان تهرانی خارج کردند و همچنان فعالیت ادامه دارد. ما 50 نیروی خبره با تجیهزات اعزام کردیم و در حال آواربرداری هستند و به افرادی که زنده زیر آوار مانده‌اند کمک کرده و همچنین اجساد را هم خارج کنند.

در پلاسکو ما حریق داشتیم و ساختمان به یکباره فروریخت اما این ساختمان حریق نداشت / 10 تا 15 روز کار آواربرداری طول می کشد

کار بسیار سخت است. این ساختمان بتنی بوده و بخش عمده آن فروخته ریخته است الباقی سازه هم که باقی مانده خطرآفرین است و کار را سخت‌تر کرده است باید با احتیاط عمل کنیم. ببینید در پلاسکو ما حریق داشتیم و ساختمان به یکباره فروریخت اما در این ساختمان حریق ن داشتیم بلکه بخشی از ساختمان فرو نریخته و امکان ریزش وجود دارد کار بسیار سخت و زمان‌بر است و شاید 10 تا 15 روز کار آواربرداری طول بکشد ما بسیار با احتیاط کار می‌کنیم. ان‌شاءالله که خطرات بعدی ایجاد نشوند.

مردم ازدحام نکنند/ شهروندان اجازه دهند که نیروهای متخصص آتش‌نشانی به فعالیت خود ادامه دهند

مردم باید کمک کنند و اجازه دهند که نیروهای آتش‌نشانی که تخصص لازم را دارند به فعالیت خود ادامه دهند. ازدحام جمعیت زیاد است بعضی افراد عادی هم می‌خواهند کمک کنند اما این را بگویم که تیم ما کاملاً تخصصی است.

آیا تیمی که به آبادان اعزام کرده‌اید در عملیات پلاسکو حضور داشتند، فرمانده گروه کیست؟

تیم ارزیاب و تجسس به مکان حادثه اعزام شد/ فرمانده تیمی که به آبادان اعزام کرده‌ایم فرمانده حادثه پلاسکو بود/هر لحظه امکان ریزش وجود دارد

همه تیم متخصص هستند. دستگاه برش بتن و قیچی‌های مخصوص داریم. تیم ارزیاب و تجسس به مکان حادثه اعزام شده است و براساس شرایط ساختمان درخواست تجهیزات می‌کنیم. به هر طریق تجهیزات را فراهم می‌کنیم تا بتوانیم به بهترین شکل خدمت‌رسانی کنیم. فرمانده تیمی که به آبادان اعزام کرده‌ایم فرمانده حادثه پلاسکو بوده است. تجربه لازم را دارد. ما در پلاسکو حرارت و آتش داشتیم اما در این ساختمان نداریم یک ساختمان با مصالح ،ستون و بتن که هر لحظه امکان ریزش دارد.

آیا هنوز هم کسی زنده مانده است؟

در مترو پل حرارات نداشتیم/امکان دارد افرادی که زیر آوار مانده‌اند در صورتی که آسیب ندیده باشند تا 24 ساعت دوام بیاورند

نمی‌دانم، ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم. باز هم تأکید می‌کنم که دوستان آواربرداری را با احتیاط انجام می‌دهند تا اگر کسی زنده مانده برایش مشکل ایجاد نشود ببینید چون ما در این حادثه حریق یا حرارت نداشته‌ایم امکان دارد افرادی که زیر آوار مانده‌اند در صورتی که آسیب ندیده باشند تا 24 ساعت دوام بیاورند. به هر حال ما با احتیاط اقدام به آواربرداری و کمک به افرادی که در زیر آوار مانده‌اند می‌کنیم.

شما به تازگی سکان اداره سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران را بر عهده گرفته اید. قبل از حضور شما آتش‌نشانان اعتراضی به حقوق، معیشت و بیمه خود داشتند و جلوی شورای  اسلامی شهر  تهران تجمع کرده و خواستار رفع مشکلات‌شان شدند مدیران شهری وعده رفع مشکلات را دادند و حتی تدابیری هم صورت گرفت. با وجود اینکه شما تازه به این سازمان آمده‌اید چه برنامه‌ای برای رفع مشکلات آتش‌نشانان دارید؟

 بحث معیشت، مسکن و سختی کار آتش‌نشانان را در دستور کار قرار داده ام/ به دنبال این هستیم که اتفاقات خوبی برای آتش‌نشانان رقم بخورد/شغل آتش‌نشانی مقدس است/ در جریان حادثه متروپل چند صد نفر از آتش نشان برای حضور در محل حادثه داوطلب شدند وبرخی با هزینه شخصی بلیت خریدند

از روز اولی که در این سمت قرار گرفتم تمام  تلاش خود را به کار گرفته و بحث معیشت، مسکن و سختی کار آتش‌نشانان شهر تهران را در دستور کار قرار داده تا مشکلات این افراد را برطرف کنیم. جلسات زیادی گذاشتم مشکلات این آتش‌نشانان در چند دهه گذشته برطرف نشده است اما به دنبال این هستیم در این مدتی که در این سمت هستم اتفاقات خوبی برای آتش‌نشانان رقم بخورد. شغل آتش‌نشانی مقدس است. ببینید در همین جریان حادثه متروپل وقتی آتش‌نشانان متوجه شدند چند صد نفر داوطلب شدند تا به کمک حادثه‌دیدگان بروند حتی برخی بلیت هواپیما گرفتند تا با هزینه شخصی بروند این نشان از علاقه این افراد به کمک مرسانی به مردم است.

 آتش‌نشانان شایسته رسیدگی هستند و ما باید مشکلات آنها را برطرف کنیم/ از همان روزی که آمدم تلاش کردم تا در ایجاد وضعیت مطلوب آتش‌نشان گام بردارم

ایثارگری در این شغل وجود دارد. آتش‌نشانان شایسته رسیدگی هستند و ما باید مشکلات آنها را برطرف کنیم. از همان روزی که وارد سازمان آتش نشانی شهرداری تهران  شدم تلاش کردم تا در ایجاد وضعیت مطلوب آتش‌نشان گام بردارم.

یکی از مشکلات اساسی آتش‌نشانان این است که آتش‌نشانانی که بیمه شهرداری را دارند مشمول دریافت 10 سال سنوات ارفاقی نمی‌شوند اما آتش‌نشانانی که بیمه تأمین اجتماعی هستند شامل 10 سال سنوات ارفاقی هستند. آتش‌نشانان شهرداری معترض بودند که چرا آنها نمی‌توانند از سنوات ارفاقی استفاده کنند. نامه‌نگاری‌هایی هم در این زمینه صورت گرفته بود چه برنامه‌ای برای رفع مشکل بیمه آتش‌نشانان شهرداری دارید؟

اولویت اصلی بنده این است که  مشکل معیشت، شغل و مسکن آتش‌نشانان را برطرف کنم

من تلاش می‌کنم که مشکل آتش‌نشانان را برطرف کنیم و تا جایی که نیاز باشد پیگیری‌‌های لازم را انجام می‌دهیم اولویت اصلی بنده این است که  مشکل معیشت، شغل و مسکن آتش‌نشانان را برطرف کنم. 

قرار بود که زمینی گرفته شود و برای آتش‌نشانان در بخش مسکن اقداماتی انجام شود آیا کاری در این زمینه صورت گرفته است؟

باید قرارگاهی تشکیل دهیم و هفتگی موضوعات را رصد کنیم/یک روزه نمی‌توانیم مشکل مسکن آتش‌نشانان را حل کنیم ایجاد مسکن زمان‌بر است

5 هزار نیروی آتش‌نشان داریم باید قرارگاهی تشکیل دهیم و هفتگی موضوعات را رصد کنیم. چند نکته را باید در نظر بگیریم و برای مسکن آتش‌نشانان اقدام کنیم. ببینید یک روزه نمی‌توانیم مشکل مسکن آتش‌نشانان را حل کنیم ایجاد مسکن زمان‌بر است اما تلاش خود را در جهت رفع مشکلات آتش‌نشانان انجام داده و پیگیری‌های لازم را  می‌کنیم.

در بودجه سال جاری آتش‌نشانی یک افزایشی صورت گرفت تا به وضعیت معیشت آتش‌نشانان رسیدگی شود توضیح دهید که این بودجه تحقق یافته و چقدر به وضعیت معیشتی آتش‌نشانان رسیدگی شده است.

عقب‌ماندگی‌های بسیار جدی در  آتش‌نشانی داریم/در تلاش هستیم تا بخشی از مشکلات را برطرف کنیم

ببینید در چند سال گذشته عقب‌ماندگی‌های بسیار جدی در  آتش‌نشانی داریم بالاخره در سال جاری رقمی به بودجه اضافه شد اما باز هم تأکید می‌کنیم عقب‌ماندگی‌ها زیاد است اما در تلاش هستیم تا بخشی از مشکلات را برطرف کنیم.

قرار بود برای اولین بار تعدادی آتش‌نشان زن جذب شهرداری تهران شوند آزمون‌ها برگزار شد و قرار است برای اولین‌بار 16 نفر آتش‌نشان زن در عملیات‌ها حضور یابند کاربه کجا رسید و چه زمان این افراد در عملیات‌ها حضور می‌یابند.

ورود آتش نشانان زن به شهرداری بعد از طی مراحل آموزشی

آتش‌نشانان زن در حال آموزش هستند و بعد از اتمام کار وارد آتش‌نشانی می‌شوند.

یکی از مشکلات جدی در سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران کمبود نیروی انسانی است و بارها برخی از اعضای شورای شهر در این زمینه تذکراتی دادند چه برنامه‌ای برای رفع کسری نیرو در سازمان دارید؟

 برنامه‌ هایی برای رفع مشکل کسری نیرو داریم/هر ساله تعدادی از نیروها بازنشسته می‌شوند و باید افراد جدیدی جایگزین شوند/ باید سالانه تعدادی نیرو جذب آتش نشانی شود در غیر این صورت دچار بحران می‌شویم 

متأسفانه ورودی نیرو و خروجی نیرو با هم دیده نشده است ما برنامه‌ هایی برای رفع مشکل کسری نیرو داریم باید یک تناسبی بین ورودی و خروجی داشته باشیم هر ساله تعدادی از نیروها بازنشسته می‌شوند و باید افراد جدیدی جایگزین شوند اگر نیروی جدید وارد نکنیم در درازمدت دچار مشکل می‌وشیم باید سالانه تعدادی نیرو جذب شود البته عقب‌ماندگی‌هایی در این بخش وجود دارد ما باید هر ساله نیرو جذب کنیم و با برنامه‌ حرکت کنیم در غیر این صورت دچار بحران می‌شویم چرا که هر ساله تعدادی نیرو خارج می‌شود و اگر نیرویی جایگزین نشود با بحران در عملیات‌ها مواجه خواهیم شد.

بر اساس این گزارش، سال ۹۲ قانون زیان آور بودن شغل آتش نشانی در مجلس تصویب شد اما این قانون تنها به کام آتش نشانان زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی شیرین شد و اغلب آتش نشانان تهرانی که زیر پوشش صندوق بازنشستگی شهرداری تهران هستند از این قانون بی بهره‌اند و حالا تعداد زیادی از آنها با تشکیل کمپینی  در «فارس من» خواستار رسیدگی به این مشکلات معیشیتی، ترمیم حقوق و بیمه شده‌اند.

حدود 5 هزار نیروی عملیاتی روزانه با آتش و انواع و اقسام حادثه در پایتخت دست و پنجه نرم می‌کنند اما کام تلخ این شغل برای آتش‌نشانان تهران شیرین نشده و هنوز تعداد زیادی از آنها از مزایای سختی شغل خود بی‌بهره‌اند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول