اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

19 فوتی؛ آخرین آمار جان‌باختگان در چهارمین روز آواربرداری «متروپل»/امشب پایان عملیات آواربرداری

آواربرداری حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان در روز چهارم ادامه دارد و امیدها برای زنده‌ ماندن حادثه‌دیدگان به حداقل رسیده است.

19 فوتی؛ آخرین آمار جان‌باختگان در چهارمین روز آواربرداری «متروپل»/امشب پایان عملیات آواربرداری

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، آواربرداری در ساختمان متروپول آبادان امروز به روز چهارم رسیده است.
 

درحالی که همه چشم‌ها به حادثه ریزش ساختمان در آبادان معطوف شده است، از امروز نگرانی‌ها حجم و عمق بیشتری می‌گیرد چرا که امیدها برای زنده‌ مانده افراد حادثه دیده‌ای که در زیر آوارِ سنگین متروپل گرفتار مانده‌اند، به حداقل می‌رسد.
 

 

تعداد جانباختگان حادثه آبادان به 19 تن رسید

 احسان عباس‌پور معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعداد جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان به  19 نفر رسید.

وی افزود: ۳۷ نفر از شهروندان زنده از زیر آوار بیرون آورده شدند که برای مداوا به بیمارستان‎های شهر منتقل شدند.

عباس‌پور گفت: تلاش برای آواربرداری ادامه دارد.

 

 

مقایسه ممنوع!

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر اظهار داشته است که  گستردگی حادثه و حجم آوار بسیار زیاد است و پیچیدگی خاص خود را دارد بنابراین نمی‌توان آن را با حادثه دیگری مقایسه کرد.

وی با ابراز نگرانی نسبت وضعیت امدادگران گفت: مخاطرات و حوادث زیادی را تجربه کرده‌ایم، نحوه مدیریت این حادثه را خیلی خوب می‌بینیم اما سنگینی کار و فشارها و ناپایداری سازه باعث سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن کارها می‌شود.

 

متروپل‌های دیگر کشور را دریابید

آرا شاوردیان عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشته است که ساختمان های زیادی مانند متروپل با بی توجهی به نظر ناظران نظام مهندسی ساخته شده که هم اکنون مانند بمب های ساعتی جان مردم را تهدید می کنند.

وی گفت: در حوزه ساختمان توجیه اقتصادی و صرفه اقتصادی اولویت بالاتری نسبت به مسائل فنی و نظارتی دارد. متاسفانه در مجوزهایی که صادر می شود پس از ورود سازمان نظام مهندسی و اعمال نظر، توجه ای به نظرات کارشناسی نمی شود.

 

ازدحام مردم حادثه آفرید

صادق خلیلیان استاندار خوزستان با بیان اینکه متخلفان حادثه با اشد مجازات روبه‌رو می‌شوند، گفته است که عدم رعایت ضوابط فنی در ساختمان متروپل مورد پیگرد شدید قرار خواهد گرفت و با صاحب ساختمان و سازندگان آن و عواملی که در شهرداری دخیل بودند با اشد مجازات برخورد خواهد شد.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی آبادان در اطلاعیه‌ای از مصدومیت تعدادی از امدادگران در محل آواربرداری حادثه متروپل خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: فریادهای یکی از افراد مبنی بر ریزش ساختمان موجب شد تا به دلیل ازدحام جمعیت و هجوم افراد در صحنه تعدادی از امدادگران در حین فرار دچار صدمه شوند. از مردم می‌خواهیم در خانه بمانند.

محمد گلفشان رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر از اعزام تیم‌های «سحر» (ساماندهی حمایت‌های روانی، اجتماعی و فرهنگی) این سازمان به محل حادثه متروپل آبادان خبر داد. وی گفت: در حال حاضر دو تیم تخصصی از اهواز در منطقه حضور دارد وظیفه این دو تیم فضاسازی مناسب برای حضور بازماندگان است.


چرا لودر در محل آواربرداری نیست؟

احسان عباسپور فرماندار آبادان گفت: همه نیروهای نظامی، امنیتی و امدادی با لجستیک و تجهیزات کامل از روز اول در منطقه حضور دارند. اگر در فیلم‌ها مشاهده می‌شود لودر و یا جرثقیل‌های بزرگ در محل نیست، به معنای آن نیست که این ادوات وجود ندارد.

وی افزود: هر لحظه احتمال ریزش کل ساختمان متروپل وجود دارد، ادامه داد: این ادوات با توجه به ضعفی که در سازه متروپل وجود دارد در نزدیکترین نقطه از ساختمان دپو شده‌اند.


سازه های بلند آبادان بررسی می‌شوند / تخلیه ساختمان‌های ناایمن

به گزارش فارس از آبادان،صادق خلیلیان استاندار خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آزمون مهندسی تمام سازه‌های بلند این استان به ویژه آبادان با هدف جلوگیری از تکرار حادثه هایی مانند متروپل توسط کارشناسان متخصص انجام می‌شود.

وی گفت: اگر مستحکم نبودن بنایی در بازآزمونی ثابت شد دستور تخلیه آن صادر می شود.

استاندار خوزستان افزود: تجهیزات تخصصی آواربرداری به محل حادثه برای سرعت بخشی به فرآیند آواربرداری اعزام شده است.


برگزاری جلسه مرکز فرماندهی عملیات پاسخ به بحران متروپل

جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعضای ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران روز پنجشنبه (۵ خردادماه) با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در آبادان برگزار شد.

در این جلسه همچنین رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، جمعی از اعضای این کمیسیون، نماینده ولی فقیه در خوزستان، استاندار خوزستان و فرمانده قرارگاه کربلا در جنوب غرب، جمعی از نمایندگان اهواز و آبادان شهردار و سایر مسئولان استان خوزستان حضور داشتند و بر مدیریت بحران با استفاده از تجربیات حوادث گذشته و نجات جان افراد تاکید شد.

 

آیا آواربرداری متوقف شده است؟ بدون برنامه به سازه دست نزنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان،محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی و به دستور رئیس مجلس برای بازدید و تهیه گزارش از ساختمان متروپل حضور پیدا کرده‌ایم.

وی گفت: این گزارش به صحن علنی‌ مجلس انتقال داده خواهد شد و دستگاه‌هایی که خطا کرده‌اند نیز معرفی می‌شوند.

رضایی کوچی گفت: از سوی نیروهای امدادی و مردمی برای عملیات آواربرداری و نجات مصدومان و خروج اجساد تلاش فراوانی شده است.

وی ادامه داد: همه عواملی که در این حادثه دخیل بودند و جزئیات کامل از طراحی، نقشه تا صدور مجوزها و مجوزها و نظارت‌ها را بررسی خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نحوه آواربرداری ساختمان متروپل باید طراحی شود، گفت: بدون برنامه به سازه دست نزنیم تا باعث ریزش نشود.

وی همچنین گفت: سرعت عمل، شکل اجرای آن و طراحی آواربرداری از مسائل مهم است.


گزارش میدانی خبرنگار فارس از چهارمین روز آواربرداری از «متروپل»

پس از گذشت چهار روز از حادثه ریزش متروپل آبادان، عملیات آواربرداری برای نجات مصدومان احتمالی ادامه دارد.
 

 


عذرخواهی فردی که مدعی شد ۳۰ ساعت زیر آوار بوده

 گذشته صداوسیما گزارشی پخش کرد که در آن فردی مدعی شد پس از ۳۰ساعت از زیر آوار در آمده است پس از افشای دروغ بودن این ماجرا وی عذرخواهی کرد.

 

 

امشب پایان عملیات جست و جوی زیر آوارماندگان متروپل

محمد حسن نامی رئیس ستاد مدیریت بحران وزارت کشور در گفت‌گو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد:  با توجه به حساسیت نشان ندادن دستگاه ها و سگ های زنده یاب احتمال می رود شمار حبس شدگان زیر آوار خیلی کم شده باشد.

وی با بیان اینکه هر لحظه امکان ریزش ساختمان وجود دارد، گفت: تمام ساختمان‌های  محدوده شعاع ۱۵۰ متری متروپل آبادان بیمه شده اند و هم فروشگاه ها و منازل تخلیه و تعدادی از منازل مسکونی  خریداری شد تا در صورت تخریب شدن خطری نداشته باشد.

نامی افزود: پس از پایان روند تخریب ساختمان ۱۰ طبقه آبادان صاحبان املاک آن محدوده می‌توانند با مراجعه به بیمه خسارت تخریب ملک خود را دریافت کنند.

 




این گزارش به‌روزرسانی می‌شود ....

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول