خبرگزاری فارس ـ اراک؛ در عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات علم و تکنولوژی با سرعت زیاد در حال پیشرفت است و هر کشوری که میخواهد توسعه یابد ناگزیر است با تکنولوژی همراه شود و از فناوریهای جدید و به روز دنیا استفاده کند.
یکی از این شیوههای نوین که در بیشتر کشورها و در تمامی زمینههای تجاری و اقتصادی و بهویژه در آموزش مورد استفاده قرار میگیرد رمزینه پاسخهای سریع(QR-code) میباشد، یک رمزینه (بارکُد) ساختاری دوبعدی و ماتریسی دارد که بهمنظور رمزگشایی محتویات آن با سرعت زیاد طراحی شده است.
این رمزینه دربردارندة چیدمانی از چهارگوشهای (نقطههای) سیاه بر روی زمینه سپید است، این نقطهها بر اساس الگویی استاندارد ایجاد میشوند و میتواند حاوی نوشته، نشانی وب، شمارهتلفن، یا دادة دیگری باشد.
در سالهای اخیر با افزایش محبوبیت تلفنهای هوشمند مجهز به دوربین، از این کدها برای پیوند دادن اجرام دنیای واقعی (از هواپیماهای بدون سرنشین تا تلسکوپها) با انواع دادهها و اطلاعات آنلاین استفاده میشود.
اگرچه این نوع رمزینهها در ابتدا باهدف استفاده در تولید تجهیزات صنعتی ابداع شد، اما امروزه کاربردهای گستردهای پیدا کردهاند که از مهمترین دلایل آن اطلاعات زیادی است که QR کدها قادرند در خود ذخیره کنند بهطوریکه یک QR کد قادر است تا 7089 رقم عددی را در خود نگهداری کند، همچنین بهواسطه پیشرفت سالهای اخیر در صنعت تلفنهای همراه، قابلیت خواندن (اسکن) و انتقال اطلاعات گوناگون نهفته در این رمزینهها، توسط دوربین تلفنهای همراهی که دارای نرمافزار خواندن کد باشند، برای همگان بهراحتی فراهم شده است.
بهطورکلی این رمزینهها میتوانند در مجلات، تابلوها، اتوبوسها، کارتهای بازرگانی و یا در هر چیزی که کاربران آن نیاز به اطلاعات دارند از جمله در کتابهای درسی و آموزش نیز استفاده شوند.
سازمان تألیف کتابهای درسی در سال گذشته و باتوجهبه گسترش آموزشهای مجازی و غیرحضوری در دوران کرونایی و تعطیلی مدارس فعالیتهایی از جمله بهینهسازی سرویسهای آموزشی، طراحی و پیادهسازی صفحات جهت اتصال به رمزینه پاسخ سریع، تأمین محتوای پاسخ سریع QRC در شرایط کرونایی و اتصال این محتواها به رمزینه پاسخ سریع و طراحی و تولید اپلیکیشن اختصاصی خوانش رمزینههای پاسخ سریع خوان و استقرار حدود ۳۵۰۰ رمزینه پاسخ سریع در کتابهای درسی در سال تحصیلی 1401-1400 را عملیاتی و اجرا کرد که متأسفانه معلمان و دانشآموزان آشنایی زیادی با کاربردها و مزایای این رمزینهها ندارند.
استاد دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی پیرامون استفاده از کدهای QR در آموزش به خبرنگار فارس در اراک میگوید: در مدارس و کلاسهای درس میتوان از کدهای QR در آموزش سریع به روشهای بسیار مبتکرانه و هیجانانگیز استفاده کرد که محتوای چندرسانهای یکی از این کاربردها است.
محتوای چندرسانهای
حسین معافی میافزاید: یکی از کاربردهای رایج رمزینهها در آموزش، افزودن محتوای چندرسانهای به صفحات مرتبط در کتاب درسی است که مطالب را با هر کد به یک فایل چندرسانهای، فیلمهای آموزشی، انیمیشن و ... پیوند میدهد.
تجهیزات مدرسه
وی تصریح میکند: تجهیزات مدرسه نیز یکی دیگر از این کاربردها است، کدهای QR به ما امکان میدهند اشیاء فیزیکی در دنیای واقعی را به اطلاعات دیجیتال بهصورت آنلاین پیوند دهیم، انواع اطلاعات اضافی را برای کمک به کاربر به تجهیزات پیوست کنیم و دستورالعمل تجهیزات پیچیده یا خطرناک در مدرسه، آزمایشگاه و کارگاه را با رمزینهها میتوان ارائه کرد.
استفاده در کتابخانه
استادیار دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی ادامه میدهد: یکی از راههای استفاده از این رمزینهها در کتابخانه مدرسه است، دانشآموزان میتوانند قبل از اینکه کتاب را بخوانند، کد اسکن کنند و درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.
برگزاری نمایشگاه در مدرسه
معافی بیان میکند: با استفاده از رمزینهها میتوان نمایشگاه با موضوعات مختلفی را در فضاهای کم مدرسه ایجاد کرد.
راهنمایی حل مسائل کتاب
وی میگوید: با قراردادن راهنما و یا توضیحات تکمیلی برای پاسخ به سؤالات کتاب درسی بهصورت آنلاین و پیوند با رمزینه، دانشآموزان میتوانند راهنماییهای لازم را قبل از استفاده از کد برای بررسی پاسخ صحیح امتحان کنند.
ارائه تکالیف
استادیار دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی بیان اینکه در کاربرد ارائه تکالیف از دانشآموزان خواسته میشود از رمزینهها برای ارائه تکالیف استفاده کنند که به محتوای دیگر مانند وبسایت یا کارپوشه آنها پیوند دارد، اظهار میکند: این کار نهتنها به مشارکت آنها در نوشتن فنی کمک میکند، بلکه کار آنها نیز مبتکرانه خواهد بود.
صرفهجویی در مصرف کاغذ
معافی ادامه می دهد: صرفهجویی در مصرف کاغذ نیز از دیگر کاربردهای این کدها است، در این کاربرد میتوان بهجای پرینت گرفتن مطالب، به دانشآموزان خود یک رمزینه داد که آنها را به دستورالعملها، اعلامیهها یا تکالیف میبرد، این امر میتواند فضا را روی دیوار ذخیره کند و در مصرف کاغذ و حفظ جنگلها کمک کند.
وی بیان میکند: کاربرد تشویق نیز از دیگر کاربردهایی است ک با اسکن کردن کدی که منجر به اجرای انیمیشن یا استیکر میشود، جوایز را برای دانشآموزان ارسال میکنند.
ایستگاههای مطالعه و مشاوره
استادیار دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی با اشاره به کاربرد رمزینهها در ایستگاههای مطالعه و مشاوره تصریح میکند: این کابرد کدهایی را در قسمتهای مختلف مدرسه یا کلاس قرار میدهند که دانشآموزان را به فعالیتها، ویدئوها یا محتواهای آنلاین مختلف میبرد، در کاربرد ارسال بازخورد نیز از دانشآموزان خواسته میشود پس از اتمام یک آزمون یا تکلیف، با اسکن کدها پاسخهای خود را بررسی کنند.
حضور و غیاب و رأیگیری
معافی میگوید: انجام تکالیف و پژوهشها نیز یکی دیگر از کاربردهای این کدها است، یک راه عالی و هیجانی برای ارائه تکالیف و کارهای تحقیقی دانشآموزان استفاده از رمزینهها و ارسال به معلم است، رمزینهها را میتوان در گروههای کلاسی مدرسه یا روی دیواری در کلاس قرارداد.
وی حضور و غیاب و رأیگیری را نیز از دیگر کاربردها برشمرده و بیان میکند: کدهای QR میتوانند ابزاری عالی برای حضور و غیاب سریع و بدون تماس فیزیکی و همچنین برای رأیگیری عالی باشند که به دانشآموزان اجازه میدهد بهسادگی با اسکن کد هنگام ورود یا خروج از کلاس این کارها را انجام دهند، در استفاده از رمزینهها هم مدرسه میتواند از رمزینهها برای کارتهای شناسایی در جلسات امتحان استفاده کند که این امر باعث کاهش تقلب در کارتهای شناسایی میشود.
معافی میگوید: همچنین مدارس میتوانند در قالب یک کد آدرس مدرسه، موقعیت جغرافیایی، تلفنهای مدرسه، آیدی کانالها و آدرس سایتهای مدرسه را در اختیار دانشآموزان و اولیاء قرار دهند و یا با استفاده از رمزینهها میتوان بازدیدها و گردشهای علمی غیرحضوری و مجازی را باتوجهبه نیاز دانشآموزان در دروس مختلف انجام داد که در تنوع گردشهای علمی مجازی و کاهش هزینهها بسیار مهم است.
کدهای QR ابزاری سریع، دقیق، پرکاربرد و کم هزینه برای معلم هستند که در آینده بیشتر در آموزش و یادگیری مورداستفاده قرار میگیرند.
کاربرد رمزینههای سریع پاسخ میتواند به ایجاد تعامل در یک درس و یادگیری چندبعدی، مدیریت کلاس، ارائه تکالیف و بازخورد در آزمونها کمک کند.
امیدواریم که در سالهای آینده شاهد استفاده و کاربرد بیشتر رمزینههای سریع پاسخ در امر آموزش باشیم.
انتهای پیام/