اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

تحول در آموزش با رمزینه پاسخ‌­های سریع

استاد دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی معتقد است: در مدارس و کلاس‌های درس می‌­توان از کدهای QR در آموزش سریع به روش­‌های بسیار مبتکرانه و هیجان‌انگیز استفاده و تحول در آموزش را با استفاده از این رمزینه پاسخ­‌های سریع رقم زد.

تحول در آموزش با رمزینه پاسخ‌­های سریع

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ در عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات علم و تکنولوژی با سرعت زیاد در حال پیشرفت است و هر کشوری که می‌­خواهد توسعه یابد ناگزیر است با تکنولوژی همراه شود و از فناوری­‌های جدید و به­ روز دنیا استفاده کند.

یکی از این شیوه‌­های نوین که در بیشتر کشور­ها و در تمامی زمینه­‌های تجاری و اقتصادی و به‌ویژه در آموزش مورد استفاده قرار می‌­گیرد رمزینه پاسخ­‌های سریع(­QR-code­)­ می­‌باشد، یک رمزینه (بارکُد) ساختاری دوبعدی و ماتریسی دارد که به‌منظور رمزگشایی محتویات آن با سرعت زیاد طراحی شده است.

این رمزینه دربردارندة چیدمانی از چهارگوش‌ها‌ی (نقطه­‌های) سیاه بر روی زمینه سپید است، این نقطه­‌ها بر اساس الگویی استاندارد ایجاد می­‌شوند و می‌تواند حاوی نوشته، نشانی وب، شماره‌تلفن، یا دادة دیگری باشد.­

در سال‌های اخیر با افزایش محبوبیت تلفن‌های هوشمند مجهز به دوربین، از این کدها برای پیوند دادن اجرام دنیای واقعی (از هواپیماهای بدون سرنشین تا تلسکوپ‌ها) با انواع داده‌ها و اطلاعات آنلاین استفاده می‌شود.

اگرچه این نوع رمزینه­‌ها در ابتدا باهدف استفاده در تولید تجهیزات صنعتی ابداع شد، اما امروزه کاربرد­های گسترده­ای پیدا کرده­‌اند که از مهم‌­ترین دلایل آن اطلاعات زیادی است که QR کدها قادرند در خود ذخیره کنند به‌طوری‌که یک QR کد قادر است تا 7089 رقم عددی را در خود نگهداری کند، همچنین به‌واسطه پیشرفت سال‌های اخیر در صنعت تلفن‌های همراه، قابلیت خواندن (اسکن) و انتقال اطلاعات گوناگون نهفته در این رمزینه­‌ها، توسط دوربین تلفن­‌های همراهی که دارای نرم‌افزار خواندن کد باشند، برای همگان به‌راحتی فراهم شده است.

به‌طورکلی این رمزینه‌­ها می‌توانند در مجلات، تابلوها، اتوبوس‌ها، کارت‌های بازرگانی و یا در هر چیزی که کاربران آن نیاز به اطلاعات دارند از جمله در کتاب­‌های درسی و آموزش نیز استفاده شوند­.

سازمان تألیف کتاب­‌های درسی در سال گذشته و باتوجه‌به گسترش آموزش­‌های مجازی و غیر­حضوری در دوران کرونایی و تعطیلی مدارس فعالیت­‌هایی از جمله بهینه‌سازی سرویس‌های آموزشی، طراحی و پیاده‌سازی صفحات جهت اتصال به رمزینه پاسخ سریع، تأمین محتوای پاسخ سریع QRC در شرایط کرونایی و اتصال این محتواها به رمزینه پاسخ سریع و طراحی و تولید اپلیکیشن اختصاصی خوانش رمزینه‌های پاسخ سریع خوان و استقرار حدود ۳۵۰۰ رمزینه پاسخ سریع در کتاب‌های درسی در سال تحصیلی 1401-1400 را عملیاتی و اجرا کرد که متأسفانه معلمان و دانش‌آموزان آشنایی زیادی با کاربردها و مزایای  این رمزینه­‌ها ندارند.

استاد دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی پیرامون استفاده از کدهای QR در آموزش به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: در مدارس و کلاس‌های درس می‌­توان از کدهای QR در آموزش سریع به روش­‌های بسیار مبتکرانه و هیجان‌انگیز استفاده کرد که محتوای چندرسانه‌ای یکی از این کاربرد­ها است.

محتوای چندرسانه‌ای 

حسین معافی می‌افزاید: یکی از کاربردهای رایج رمزینه‌­ها در آموزش، افزودن محتوای چندرسانه‌­ای به صفحات مرتبط در کتاب درسی است که مطالب را با هر کد به یک فایل چندرسانه‌ای، فیلم­‌های آموزشی، انیمیشن و ...  پیوند می­‌دهد.

تجهیزات مدرسه 

وی تصریح می‌کند: تجهیزات مدرسه نیز یکی دیگر از این کاربردها است، کدهای QR به ما امکان می­‌دهند اشیاء فیزیکی در دنیای واقعی را به اطلاعات دیجیتال به‌صورت آنلاین پیوند دهیم، انواع اطلاعات اضافی را برای کمک به کاربر به تجهیزات پیوست کنیم و دستورالعمل تجهیزات پیچیده یا خطرناک در مدرسه، آزمایشگاه و کارگاه را با رمزینه‌­ها می‌­توان ارائه کرد.

استفاده در کتابخانه

استادیار دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی ادامه می‌دهد: یکی از راه­‌های استفاده از این رمزینه­‌ها در کتابخانه مدرسه است، دانش‌آموزان می‌توانند قبل از اینکه کتاب را بخوانند، کد اسکن کنند و درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.

برگزاری نمایشگاه در مدرسه

معافی بیان می‌کند: با استفاده از رمزینه‌­ها می­‌توان نمایشگاه با موضوعات مختلفی را در فضا­های کم مدرسه ایجاد کرد.

راهنمایی حل مسائل کتاب

وی می‌گوید: با قراردادن راهنما و یا توضیحات تکمیلی برای پاسخ به سؤالات کتاب درسی به‌صورت آنلاین و پیوند با رمزینه، دانش‌آموزان می­‌توانند راهنمایی‌­های لازم را قبل از استفاده از کد برای بررسی پاسخ صحیح امتحان کنند.
 
ارائه تکالیف

استادیار دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی بیان اینکه در کاربرد ارائه تکالیف از دانش‌آموزان خواسته می­‌شود از رمزینه‌­ها برای ارائه تکالیف  استفاده کنند که به محتوای دیگر مانند وب‌سایت یا کارپوشه آنها پیوند دارد، اظهار می‌کند: این کار نه‌تنها به مشارکت آنها در نوشتن فنی کمک می‌کند، بلکه کار آنها نیز مبتکرانه خواهد بود.

صرفه‌جویی در مصرف کاغذ

 معافی ادامه می دهد: صرفه‌جویی در مصرف کاغذ نیز از دیگر کاربردهای این کدها است، در این کاربرد می‌توان به‌جای پرینت گرفتن مطالب، به دانش‌آموزان خود یک رمزینه داد که آنها را به دستورالعمل­‌ها، اعلامیه‌­ها یا تکالیف می‌­برد، این امر می­‌تواند فضا را روی دیوار ذخیره کند و در مصرف کاغذ و حفظ جنگل‌­ها کمک کند.

وی بیان می‌کند: کاربرد تشویق نیز از دیگر کاربردهایی است ک با اسکن کردن کدی که منجر به اجرای انیمیشن یا استیکر می‌شود، جوایز را برای دانش‌آموزان ارسال می‌کنند.

ایستگاه­‌های مطالعه و مشاوره
استادیار دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی با اشاره به کاربرد رمزینه‌ها در ایستگاه­‌های مطالعه و مشاوره تصریح می‌کند: این کابرد کدهایی را در قسمت‌های مختلف مدرسه یا کلاس قرار می­‌دهند که دانش‌آموزان را به فعالیت‌ها، ویدئوها یا محتواهای آنلاین مختلف می‌برد، در کاربرد ارسال بازخورد نیز از دانش‌آموزان خواسته می­‌شود پس از اتمام یک آزمون یا تکلیف، با اسکن کد­ها پاسخ‌های خود را بررسی کنند.

حضور و غیاب و رأی‌گیری 

معافی می‌گوید: انجام تکالیف و پژوهش­‌ها نیز یکی دیگر از کاربردهای این کدها است، یک راه عالی و هیجانی برای ارائه تکالیف و کارهای تحقیقی دانش‌آموزان استفاده از رمزینه‌­ها و ارسال به معلم است، رمزینه‌­ها را می‌توان در گروه‌های کلاسی مدرسه یا روی دیواری در کلاس قرارداد.

وی حضور و غیاب و رأی‌گیری را نیز از دیگر کاربردها برشمرده و بیان می‌کند: کدهای QR می‌توانند ابزاری عالی برای حضور و غیاب سریع و بدون تماس فیزیکی و همچنین برای رأی‌گیری عالی باشند که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد به‌سادگی با اسکن کد هنگام ورود یا خروج از کلاس این کار­ها را انجام دهند، در استفاده از رمزینه‌ها هم مدرسه می­‌تواند از رمزینه­‌ها برای کارت­‌های شناسایی در جلسات امتحان استفاده کند که این امر باعث کاهش تقلب در کارت‌های شناسایی می‌شود.

معافی می‌گوید: همچنین مدارس می‌توانند در قالب یک کد آدرس مدرسه، موقعیت جغرافیایی، تلفن‌­های مدرسه، آیدی کانال­ها و آدرس سایت‌­های مدرسه را در اختیار دانش‌آموزان و اولیاء قرار دهند و یا با استفاده از رمزینه­‌ها می‌توان بازدید­ها و گردش­‌های علمی غیرحضوری و مجازی را باتوجه‌به نیاز دانش‌آموزان در دروس مختلف انجام داد که در تنوع گردش‌های علمی مجازی و کاهش هزینه­‌ها بسیار مهم است.

کدهای QR ابزاری سریع، دقیق، پرکاربرد و کم ­هزینه برای معلم هستند که در آینده بیشتر در آموزش و یادگیری مورداستفاده قرار می­‌گیرند.

کاربرد رمزینه­‌های سریع پاسخ می‌­تواند به ایجاد تعامل در یک درس و یادگیری چندبعدی، مدیریت کلاس­، ارائه تکالیف و بازخورد در آزمون­ها  کمک کند.

امیدواریم که در سال‌­های آینده شاهد استفاده و کاربرد  بیشتر رمزینه­‌های سریع پاسخ در امر آموزش باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول