اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  تفریح و نشاط

آماده‌باش خانوادگی/ قله تو را می‌خواند

این آخر هفته، خانوادگی دل به دل طبیعت بدهید و به دور از دود و صدا و ترافیک، ساعتی را در کوهپایه‌ای نزدیک تهران سر کنید، کسی چه می‌داند! شاید توانستید چین کلاغ را هم فتح کنید.

آماده‌باش خانوادگی/ قله تو را می‌خواند

گروه زندگی - فاطمه نوروزی: آلودگی و گرد و خاک کلافه‌تان کرده؟ بهار و خواب‌آلودگی و امتحانات و پایتخت نشینی که دیگر گفتن ندارد در این ابتدای خرداد؟ دلتان یک گردش جمعی و خانوادگی می‌خواهد که همه را بشوید و ببرد و صدالبته خوشی و سلامتش به خرجش سنگینی کند؟ خب شما حق دارید و ما هم یک پیشنهاد که خواندش خالی از لطف نخواهد بود.

آماده باش خانوادگی و طبیعت‌گردی

چطور است این آخر هفته را چند ساعتی به دل طبیعت بروید و به دور از دود و صدا و ترافیک، ساعتی مهمان صدای پرنده‌ها و جریان آب و  خنکای نسیم باشید.

خیلی دور و‌ دیر و سخت نیست،  می‌توانید به شهرک بام تهران در بالای سعادت آباد بروید. سایت هواکوه هم نوید هوای بس دلچسب را می‌دهد.

اول کار باید کفش‌های پا خورده و کمی ساق دار که کَفَش هم محکم باشد را از جا کفشی‌تان پیدا کنید. چه بهتر این مهم را به کوچک‌ترها جمع بسپارید که بدانند دقتشان چقدر به چشم‌تان می‌آید.

لباس خنک و راحت و کلاه لبه دار، زیرانداز،  چند بطری آب، شربت خنک، پاور بانک، هر غذای خانگی قابل حمل و با مقاومت در برابر گرما و چند بازی فکری همه چیزی است که برای این دوردور نیاز دارید. اگر کوله پشتی دارید که فبها، اگر نه، هر یک از اعضای خانواده می تواند کمی از توشه راه را بنا به توانش بیاورد تا به مقصد برسید.

 

به دنیای کوهستان خوش آمدید

همه چیز که مهیا شد، صبح علی الطلوع خودتان را با مترو و تاکسی یا خودروی شخصی به ضلع غربی شهرک بام سعادت آباد، انتهای خیابان فاتحان برسانید.

از ماشین که پیاده شدید و کیوسک نگهبانی را رد کردید، دایره‌وار بایستید و ورزشکارترین‌تان کمی با مرور نرمش‌های سبک گرمتان کند، حال که سرحال شدید و‌لبخند روی لب‌هایتان آمده. کامتان را با خرما یا خوراکی با طبع گرم، شیرین کنید و چند نفس عمیق بکشید. هوای تازه کوهستان را به ریه‌ها می‌آید و ته مانده هوای کثیف شهر راهش را می‌کشد و می‌رود.

با دقت که به دور دست‌ها نگاه کنید قله‌ای سرافراز پیش رویتان است.

اینجا مسیر جنوبی و نقطه شروع برای صعود به قله چین کلاغ است، به دنیای کوهستان خوش آمدید.

از سمت چپ  که راه بیافتید وارد گذرگاه دره سعادت آباد و پاکوب مسیر صعود این کوه می‌شوید.

500 قدم اول جاده، خاکی است، آن که را طی کنید به پاکوب می‌رسید، جاده ای که دو طرفش را  جنگلی سبز و خوش رنگ و سرحال پوشانده است. درختانی سر به فلک کشیده و سایه‌هایی پر از سخاوت. اگر دوست دارید اینجا بساط دورهمی‌تان را پهن کنید که هیچ. اما اگر هنوز چشمتان از سبزی جاده و طراوت هوا پر نشده بیایید راه را ادامه دهید. مسیر پاکوب و مشخص است و صد البته خلوت تر از بقیه کوهپایه‌ها.

چشمه و موسیقی از جنس طبیعت

کمی از خوراکی‌های سبک‌تان را در بین راه میل کنید. کرم ضد آفتاب و آشامیدن آب فراموش‌تان نشود. اگر دوست دارید گل بگویید و بشنوید، اگر نه، دسته جمعی دل به صدای طبیعت بسپارید که هزار بار بهتر از هر موسیقی است که از اسپیکر و موبایل و باند،  بلند می‌شود.

یادتان باشد، قدم‌هایتان را کوتاه و با نفس کشیدنتان هماهنگ کنید‌. هر وقت خسته شدید کمی استراحت کنید اما خیلی نه، که بدنتان از گرمی نیافتد و راحت به مقصد برسید.

چشم بهم بزنید می بینید 45 دقیقه است دارید راه می روید، حظ می برید از مسیر و احتمالا خستگی هم خیلی به چشمتان نیامده‌. تشنه تان شده؟ غم‌تان نباشد که سفره پرسخاوت طبیعت همیشه گسترده و حالا شما یقینا به چشمه اصلی رسیده‌اید، به همین راحتی.

اگر خوش شانس باشید عاقله مردی اهل دل؛ این مهمان همیشگی چشمه را با میز و بساط چای و قهوه‌اش خواهید دید و البته روی خوش و لبخندش بیشتر از تعارف چایش به جانتان خواهد نشست‌ و شاید به آینده ورزشی‌تان هم امیدوارتر شدید و‌ دلبسته طبیعت.

حال هر جای مسطح و خلوت‌تری که پیدا کردید می‌تواند محل اسکان شما باشد، زیر سایه درخت، شیب کمتر یا نزدیک چشمه به اختیار شما و خانواده است.

مستقر که شدید، بچه‌ها می‌توانند در بین درختان و سنگ‌ها شروع به کشف و شهود کنند، کتاب خواندن اینجا عجیب می‌چسبد. بازی‌های فکری هم به اهلش بسپارید و اگر استرس و فشار کاری مدتی است کم و کسر خوابتان شده است این شما و این آرامش کوه و جنگل.

قله تو را می‌خواند

خب، نوبتی هم باشد، وقت جوان‌ترهای جمع است، می‌دانم حالا که تا اینجا آمده‌اید قله چشم‌تان را گرفته و خیلی هم دور به نظر نمی‌رسد. پس با اطلاع بزرگ‌ترها قمقمه‌هایتان را از آب چشمه پرکنید، کمی خوراکی سبک ومقوی پر شالتان بگذارید و بندهای کفش‌هایتان که محکم شد، با چند نفس عمیق و قدم‌های نه کند و نه تند شروع به حرکت کنید.

مسیر چشمه را که به سمت راست ادامه دهید، وارد پاکوبی می‌شوید که انتهای آن به یال کوه می رسد. کافی است 15 دقیقه به همین مسیر ادامه دهید تا به یال اصلی برسید.

این یال از جنوب به شمال است و بعد از 90 دقیقه شما را به خط الرأس اصلی می‌رساند. نگران گم شدن نباشید که مسیر پاکوب و مشخص است و کوهنوردان برای تمرین بیشتر اوقات حاضر. به خط الراس که رسیدید  فقط 10دقیقه مسیر پاکوب بین سنگ‌ها را ادامه دهید، تبریک می‌گویم، شما به مقصد رسیدید و در ارتفاع 2820 متری از سطح دریا رسیده‌اید.

 

بهتر است از قبل از غروب خود را به پای کوه برسانید و بعد هم به خانه بروید، یک حمام آب ولرم و کمی خواب، خستگی‌تان را رفع می‌کند و حالا شما آماده‌اید هفته ای پر از تلاش و انرژی را شروع کنید.حال می‌توانید کمی به خود ببالید، عکس‌های یادگاری‌تان را کنار تابلوی آبی رنگ قله «چین کلاغ» بگیرید و از همان راه رفته به پایین سرازیر شوید تا با خانواده از صعود حرف بزنید.

ایام بهاری‌تان به کام و سلامت

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول