اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

هشدار مدافعان محیط زیست به توقیف نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های یونان

مدافعان محیط زیست در پی توقیف نفتکش روسی حامل نفت ایران در آب‌های یونان در خصوص مخاطرات زیست محیطی بر منطقه به دولت یونان هشدار دادند.

هشدار مدافعان محیط زیست به توقیف نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های یونان

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس،  انجمن حفاظت از محیط زیست کاریستوس یونان در بیانیه‌ای اعلام کرد: نفتکش روسی LANA (پگاس سابق) با ظرفیت ۱۱۵۰۰۰ تن بارگیری نفت خام به دلیل نقص فنی، ۴۰ روز است که در خلیج کاریستوس توقیف شده است. ما به ابعاد سیاسی این موضوع ورود نمی‌کنیم، اما به نقل از گزارش‌های سایت‌های محلی و رسانه‌های خارجی، قرار است نفتکش دیگری در کنار نفتکش مذکور پهلو‌ گرفته  تا محموله نفتکش پگاس به آن نفتکش منتقل شود. 

در این بیانیه آمده است: حتی اگر فقط یک هزارم محموله در طی فرآیند انتقال به دریا نشت کند، خسارت زیست محیطی غیرقابل محاسبه‌ای وارد خواهد شد.

انجمن حفاظت از محیط زیست کاریستوس یونان در این بیانیه اعلام کرده است: ما به دلیل داشتن منافع مشروع، درخواست می‌کنیم که این نفتکش فورا از خلیج کاریستوس خارج و به منطقه‌ای مناسب برای انجام‌ عملیات انتقال که تمام شرایط ایمنی را داشته باشد، منتقل شود. محیط زیست کاریستوس نباید بهای سنگین دیگری بابت گزینه‌های سیاسی دولت پرداخت کند و نفتکش روسی باید بندر کاریستوس را ترک‌کند.

گفتنی است، چندی پیش نفتکشی در آب‌های یونان توقیف شد و داوجونز در گزارشی در این باره نوشته است: نفتکشی که ۷ هفته پیش در آب‌های یونان توقیف شد، حامل نفت ایران بوده و آمریکا به‌ بهانه تحریم‌ها این محموله را به کشتی دیگری منتقل کرده تا به این کشور انتقال دهد.

در پی توقیف محموله این کشتی که تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در آب‌های یونان متوقف شده، کاردار سفارت یونان در تهران، در غیاب سفیر این کشور، روز چهارشنبه چهارم خرداد ماه به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد. ایران تصرف در محموله کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران را مصداق راهزنی بین‌المللی خواند که مسؤولیت آن با دولت یونان و تصرف کنندگان غیرقانونی است. (اینجا بخوانید)

گفته شده که این نفتکش که ۲۶ فروردین سال جاری به دلیل شرایط بد آب و هوایی مجبور شده به سواحل یونان پناه ببرد، توسط گارد ساحلی یونان توقیف شده و حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت بوده است. سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران نیز روز چهارشنبه در این زمینه بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: یک فروند کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت یونان در سواحل این کشور نگهداشته و بار آن با حکم دادگاه و با هماهنگی دولت آمریکا، توقیف شد، درحالی که این کشتی به منظور حفظ ایمنی پرسنل و کشتی به سواحل یونان پناه برده، اما متاسفانه هیچگونه همکاری و کمک‌رسانی به کشتی مدنظر قرار نگرفته و توسط نیروهای نظامی، تخلیه بار صورت گرفته که این اقدام، مصداق بارز دزدی دریایی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول