اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

احضار کاردار سوئیس در تهران به وزارت امور خارجه

در پی توقیف محموله نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های ساحلی یونان، کاردار سوئیس در تهران به وزارت امور خارجه احضار و‌‌ مراتب اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد.

احضار کاردار سوئیس در تهران به وزارت امور خارجه

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای رفع توقیف محموله نفتکش تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در آب‌های ساحلی یونان که با فشار و مداخله دولت آمریکا در حال انجام است، کاردار سفارت سوئیس در تهران، در غیاب سفیر این کشور توسط مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان احضار و مراتب نگرانی و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به تداوم نقض صریح قوانین و مقررات بین‌المللی حقوق دریاها و کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوطه خصوصا اصل آزادی کشتیرانی و تجارت آزاد بین‌المللی توسط دولت آمریکا، اعلام و بر رفع فوری توقیف کشتی و محموله آن تأکید شد. 

کاردار سوئیس اعلام کرد مراتب را در اسرع وقت به مقامات آمریکا منتقل خواهد کرد.

روز چهارشنبه چهارم خرداد ماه نیز کاردار سفارت یونان در تهران، در غیاب سفیر این کشور به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شده بود. (اینجا بخوانید)

گفتنی است، چندی پیش نفتکشی در آب‌های یونان توقیف شد و داوجونز در گزارشی در این باره نوشت: نفتکشی که ۷ هفته پیش در آب‌های یونان توقیف شد، حامل نفت ایران بوده و آمریکا به‌ بهانه تحریم‌ها این محموله را به کشتی دیگری منتقل کرده تا به این کشور انتقال دهد.

رئیس اداره مدیترانه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار کاردار یونان ضمن یادآوری تعهدات بین‌المللی دولت یونان با توجه به توقف اضطراری کشتی مذکور به خاطر نقص فنی، تسلیم در برابر فشارهای غیرقانونی آمریکا را غیر قابل پذیرش و‌ محکوم خواند و تصریح کرد: تصرف در محموله کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران، مصداق راهزنی بین‌المللی است که مسؤولیت آن با دولت یونان و تصرف کنندگان غیرقانونی است.

وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران از حقوق قانونی خود چشم پوشی نخواهد کرد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از دولت یونان انتظار دارد به تعهدات بین‌المللی خود در عرصه دریانوردی و کشتیرانی ملتزم و پایبند باشد.کاردار سفارت یونان در تهران هم این دیدار اعلام کرد که بلافاصله مراتب اعتراض و ناخرسندی دولت جمهوری اسلامی ایران را به دولت متبوعش ابلاغ خواهد کرد.

در همین خصوص نیز شرکت اطلاعات دریایی «لیست‌ لویدز» انگلیس گزارش داده که آمریکا نفتکش «آیس انرژی» را برای تحویل این محموله نفتی به یونان اعزام کرده و این محموله طبق درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده، تحویل این کشور شده است.

گفته شده که این نفتکش حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت بوده که ۲۶ فروردین سال جاری در آب‌های یونان توقیف شده است. سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران نیز روز چهارشنبه در این زمینه بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: یک فروند کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت یونان در سواحل این کشور نگهداشته و بار آن با حکم دادگاه و با هماهنگی دولت آمریکا، توقیف شد، درحالی که این کشتی به منظور حفظ ایمنی پرسنل و کشتی به سواحل یونان پناه برده، اما متاسفانه هیچگونه همکاری و کمک‌رسانی به کشتی مدنظر قرار نگرفته و توسط نیروهای نظامی، تخلیه بار صورت گرفته که این اقدام، مصداق بارز دزدی دریایی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول