اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

لزوم رسیدگی به وضعیت رودخانه شهرچای ارومیه

عدم رسیدگی به بستر رودخانه شهرچای ارومیه باعث نارضایتی مردم شده است، وجود علف‌های هرز و وجود زباله‌ها در بستر رودخانه، چهره بسیار نامناسبی را در فضای شهری حاکم می‌کند، در این میان بارها شاهد چرای حیوانات چهار پا در بستر رودخانه‌ شهرچای ارومیه، فضای پارک‌ها ورودی شهرها بوده‌ایم که این فضاها دیده‌ هر بیننده‌ای را متاثر می‌کند.

لزوم رسیدگی به وضعیت رودخانه شهرچای ارومیه

خبرگزاری فارس از ارومیه؛ رقیه وکیلی: با رسیدن فصل بهار جانی دوباره بر طبیعت به ارمغان داده می‌شود، بهاری که  بوی خوش گل‌ها به مشام می‌رسد و در همه جا صفا و طراوت و شادابی را به وجود می‌آورد و با نسیم بهاری که از همه طرف می‌وزد درختان و گل‌ها را به رقص و شادی در می‌آورد و فصل بهار با این همه نشانه به طبیعت حال و هوای دیگری می‌بخشد با این اوصاف برای آرامش و استفاده از طبیعت زیبا در محیط شهری قدم زدن در کنار بوستان و پارک‌ها حال خوبی را برای انسان به ارمغان می‌آورد کمی پیاده‌روی برای فارغ شدن از مشغله‌های‌کاری و فکری به نزدیکترین فضای سبز شهر رفته تا کمی حال و هوای خوبی را تجربه کنم اما وجود صحنه‌های که به دور از شان یک شهر و کلان شهر است حال دل را از وضعیت موجود شهر دگرگون کرد.

ارومیه یکی از زیباترین شهر کشور با تاریخ و تمدن دیرینه است و به دلیل قدمت تاریخی و میزبانی از تمدن‌های مختلف، یکی از نقاط اصلی رشد و توسعه در ایران بوده و بسیاری از نوآوری‌ها در این شهر رخ داده‌ است و باید بیش از این برای توسعه و پیشرفت آن ارج نهاد.
 


آنچه که باعث تاسف شد عدم رسیدگی به بستر رودخانه شهرچای ارومیه بود وجود علف‌های هرز و وجود زباله‌ها در بستر رودخانه، چهره بسیار نامناسبی را در فضای شهری حاکم می‌کند، در این میان بارها شاهد چرای حیوانات چهار پا در بستر رودخانه‌ شهرچای ارومیه، فضای پارک‌ها ورودی شهرها بوده‌ایم که این فضاها دیده‌ هر بیننده‌ای را متاثر می‌کند چرا که چرای دام در وسط شهر و بوستان‌ها جایگاه مناسبی نبوده و جلوه خوبی برای یک شهر ندارد و می‌توان بیان کرد همین منظره اگر در دشت و باغ و روستا اتفاق افتد چون در جایگاه مناسب خود قرار دارد بسیار دلنشین و قابل قبول است اما فضای شهری جایگاه این اقدامات نبوده و هم اکنون شاهد یک ضعف اساسی در مدیریت، یک کلان شهر هستیم.

باید در نظر داشت امروزه فضاهای همگانی شهری علاوه بر این که مکانی برای حضور مردم و محل تعاملات اجتماعی شهروندان است به عنوان فضای گردشگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و  فضای شهری کارکردی اجتماعی دارد، وجود فضاهای عمومی شهری، ضرورتی اساسی در برنامه‌های توسعه شهری هستند که این امر حکایت از نقش این فضاها در تقویت وجه فرهنگی- اجتماعی شهر دارد.

بنابراین فضای شهری بستر شکل‌گیری و تقویت ارتباطات اجتماعی برای برقراری حس امنیت و اعتماد در فضای عمومی است در این راستا حضور مثبت افراد در این فضاها، حس تعلق و روحیه تعاون را افزایش می‌دهد انسان در فضای شهری به دنبال مکانی برای آسودن، آزادسازی فشارهای روحی-روانی و تعاملات اجتماعی است چناچه برای پاسخگویی به این نیاز، طراحی فضاهای عمومی مابین و ارتباط دهنده محلات باید از چنان جذابیتی برخوردار باشد تا به افزایش ارتباطات متقابل و مناسبات اجتماعی بین ساکنان یاری کند.

باید در نظر داشته باشیم طراحی صحیح و پیش‌بینی فعالیت‌های زنده و جاذب منجر به تشدید استفاده از فضای شهری، تقویت ارتباطات اجتماعی و افزایش حس تعلق افراد به محیط می‌شود و احساس مسؤولیت آن‌ها را در بهره‌برداری از فضا تقویت می‌کند.

بنابراین برای در جریان گرفتن ساماندهی وضع موجود سراغ مسوولان مربوطه رفته و مصاحبه‌ای با این افراد ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانیم.

لایروبی رودخانه‌ها از وظایف شرکت آب منطقه‌ای است

توماج وحیدافشار سخنگوی شورای سلامی شهر ارومیه در خصوص شهر چای ارومیه به خبرگار فارس اظهار کرد: رودخانه شهرچای ارومیه از عناصر ساختاری و هویتی شهر و یکی از طولانی‌ترین پارک‌های کشور به شمار می‌رود و دیدگاه شورا به آن نگاه ظرفیتی است.

وی ادامه داد: هدف استفاده از حداکثر پتانسیل شهرچای ارومیه در محورهای زیباسازی، تفریحی، گردشگری اشتغالزایی اشت .

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه در خصوص لایروبری رودخانه شهر چای  ارومیه بیان کرد:  لایروبی، پاکسازی انهار و رودخانه‌ها به طور قانونی به عهده شرکت آب منطقه‌ای بوده و هزینه‌های آن باید از محل بودجه سراسری تامین شود.

وحیدافشار تصریح کرد: شهرداری ارومیه حداکثر همکاری را برای پاکسازی رودخانه شهر چای را دارد در این راستا باید سایر ارگان‌ها نیز همکاری لازم را داشته تا از این نعمت خدادادی به نحو احسن استفاده و محیط مناسبی برای استفاده شهروندان فراهم شود.

لایروبری رودخانه شهرچای ارومیه طی روزهای آتی انجام می‌شود

مصطفی میلانی معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه اظهار کرد: با توجه به اینکه که قانون لایروبی بستر رودخانه‌ها در تمام کشور بر عهده آب منطقه‌ای است و طی روزهای آتی با کمک شهرداری شاهد لایروبی بستر رودخانه شهر چای ارومیه خواهیم بود.

وی ادامه داد: یک اتفاقی که هم اکنون در ارومیه شاهد آن هستیم نزدیکی روستاها به فضای شهری و مشخص نشدن حریم روستا و شهر است و مدیریت مناسبی در این خصوص انجام نشده و قطعات خالی است، مناطقی که به روستاها نزدیک هستند زیاد است و در این مناطق شاهد چرای دام هستیم.

معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه ادامه داد: با توجه به چرای دام‌ها و حضور دام‌ها در مناطق شهری باید مدیریت مناسبی در این زمینه انجام شود.

میلانی یادآورشد: برای نگهداری شهر باید به مسائل فرهنگی بها داده شود و شهر ارومیه شهری متمدن و با مردمانی با فرهنگ است و در تمام مسائل به وجود آمده در شهر همکاری‌‌های لازم را انجام داده‌اند.

وی عنوان کرد: شهرداری در حوزه پیشگیری تمام تلاش خود را انجام می‌دهد که مدیریتی مناسب در شهر و فضاسازی شهری انجام تا جلوه و فضای مناسب و زیبایی در منطقه شهر ایجاد شود.

معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه در خصوص وجود دام‌ها در مناطق ورودی شهر عنوان کرد: باید نظارت کافی از سوی دامپزشکی برای فروش دام انجام داده و این موضوعات ساماندهی شود.

میلانی خاطرنشان کرد: برای فرهنگ‌سازی مناسب و بهبود شرایط کنونی لازم است مردم و رسانه‌ها  پای کار آمده و راه‌کار مناسب را برای کمک به مسوولان در نظر گرفته و با همکاری هم بتوانیم برای توسعه شهری گامی موثر برداریم.
 


بررسی اسناد و مدارک زمین‌های تداخلی علت تاخیر در لایروبی رودخانه شهر چای ارومیه 

مجید دستگاهی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی علت تاخیر در آزادسازی لایروبی رودخانه بررسی اسناد و مدارک زمین‌های تداخلی با حریم و بستر شهرچای اعلام و اظهار کرد: به تک تک افراد در حاشیه رودخانه شهرچای اخطار صادر شده است و اراضی افراد شاکی از اداره ثبت اسناد برای تعیین مختصات اراضی مذکور انجام شده است.

وی ادامه داد: از دیگر عوامل تاخیر انتخاب پیمانکار جدید و تعیین تکلیف پیمانکار قبلی، فرآیند تهیه اسناد مناقصه توسط مشاور و بازنگری نقشه‌ها و اسناد قبلی، انتخاب مشاور از طریق فراخوان عمومی انتخاب پیمانکار از طریق فراخوان عمومی مبادله قرارداد با مشاور و پیمانکار مربوطه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذبایجان‌غربی تصریح کرد: لایروبی و آزادسازی شهرچای تا محدوده شهر حدود ۱۸ کیلومتر آزادسازی شده است  و پل سیاه چشمه به طرف دریاچه ارومیه حدود ۶ کیلومتر ساحل راست آزادسازی و حدود 1.7 کیلومتر از ابتدای پل سیاه چشمه به طرف دریاچه به طور عام ساماندهی شده است.

دستگاهی ادامه داد: برای شفاف‌سازی اسناد و مدارک شاکیان و پیاده‌سازی حریم و بستر انتخاب پیمانکار عملیات ساماندهی رودخانه مطابق طرح مسابقه از فارسی چشم تا دریاچه ارومیه طی سال جاری و سال‌های آتی با تامین اعتبار لازم انجام خواهد شد.

وی در خصوص ساماندهی رودخانه شهرچای به همراه ساحل سازی و لحاظ معماری از سد شهرچای تا ورودی محدوده شهر ارومیه خاطرنشان کرد: مطالعات لازم توسط مهندسین مشاور صدر آب نیرو در مرحله نقشه‌برداری تهیه طرح عملی است و بعد از طرح موضوع در کمیته فنی و با لحاظ هزینه‌های اجرایی طرح ساماندهی ساحل‌سازی، زیباسازی ساحل رودخانه در این خصوص تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد، از پل سیاه چشمه تا دریاچه ارومیه طرح ساماندهی مطالعه شده در دست اجرا است و در صورت تامین اعتبار مطابق برنامه طی سال‌های آتی اجرا می‌شود.

خاطرنشان می‌شود یکی از مهمترین فاکتورهایی که برای زندگی شهری توام با آسایش مطرح است بحث زیبایی و آسایش بصری انسان در شهر است، انسان‌ها روزانه در برخورد با اولین عناصر و المان‌های سیما و منظر شهری، از آن احساس آشفتگی و یا آسایش می‌گیرند، بنابراین لازم است برای توسعه هرچه بیشتر کیفیت فضا و منظر شهری اهتمام جدی وجود داشته باشد چرا که با به وجود آمد شهری زیبا و متمدن گردشگر و مسافر جذب و اتفاق مبارکی برای توسعه اقتصادی یک شهر به وجود خواهد آورد در این راستا با توجه به اینکه مسوولین شهر ارومیه برای زیباسازی شهر خدماتی انجام داده‌اند اما به نظر می‌رسد یک ضعف اساسی در مدیریت این شهر وجود دارد و برای ساماندهی آن نیاز به برنامه‌ریزی اساسی و استفاده از نظرات نخبگان شهرسازی دارد که در بازآفرینی شهری و ساماندهی وضع موجود به ارائه راهکار و راه‌حل‌های عملی بپردازند.

بافت فرسوده شهر، اوضاع نامناسب ورودی‌های شهر ارومیه، وضعیت شهرچای ارومیه، حضور حیوانات چهارپا در فضاها و بوستان‌های شهری، وجود سگ‌های ولگرد در محلات و ایجاد واهمه برای همشهریان، عدم استفاده از المان‌های مناسب شهری و موارد بسیاری دیگر از جمله مواردی است که باید مسؤولان مربوطه اهتمام جدی در ساماندهی وضع موجود شهر در نظر بگیرند و با فرهنگ‌سازی مناسب و همکاری، همراهی مردم شاهد توسعه شهری و شهری زیبا در شان مردمان این دیار باشیم و این را بدانیم همه آحاد مردم در زیباسازی و پاکسازی و نگهداری شهر مسوول هستند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول