اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ترکیه: مبارزه با تروریسم در مفهوم راهبردی ناتو گنجانده شود

وزیر امور خارجه ترکیه گفت، مبارزه با تروریسم باید در مفهوم راهبردی ناتو گنجانده شود و اگر فنلاند و سوئد قصد عضویت در این پیمان نظامی را دارند حمایت از تروریست‌ها را متوقف کنند.

ترکیه: مبارزه با تروریسم در مفهوم راهبردی ناتو گنجانده شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه گفت مبارزه با تروریسم باید بخشی از مفهوم راهبردی ناتو باشد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، چاوش‌اوغلو در نشست مشترکی با همتایان رومانیایی و لهستانی گفت، سوئد و فنلاند که خواستار پیوستن به ناتو هستند، باید به حمایت از تروریسم خاتمه دهند.

وزیر امور خارجه ترکیه بار دیگر تأکید کرد که شرط کشورش برای عدم مخالفت با عضویت این دو کشور در ناتو این است که آن‌ها تحریم‌های خود علیه صنایع دفاعی ترکیه را بردارند.

او با اشاره به اینکه «موضع ترکیه در قبال پیوستن این دو کشور به ناتو روشن و بدون ابهام است» گفت: «سایز اعضای ناتو نیز باید فنلاند و سوئد را تشویق کنند تا گام‌هایی برای رسیدگی به نگرانی‌های آنکارا بردارند».

چاوش‌اوغلو افزود: «همبستگی با ناتو برای همه ما مهم است. ما نگرانی‌های امنیتی سوئد و فنلاند را درک می‌کنیم و دیگران نیز باید نگرانی‌های مشروع امنیتی ترکیه را درک کنند».

این دیپلمات ارشد ترکیه گفت، به همین دلیل است که آنکارا می‌خواهد مبارزه با تروریسم به وضوح در مفهوم راهبردی ناتو درج شود.

او در ادامه گفت: «گام قاطعی باید درباره نگرانی‌های ترکیه برداشته شود. آن‌ها باید حمایت از تروریسم را متوقف کنند».

همتایان رومانیایی و لهستانی چاوش‌اوغلو نیز در این نشست خبری بر ضرورت عضویت سریع فنلاند و سوئد در پیمان نظامی ناتو تأکید کرده و درخصوص رفع نگرانی‌های ترکیه ابراز امیدواری کردند.

دولت‌های فنلاند و سوئد هفته گذشته تصمیم خود را برای الحاق به ناتو اعلام کردند که جبهه جدیدی را در پرونده تقابل میان روسیه و غرب گشوده است. فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، بالغ بر هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشور دارای مرز مشترک با روسیه است که به ناتو ملحق می‌شود.

دولت ترکیه روز سه‌شنبه لیست رسمی شامل ۵ درخواست از سوئد و فنلاند را منتشر کرد که در صورت محقق شدن این خواسته‌ها، از عضویت این دو کشور حوزه نوردیک در ناتو حمایت خواهد کرد.

آنکارا خواستار «تضمین‌های ملموس» از سوی استکهلم شده که تمامی روابط خود با گروه‌هایی نظیر پ‌ک‌ک که از سوی ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی معرفی شده‌اند را قطع کند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول