اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

گزارش فارس از ششمین روز حادثه «متروپل»/29 نفر جان باخته و 13 مرتبط با حادثه دستگیر شدند

در حالی که احتمال می‌رفت برای سهولت در آواربرداری، متروپل را با استفاده از طرح انفجار درجا، دچار ریزش کنند اما در ساعات اولیه امروز عملیات انفجار ساختمان منتفی شد.

گزارش فارس از ششمین روز حادثه «متروپل»/29 نفر جان باخته و 13 مرتبط با حادثه دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، در روز ششم حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان همچنان تلاش‌ها برای پیدا کردن اجسادی که زیر آوار مانده‌اند ادامه دارد. در حالی که احتمال می‌رفت برای سهولت در آواربرداری، متروپل را با استفاده از طرح انفجار درجا، دچار ریزش کنند اما در ساعات اولیه امروز، اعلام گردید که عملیات انفجار ساختمان منتفی شد.

عباس معظمی معاون ایمنی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در این خصوص اظهار کرد: جلسات متعدد کارشناسی با حضور مهندسین و متخصصین حوزه انفجارات برگزار شد و آن ها پس از بررسی شرایط این سازه و موقعیت حساس منطقه، انفجار درجا را منتفی دانستند و عملیات آواربرداری با طرح‌های دیگری در حال انجام است.

وی افزود: تمامی تجهیزات سبک و سنگین، تراکتور، لودر، کامیون و نیروهای متخصص با همکاری انجمن مهندسین شهرداری، ستاد بحران استانداری و هماهنگی با وزیر کشور در عملیات  آواربرداری به‌کارگیری شد.


متروپل در کشور تکرار نشود

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در حاشیه بازدید از حادثه متروپل با بیان اینکه این  فاجعه غیرقابل تحمل است، اظهار کرد: فساد گسترده ای بین پیمانکار، سازنده، ناظر، دستگاه های صادر کننده مجوز و برخی جاهای دیگر که به آنها اعلام شده و عمل نکردند وجود دارد.

وی گفت: این مسائل باید به گونه‌ای مورد رسیدگی قرار بگیرد که درسی باشد تا دیگر چنین کاری تکرار نشود. هنوز ساختمان‌هایی در کشور و منطقه وجود دارند که باید به سرعت به آن‌ها رسیدگی شوند تا احتمال وقوع چنین حوادثی به حداقل برسد.

صادق خلیلیان استاندار خوزستان روز گذشته با بیان اینکه مقصران حادثه ساختمان متروپل آبادان به اشد مجازات خواهند رسید، گفت: به دلیل تخلف در اعطای مجوز برای ساخت ساختمان متروپل و عدم رعایت ضوابط فنی با همکاری رئیس دادگستری خوزستان و دادستان، سه شهردار آبادان و شهردار منطقه یک، تعدادی از کارکنان شهرداری، ناظر و سازنده پروژه که در این تخلف دست داشتند، دستگیر شدند.


افزایش جانباختگان متروپل به ۲۸ نفر

به گفته وزیر کشور برخی منازل اطراف برای سهولت در آواربرداری تخریب شدند. احمد وحیدی وزیر کشور با حضور در محل ساختمان متروپل اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ماشین‌آلات سنگین، بیل‌های مکانیکی، لودرها و ادوات دیگر در محل ساختمان متروپل افزایش یافته و سرعت آواربرداری بیشتر شده است.

وی با اشاره به افزایش جانباختگان متروپل به ۲۸ نفر، گفت: در حال حاضر دو پیکر دیگر از جانباختگان حادثه متروپل از زیر آوار خارج شد که برای تشخیص هویت به دانشگاه علوم پزشکی آبادان انتقال یافتند و براین اساس تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۲۸ نفر افزایش یافت.

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور با بیان اینکه در صورت قصور دادستان آبادان اغماض نمی‌کنیم، اظهار کرد: هر مقامی با هر سمتی که در حادثه متروپل نقش داشته‌اند تحت تعقیب قرار خواهد گرفت. بنده هنوز از میزان تقصیر دادستان آبادن مطلع نیستم اما پیگیر نقش وی هستیم و قطعا در برخورد با دادستان، بازپرس و دادیار در صورت مقصر بودنشان کوتاهی نخواهیم کرد.

 

در صورت قصور دادستان آبادان، اغماض نمی‌کنیم

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور اظهار کرد: هر مقامی با هر سمتی که در حادثه متروپل نقش داشته‌اند تحت تعقیب قرار خواهد گرفت. بنده هنوز از میزان تقصیر دادستان آبادن مطلع نیستم اما پیگیر نقش وی هستیم و قطعا در برخورد با دادستان، بازپرس و دادیار در صورت مقصر بودنشان کوتاهی نخواهیم کرد.

وی گفت: الان 5 نفر از شهرداران و تعدادی از عوامل موثر بازداشت هستند و گفته شده دادستانی هم در این حادثه قصوری داشته من همین امشب هم به رئیس کل دادگستری استان خوزستان و هم به دادستان آنجا تاکید کردم که هیچ اغماضی ما نسبت به متخلفین در هر بخشی که باشند چه در قوه قضاییه چه مجریه و ... نباید داشته باشیم.
 

 

دادستان کل کشور بیان کرد: مسئولان قضایی از ابتدای حادثه تا امشب در صحنه بودند، هر کسی در هر جایگاه و مقامی بوده باید پاسخ گو باشد و حتما این مسئله با جدیت بررسی می شود.

وی در خصوص اینکه چرا دادستان آبادان تا الان بازداشت نشده است بیان کرد: همین فردا مسئله را با جدیت پیگیری خواهیم کرد اگر چنانچه از مواردی است که باید بازداشت شود قطعا هیچ اغماضی نمی‌کنیم.

 

 آواربرداری متروپل سرعت گرفت

 احسان عباسپور معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان در حاشیه روند آواربرداری ساختمان متروپل آبادان در جمع خبرنگاران اظهارکرد: اولویت تیم‌های عمل‌کننده در حوزه آواربرداری تقویت سازه است و به همین دلیل نمی‌توانستیم از برخی ماشین‌آلات سنگین استفاده کنیم.

وی با اشاره به پایداری سازه در حال حاضر، بیان کرد: آواربرداری به صورت سنگین در حال انجام است و از جرثقیل‌های ۱۶۰ و ۱۸۰ تنی و لودرهای ۹۷۰ استفاده می‌کنیم.

فرماندار آبادان بیان کرد: هم اکنون در سه جبهه در حال آواربرداری هستیم و تاکنون ۲ خانه برای دسترسی بهتر تخریب شده و تخریب ۲ خانه دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: فعلاً زمان مشخصی برای تخریب ساختمان در دستور کار قرار نگرفته است.


بازداشت ۱۳ نفر از مسببین و مرتبطین حادثه «متروپل»

صادق جعفری چگنی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با دستور رئیس کل دادگستری استان، کارگروه ویژه‌ای جهت بررسی ابعاد محتلف این حادثه راه‌اندازی شده است تا ضمن برخورد لازم با عوامل این حادثه، پیگیری‌های لازم را در جهت جبران خسارت زیان دیدگان پیگیری کند.

وی با بیان این که تاکنون ۱۳ نفر از مسببین و مرتبطین با این حادثه بازداشت شده‌اند، افزود: دادستانی مرکز استان خوزستان به عنوان مدعی العموم، ناظر بر حقوق عامه و مدافع منافع عمومی است و در همین راستا اقدامات حقوقی و قانونی را در دستور کار قرار داده است که نتیجه آن متعاقبا اعلام می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان گفت: هیئت هفت نفره‌ای از کارشناسان خبره استان برای رسیگی به موضوع و تعیین ابعاد حادثه، تعیین شده و کار خود را آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: در جهت جبران ضرر و زیان وارده به حقوق عمومی و اشخاص زیان دیده، برخی اموال شناسایی و توقیف شده است.

وی بیان کرد: سازمان‌های متولی مکلف به بررسی مجدد ساختمان‌هایی هستند که در اجرای ضوابط و مقررات آن شبهاتی وجود دارد تا بار دیگر شاهد وقوع اتفاقات ناگواری مشابه حادثه متروپل نباشیم.

جعفری چگنی در خصوص هویت مالک اصلی ساختمان، گفت: وی یکی از متهمان این حادثه بود که در ابتدای امر دستور بازداشت آنان صادر شد اما پس از کشف جسد وی و تایید هویت جسد از نظر علمی و تحقیقات محلی، با شناسایی توسط خانواده و آشنایان و نیز تطبیق اثر انگشت وی توسط اداره تشخیص هویت پلیس آگاهی استان و آزمایش DNA پزشکی قانونی، مرگ وی در محل حادثه برای دستگاه قضایی مسجل شده است.

 

آواربرداری «متروپل» وارد مرحله جدید شد

قدرت‌الله محمدی فرمانده آواربرداری ساختمان متروپل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: بعد از مرحله جستجوی مفقودین طی سه روز گذشته، عملیات و مراحل جدید آواربرداری با تجهیزات و امکانات سنگین آغاز شده‌است.

وی افزود: قبل‌از این، کار به‌شدت سخت بود چراکه ساختمان‌هایی که در وضعیت ناپایدار به سر می‌بردند هنوز ریزش نکرده بودند که این موضوع موجب خطر برای دستگاه‌های امدادی شده بود.

فرمانده عملیات آواربرداری ساختمان متروپل گفت: سازه‌ها را از دیروز پایدار کردیم و توانستیم از سه محور با تجهیزات سنگین کار را آغاز کنیم و تا به این لحظه پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌ایم.

 

وی ادامه داد: با توجه به اقدامات صورت‌گرفته ظرف سه روز آینده عملیات جستجوی مفقودین و اجساد به پایان خواهد رسید.

قدرت‌الله محمدی تصریح کرد: ریزش آوار ۱۱ طبقه در مساحت دوهزار مترمربع حادثه بسیار بزرگی را رقم زد و حجم بسیار زیادی از بتن و مصالح سنگین آوار شده‌اند.


احتمال ریزش مجدد «متروپل» وجود دارد

محمدحسن نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بخش‌های باقی مانده از سازه متروپل بسیار خطرساز است و احتمال ریزش آن وجود دارد.

وی گفت: با همکاری سایر ارگان‌ها و چندین استان تجهیزات پیشرفته آواربرداری به آبادان منتقل شده است و کمبودی از لحاظ لجستیکی وجود ندارد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه هیچ عملیات خشنی توصیه نمی‌شود، افزود: امکان ریزش سازه وجود دارد و جان امدادگران  به خطر می‌افتد. ساختمان لرزان به لحاظ فنی دارای مشکل است و ریزش باید به گونه‌ای هدایت شود که به مردم آسیب نرسد.
 

 

برگزاری آیین بزرگداشت جان باختگان حادثه متروپل در اهواز

مسعود فلاحی فرماندار شهرستان اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن تسلیت درگذشت تعدادی از هم‌وطنانمان در حادثه ساختمان متروپل آبادان و آرزوی سلامتی برای مصدومان اظهار کرد: مراسم بزرگداشت جان باختگان این حادثه ساعت ۱۸ روز شنبه هفتم خردادماه در مصلای مهدیه امام خمینی(ره) اهواز برگزار می شود.

وی ادامه داد: جلسه هماهنگی برای برگزاری این مراسم با حضور ادارات، نهادها و دستگاه های ذیربط جمعه شب در محل فرمانداری برگزار شد.
 

 

 

نجات حادثه دیدگان «متروپل» توسط سگ‌های زنده‌یاب هلال‌احمر یا سگ‌های خانگی ؟

امدادرسانان هلال‌احمر می‌گویند: سگ‌های زنده‌یاب برای موفقیت در عملیات‌ امدادونجات مصدومین از زیر آوار باید تمرینات خاصی دیده باشند.

 پس از اینکه ساختمان 10 طبقه متروپل در آبادان فروریخت، بلافاصله مردم داوطلب کمک شدند و خود را به محل حادثه رساندند تا در کنار نیروهای امدادی، هلال‌احمر، اورژانس، پلیس، آتش‌نشانی و نیروهای نظامی و انتظامی و سایر دست‌اندکاران، در عملیات آواربرداری و کمک به حادثه‌دیدگان مشارکت داشته باشند.

امروز در حالی حادثه متروپل به ششمین روز رسیده است که افراد زیادی توسط تیم‌های زنده‌یاب از زیر آور نجات پیدا کردند و در این میان برخی از شهروندان آبادانی‌ نیز طی این روزها، سگ‌های خود را برای کمک به محل محبوس‌شدگانِ زیر آوار فاجعه برج دوقلو، به متروپل آوردند.

البته امدادرسانان هلال‌احمر ضمن ادای احترام به احساس مسئولیت شهروندان آبادانی از این افراد خواسته‌اند تا به همراه سگ‌هایشان محوطه متروپل را ترک کنند چرا که این جانداران برای موفقیت در عملیات‌ امدادونجات مصدومین از زیر آوار باید تمرینات خاصی دیده باشند و سگ‌های آموزش ندیده‌حتی ممکن است به افراد مصدوم آسیب برسانند.

 

 

نادر گل محمدی رئیس اداره سگ‌های زنده یاب هلال احمر(آنست)،  با بیان این که حضور افراد با سگ‌های عادی برای تجسس نه تنها کمک نمی‌کند بلکه مختل کننده روند عملیات نجات است، اظهار داشته است: در بسیاری از مواقع دیده شده که مردم از روی دلسوزی سگ خود را که آموزش‌های اولیه را دریافت کرده‌اند، وارد عملیات‌های تجسس می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود در کار تیم‌های امدادی وقفه ایجاد شود.

 

 

شمار جانباختگان «متروپل» به 29 نفر رسید

 احمد وحیدی وزیر کشور، در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت آواربرداری و جانباختگان حادثه متروپل اظهار کرد: تا این لحظه ۲۹ پیکر از زیر آوار پیدا شده است.

وی افزود: البته همچنان تعدادی دیگر از اجساد عزیزان‌مان در این منطقه مشاهده شده که آنها هم بیرون آورده خواهند شد. 

وحیدی گفت: با توجه به حجم آمارها ممکن است مقداری تاخیر زمانی داشته باشیم اما این کار به سرعت در حال انجام است.

 

سپاه میدان‌ امدادرسانی در «متروپل» را رها نمی‌کند

سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) خوزستان، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن تسلیت درگذشت تعدادی از هم‌وطنانمان در حادثه متروپل آبادان اظهار کرد: از ساعات اولیه وقوع این حادثه مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه خاتم‌النبیا با دستگاه‌ها و ابزارآلات مجهز برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان وارد عمل شدند.

وی افزود: تا به امروز که ۶ روز از زمان ریزش ساختمان متروپل می‌گذرد، قرارگاه خاتم‌النبیا بی‌وقفه در حال آواربرداری و خدمت‌رسانی است.

شاهوارپور با بیان اینکه این حادثه بسیار دلخراش و سنگین است، افزود: آواربرداری متروپل نیازمند تجهیزات مدرن است و در این خصوص هیچ کمبودی از نظر امکانات وجود ندارد و امیدواریم به زودی همه پیکرهایی که زیر آوار مانده‌اند، خارج شوند.

حسن شاهوارپور با بیان اینکه مردم خوزستان بسیار صبور هستند، اذعان کرد: مردم آبادان تجربه دوران هشت‌ساله‌ دفاع مقدس را دارند و امروز وظیفه ماست تا بر اساس منویات مقام معظم رهبری با مسببان این حادثه ناگوار برخورد قاطعی صورت بگیرد.



سوگواری مردم بندرامام در غم درگذشتگان حادثه «متروپل»

مردم بندر امام خمینی(ره) با برگزاری مراسم سوگواری یاد و خاطره درگذشتگان حادثه متروپل آبادان را گرامی داشتند.
 



 گزارش میدانی خبرنگار فارس از ششمین روز حادثه «متروپل»

پس از گذشت شش روز از حادثه ریزش متروپل آبادان، عملیات آواربرداری برای نجات مصدومان احتمالی ادامه دارد.ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آباان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۲۹ نفر جانباخته اند و تعدادی نیز مصدوم شده اند.
 

 


انتهای پیام/م

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول