اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

خبرهای خوش از بافت تاریخی دهدشت؛ رؤیا یا واقعیت؟+فیلم

اختصاص 10 میلیارد تومان برای احیای بافت بلادشاپور دهدشت خبر امیدوار کننده که امید است مسئولان فرصت را غنیمت بشمارند و با جذب این اعتبار، بخشی از ظرفیت عظیم گردشگری این میراث کهن را احیا کنند.

خبرهای خوش از بافت تاریخی دهدشت؛ رؤیا یا واقعیت؟+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، خبر خوش احیای بافت بلادشاپور سالهاست تیتر رسانه‌ها می‌شود اما این وعده‌ها هیچوقت رنگ عمل به خود نگرفت و متاسفانه بوسیله کم‌کاری‌ها اعتبارت جذب نمی‌شوند و بافت تاریخی دهدشت همچنان در انتظار ساماندهی و آثار به جامانده، به جای احیا، روزبه‌روز در حال تخریب هستند، امید است مسئولان فرصت را غنیمت بشمارند و با جذب این اعتبار، بخشی از ظرفیت عظیم گردشگری این میراث کهن را احیا کنند.

بافت تاریخی دهدشت یکی از بزرگترین بافت‌های جنوب کشور است که در تاریخ 27 مرداد 1364 با شماره ثبت 1689 به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این بافت 37 هکتاری آثار به جامانده از دوره صفوی است که به گفته شواهد تاریخی نقش به سزایی در اقتصاد زمان خود داشته است.

 این بافت با معماری اسلامی مجموعه بناهایی مانند مساجد، حمام، کاروانسرا، زیارتگاه و بازار بزرگ را در دل خود جای داده است، اما متاسفانه علی‌رغم وعده‌های بی‌شمار مسئولان در سال‌های اخیر برای احیای ظرفیت‌های گردشگری آن، تاکنون آنگونه که باید اقدام خاصی صورت نگرفته است.

روح‌الله همتیان در  دیدار با امام جمعه دهدشت از اختصاص 10 میلیاردتومان اعتبار برای بافت بلادشاپور خبر داد و اظهار کرد: این میزان اعتبار در قالب سه پروژه سنگ‌فرش، فضای سبز و دیوارکشی در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کهگیلویه این اعتبار را فرصتی مناسب برای احیای بافت تاریخی دانست و تصریح کرد: ما باید این اعتبار را جذب کنیم، این گوی و این میدان، میراث فرهنگی در اسرع وقت باید طرح و برآورد پروژه را آماده کند.

وی این اعتبار را یک ظرفیت برای احیای بافت تاریخی دهدشت عنوان و افزود: اگر این اعتبار جذب نکنیم نصیب دیگر استان‌ها خواهد شد.

همتیان افزود: امیدواریم با جذب این اعتبار، امنیت بافت بلادشاپور تامین شود.

اسفندیار اباب رئیس پایگاه بافت تاریخی دهدشت گفت: استارت ساماندهی حاشیه بافت تاریخی دهدشت چندین سال است که شروع شده، طرح مورد نظر را تحویل اداره راه و شهرسازی دادیم و منتظر نظریه نهایی حوزه فنی این اداره هستیم.

حجت‌الاسلام علی‌ وحدانی‌فر خواستار پیگیری این اعتبار به صورت روزانه شد و اظهار کرد: نباید این را معطل بگذاریم، فرقی نمی‌کند کدام نهاد هزینه‌ می‌کند، پیگیری دیگر استان‌ها را ببینید چگونه با جذب اعتبارات از ظرفیت‌های گردشگری‌ خود نهایت استفاده را می‌برند.

امام جمعه دهدشت گفت: متاسفانه ما نسبت به اعتباراتی که برای استان می‌آید بی‌توجه هستیم و برگشت می‌خورند، و به همین دلیل ظرفیت‌های استان و شهرستان‌ها مغفول می‌مانند.

وی افزود: سیستم غلط در استان حاکم شده که اداره کل باید برای شهرستان تصمیم بگیرد و محدودیت‌هایی را برای شهرستان‌ها ایجاد می‌کنند.

به گزارش فارس، بلادشاپور، میراثی ارزشمند در دل شهر دهدشت با ظرفیت‌های گردشگری عظیم به عنوان یک برند برای این شهرستان محسوب می‌شود، اما متاسفانه آن گونه که باید جایگاه این میراث کهن شناخته نشده و اقدام قابل توجهی برای ظرفیت‌های گردشگری آن صورت نگرفته است، انتظار می‌رود مسئولان استانی و شهرستانی، میراث فرهنگی، نهادهای مرتبط با این اداره و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با نگاه ویژه به این ظرفیت مهم، جهت شناسایی این میراث گرانبها به کشور و حتی جهان از هیچ تلاشی فروگذاری نکنند.

انتهای پیام/82016

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول