اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

«سلام فرمانده» روی چه خلأ و نیازی دست گذاشته است؟/ مدیر شبکه امید: باید برای هویت نسل جدید تلاش کنیم

مدیر شبکه امید و کارشناس حوزه نوجوان گفت: مهم‌ترین عاملی که موجب شد سرود «سلام فرمانده» این قدر فراگیر شود مسئله خلاء حماسه بود؛ انگار خانواده‌ها، نوجوانان و کودکان ما خلئی به نام خلأ حماسه داشتند.

«سلام فرمانده» روی چه خلأ و نیازی دست گذاشته است؟/ مدیر شبکه امید: باید برای هویت نسل جدید تلاش کنیم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، محمدصادق باطنی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه پنجشنبه شب بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با اشاره به اینکه ما یک کشور و ملتی هستیم که گوشت و پوستش با مفهومی به نام حماسه عجین شده است، افزود: خیلی نکته مهمی است اینکه ببینیم ارزشی که در سرود «سلام فرمانده» خلق شد، روی چه نیاز و خلأ و مسئله‌ای دست گذاشته است؟

او ادامه داد: از داستان آرش کمانگیر گرفته تا دیگر داستان های شاهنامه یا آن بعد توجه دینی و شیعی ما از رشادت های حضرت علی بن ابیطالب (ع) تا پهلوانی حضرت عباس(س)، این حماسه با گوشت و پوست، ملیت و با هویت دینی ما عجین شده است.

آقای باطنی افزود: زمانی که مذاکرات برجام توسط تیم مذاکره کننده قبلی داشت انجام می شد، لا به لای همه اتفاقاتی که افتاده بود، آقای عراقچی از آقای ظریف خاطره ای نقل کرد که او گفته بود در میان مذاکرات یکجا من عصبانی شدم و خودکارم را پرت کردم و به طرف مذاکره کننده خارجی گفتم «هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن!»

او اضافه کرد: از همه آن بسته برجام و اتفاقاتی که در آن رخ داده است جمله ای سر زبان مردم باقی ماند و پس از آن تکرار می شود که هیچ ربطی به ماجراهای برجام و رابطه با آمریکا نداشت و آن جمله این بود که: «هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن!» می بینید که باز جنس حماسه بود که آن اتفاق را در ذهن مردم ماندگار کرد.

مدیر شبکه امید گفت: یکی از بزرگترین کاستی های ما در سال های گذشته این بود که گونه ای ضعف در این نیاز درونی مردم یعنی حماسه به وجود آمده بود؛ مردم نیاز به حماسه داشتند؛ انگار مجموعه اتفاقاتی که در صحنه بین الملل یا در داخل کشور رخ داده بود می طلبید تا یک بار دیگر به این هویت دینی ملی و جمعی خودمان افتخار کنیم و بگوییم: سلام فرمانده!

آقای باطنی با اشاره به اینکه در سال های گذشته ما سرود هایی داشتیم که استقبالی از آنها نشد که تعدادشان کم هم نیست، افزود: علت این که آن سرودها چندان توفیقی نیافتند این بود که به زبان کودک و نوجوان و با استخدام کلمات و واژگان این نسل سروده نشده بودند.

او ادامه داد: در این سالها هر سرودی که موفق بود برای نزدیک شدن به زبان نوجوان ها تلاش کرده است مثلاً همه این سرود های موفق به زبان اول شخص گفته شده اند.

آقای باطنی اضافه کرد: از سرود "زکودکی عاشق این تبار محترمم" گرفته تا سرود "آبادی این خونه به دست خودمونه" تا سرود "عزیزم حسین" و بالاخره سرود "سلام فرمانده" که می گوید: نبین قدم کوچیکه، این ها همه به زبان اول شخص سروده شده اند و نوجوان و کودک احساس می کند که دارد با زبان خودش این بیان حماسی را خطاب به فرمانده خودش حضرت آقا و در یک سطح بالاتر به امام زمان خودش مطرح و اعلام آمادگی می کند.

این کارشناس حوزه نوجوان افزود: حماسه، مهمترین ویژگی بود که این اثر را به این حد از اثر گذاری رساند و پاسخی جذاب به خلأ حماسه طلبی داد.

آقای باطنی در پاسخ به این پرسش که چطورمی توان این ظرفیت را فعال کرد تا همچنان استمرار پیدا کند؟ گفت: مهمترین مسئله ای که امروز باید در نظام فکری مان اولویت دهیم، کلید واژه ای به نام هویت نسل جدید است و باید برای هویت نسل جدید تلاش و وقت و انرژی صرف کنیم.

او فراگیر شدن سرود «سلام فرمانده» را تجربه بسیار موفقی دانست و اضافه کرد: این اثر همه حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه‌ای را که سال گذشته برای تولید محصولات فرهنگی برای فرهنگ کشور هزینه شد به چالش کشید.

آقای باطنی ادامه داد: این سرود یک چالش بزرگ و یک تلنگر برای همه ما بود که امروز کاری مهم تر از ساختن هویت برای نسل جدید نداریم و امیدوارم که این مسیر را ادامه دهیم.

مدیر شبکه امید درباره هویت بخشی در حوزه کودکان و نوجوانان تاکید کرد: زحمت های آقای نعیمی و یک گروه در لنگرود، فعالیتهای فرهنگی پیش از خود را به چالش کشید و توانست از بسیاری از سرمایه گذاری هایی که تا پیش از این در این بخش شده بود، اثربخشی بیشتری داشته باشد.

او ادامه داد: با یک اتفاق جذاب مواجه شدیم؛ دیدیم چگونه می شود حتی با کاری ساده و زبانی ساده برای نسل جدید هویت ساخت؛ گرچه کارهای بزرگ و و رسمی هم باید تولید کرد اما نکته مهم اینجاست که بچه های ما، دهه نودی ها و دهه هشتادی های ما نشان دادند که آماده اند.

آقای باطنی افزود: آنها هیچ زاویه ای با ما در خصوص انقلاب اسلامی ندارند. آنها از دل این انقلاب متولد شدند و نسل بعدی و نسل پنجم این انقلاب اند.

وی اضافه کرد: این ما هستیم که باید یک بار دیگر در همه کارهای خود بازنگری کنیم و با همه وجود در وسط صحنه بیاییم و از این ظرفیت موجود بتوانیم کمک بگیریم تا ان شاء الله این پرچم را به دست حضرت صاحب الزمان علیه السلام برسانیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول