اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

استقبال قرقیزستان و ارمنستان از توافقنامه تجاری با ایران در چارچوب اتحادیه اوراسیا

رئیس جمهور قرقیزستان و نخست وزیر ارمنستان از توافقنامه منطقه تجارت آزاد این اتحادیه با ایران استقبال و از این اقدام به عنوان مسیرهای اصلی مشارکت بین المللی نام بردند.

استقبال قرقیزستان و ارمنستان از توافقنامه تجاری  با ایران در چارچوب اتحادیه اوراسیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا خاطر نشان کرد: توسعه یکپارچگی اوراسیا به طور مستقیم با ارتقای صادرات کالاها، تجهیزات و فناوری‌های اوراسیا به کشورهای ثالث و ایجاد روابط با شرکای تجاری جدید مرتبط است.

به گفته وی، اکنون گرایش به اقتصاد جهانی چندقطبی و انتقال مراکز فعالیت اقتصادی به سمت منطقه آسیا وجود دارد. بنابراین، کشورهای اوراسیا باید به طور فعال تجارت بین المللی و همکاری‌های اقتصادی را با کشورهای آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه، منطقه هند و اقیانوس آرام، شمال آفریقا و قاره آمریکای لاتین توسعه دهند.

رئیس جمهور قرقیزستان گفت: بیشکک به طور کامل از ایجاد معماری جدید تجارت بین‌الملل، از جمله در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا، حمایت می‌کند. ما طرفدار ایجاد منطقه آزاد تجاری با اندونزی و گسترش منطقه آزاد تجاری با ایران، گسترش همکاری‌ها با سایر کشورها هستیم که در مسیرهای اصلی مشارکت بین المللی تعریف شده است.

شایان ذکر است که در این نشست «ارمنستان» همچنین  طرفدار یک توافقنامه تجارت آزاد کامل با ایران شده است.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا گفت: علاقه ارمنستان به انعقاد یک توافقنامه تمام عیار در مورد منطقه آزاد تجاری بین اوراسیا و ایران را مهم می‌دانم.

به گفته وی، در چارچوب همکاری‌های بین المللی، ایجاد تعامل با شرکای کشورهای ثالث ضروری است.

وی افزود: ما باید اولویت‌هایی را برای توسعه اتحادیه خود برای آینده تعیین کنیم و زمینه‌های همکاری جدید را بررسی کنیم. به عنوان یک ابزار انطباق، ما اهمیت زیادی به تسهیل مداوم سیاست‌های اقتصاد کلان می‌دهیم و ادامه کار با هدف حفظ ثبات اقتصاد کلان را ضروری می‌دانیم.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یک اتحادیه اقتصادی است که اعضای آن بیشتر کشورهای شمال منطقه اوراسیا، در شرق اروپا هستند. معاهده تشکیل این اتحادیه در 29 می 2014 توسط بلاروس، قزاقستان و روسیه امضا شد و از یکم ژانویه 2015 عملاً اجرا شد. ایده تأسیس فضای واحد اقتصادی موجب شد رؤسای جمهور روسیه، بلاروس، قزاقستان توافقنامه ایجاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در سال 2014 امضاء کنند که در اول ژانویه سال 2015 اجرایی شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول