اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

فرش اصیل کاشان

یکی از وسایلی که در هر منزلی وجود دارد و بسیار نما و جلوه ی خاص و زیبایی را به منزل می دهد فرش ها هستند که علاوه بر اینکه جزو وسایل استفاده ابزاری هستند برای تزیین نیز مورد استفاده قرار می گیرند. فرش ها در انواع مختلف دستباف و ماشینی و ابریشمی و ... هستند که هر کدام به نوع خود بهترین بوده و زیبایی مخصوص به خود را دارند.

فرش اصیل کاشان

. فرش ها در کارخانه جات مخصوص یا به صورت ماشینی و یا به صورت دستباف شکل می گیرند و چه بهتر که از نوع اصیل آن باشد چرا که نوع اصیل از فرش چه از لحاظ طرح و چه از لحاظ کیفیتی در درجه ی بسیار بالایی قرار دارند. فرش اصیل کاشان از دسته فرش ها بسیار زیبا و با کیفیت است. امروزه با پیشرفته تر شدن دستگاه ها و تجهیزات و همین طور مدرن تر شدن آن ها در زمینه ی تولید فرش پیشرفت های بسیاری شده است و هم چنین کارخانه جات بیش تری هم در این زمینه مشغول به فعالیت هستند که در بالاترین کیفیت این فرش ها را تولید و ارائه می دهند. و البته شهر کاشان از جمله شهر هایی است که جدید ترین و مدرن ترین دستگاه ها و تکنولوژی در زمینه فرش را دارد.

فرش های اصیل کاشان از جمله فرش های با اصالت ایرانی هم می باشند و از انجا که کیفیتی عالی دارند دارای قدمت طولانی هم می باشند و طولانی ترین قدمت و طول عمر این فرش های اصیل بر می گردد به دوره ماد ها و پارت ها. نمونه هایی از این فرش ها اگرچه دارای پارگی جزئی می باشد که البته با توجه به طول عمری که کرده است کاملا طبیعی می باشد اما از زیبایی و ارزش آن کاسته نشده و هنوز جلوه ی خاص و منحصر به فرد خود را دارد. هم چنین حتی در یکی از قبر های افراد خیلی قدیمی نمونه ای از فرش اصیل کشف شده است. برخی از بافت های قدیم کاشان نیز در موزه ها نیز به چشم میخورد.

 

ویژگی های فرش اصیل کاشان

1- طرح لچک ترنج

فرش اصیل کاشان از جمله فرش های بسیار معروف با کیفیتی عالی در انواع طرح های بسیار زیبا وجود دارد که این طرح ها بسیار زیبا و با کیفیت است و مورد پسنده عموم قرار می گیرد. هم چنین در این فرش های از با کیفیت ترین نخ ها و مدرن ترین دستگاه ها و تجهیزات به کار رفته است و نقش و نگار هایی که در این فرش ها نقش بسته است از جمله زیبا ترین ها و جذاب ترین ها است. یکی از قدیمی ترین و کهنه ترین طرح ها که از قدیم و دیر باز در این فرش ها دیده می شد طرح لچک ترنج است که حتی در برخی از فرش های ایرانی هم این طرح دیده می شود چرا که از زیبا ترین و با ظرافت ترین طرح ها است. طراحی ای که بر روی این فرش ها انجام می شود ان قدر زیبا و با کیفیت است که انگار از نوع دستباف هستند و اگر کسی نداند حتی متوجه آن هم نمی شود.

2- طرح گلدان

 یکی از ویژگی هایی که فرش های اصیل کاشان دارند نقشه هایی از گلدان های بافته شده است که این گلدان ها بر روی فرش های طراحی می شوند و نشان دهنده ی اصالت و اصیل بودن فرش هستند. هم چنین در فرش های ماشینی اگر بخواهند به اصیل بودن آن پی ببرند به میزان طراح هایی که بر روی فرش نقش بسته است توجه و دقت می کنند چرا که فرش های اصیل کاشان که از نوع ماشینی باشند دارای طراحی بسیار شلوغی هستند و از این مورد است که به اصالت فرش پی می برند.

3- طرح گل

 هم چنین علاوه بر تمام این موارد از ویژگی ها که گفته شد می پردازیم به طراحی دیگر و ویژگی دیگر از این فرش ها که نمایان گر اصالت فرش هستند و جلوه و نمای بسیار زیبا و خیره کننده ای را به فرش می دهند که آن هم گل های طراحی شده بر روی فرش است که در رنگ های متنوع و مختلف طراحی و نقش بسته اند و به گونه هستند که طراوت و شادابی از ان ها کاملا نمایان است که البته در بین این گل های رنگی طرح هایی با رنگ های کاملا ملایم هم دیده می شود که طراحی فرش را بسیار ظریف تر و زیبا تر می کند و البته فرش را بسیار خاص تر جلوه می دهد.

4- ابعاد فرش

این فرش های اصیل کاشان در انواع ابعاد و اندازه های مختلف هستند و  البته که طرح های کاملا متنوع و رنگ های کاملا مختلف دارند که شخص و مشتری بسته به سلیقه ی شخصی خود می تواند این فرش ها را انتخاب و تهیه کند. هم چنین در برخی از سایت ها هم عکس ها و مدل هایی از فرش های اصیل کاشان به نمایش گذاشته می شود و در ارتباط با ابعاد و اندازه و همین طور ویژگی هایی که هر کدام از آن دارند نوشته می شود که می توان با مراجعه به این سایت فرش مورد نظر را انتخاب و پیدا کرد. هم چنین معمولا فرش های اصیل کاشانی در طراحی خود گل برجسته هستند که برجستگی گل های روی قالی، بسیار زیبا تر و جلوه و نمای فرش بسیار زیبا تر می شود. این فرش های اصیل کاشانی که ویژگی های آن را بیان کردیم از جمله با کیفیت ترین و مرغوب ترین هستند و در صورت مراقبت از ان ها می توانند چندین سال طول عمر مفید خود را داشته باشند.

هم چنین در ارتباط با گارانتی این فرش ها این گونه است که دارای نامه ی کتبی و ضمانت نامه از کیفیت فرش هستند و معمولا گارانتی ای ارائه می دهند در حدود ۱۲۰ ماه می باشد. البته که این فرش ها در بالا ترین درجه از کیفیت قرار دارند و به راحتی اسیب نمی بینند و همان طور که گفتیم هم در صورت مراقبت و استفاده ی درست از ان ها تا سال ها می توانند طول عمر مفید خود را داشته باشند و به اصطلاح از سکه نیفتند.

غالبا بهتر است برای شستشوی فرش های اصیل از قالیشویی معتبر کمک گرفت.

از فرش های اصیل کاشان در چه دکوراسیونی استفاده می شود

همان طور که گفتیم به علت اصیل بودن فرش های کاشان معمولا طرح های شلوغ با رنگ های مختلف و متنوع دارند و همین طرح های شلوغ و گل دار البته که از نوع گل های برجسته اصالت فرش را نشان می دهد به همین دلیل این امیختگی رنگ های زیبا و متنوع سبب شده تا در انواع دکور ها و دیزاین ها با هر سبکی مناسب باشند و در کنار هر وسیله با هر رنگ و طرحی که قرار بگیرند جلوه ی بسیار زیبا و منحصر به فردی را ایجاد می کنند. این فرش ها زیبایی چشم نوازی را در منازل و یا به طور کلی هر محل دیگر ایجاد می کنند. در برخی از منازل و یا به طور کلی مکان هایی که دارای دیزاین بسیار ساده و به اصطلاح خلوت دارند این مدل از فرش ها به دلیل شلوغی زیبایی که دارند می توانند محیط را از سادگی در اورده و جبران بسیار خوبی هم برای این دیزاین های ساده باشند و جلوه ی بسیار زیبایی را از خود ایجاد کنند. در اکثر فرش هایی که در قسمت وسط خود ترنج دارند، این طراحی کمک بسیار زیادی در دکوراسیون و ست کردن می کند و البته در متقارن سازی هم اهمیت ویژه ای دارند و هم چنین به علت قرار گیری ترنج در قسمت مرکزی فرش باعث شده تا مبل ها در دور تا دور فرش چیده شوند و چینش زیبا تر و دقیق تر صورت بگیرد. و هم چنین لازم به ذکر است که دیزاینر ها هم در این زمینه کمک بسیار زیادی می توانند انجام دهند و طراح های بسیار زیاد و زیبایی را در زمینه ی چینش و انتخاب رنگ و سبک وسایل متناسب با این فرش ها ارائه دهند.

شناسایی فرش اصل کاشان

1- متخصصان فرش

امروزه با توجه به وفور کارخانه جات فرش بافی و البته واردات و صادرات هایی که در این زمینه ایجاد می شود ممکن است که فرش های اصل و غیر اصل در کنار هم قرار بگیرند و در بازار عرضه شوند و به فروش هم برسند. برای این که بتوانیم به راحتی این دو نوع فرش را از هم تشخیص دهیم در این قسمت از مقاله به آن می پردازیم. کارخانه های فرش بافی در کاشان یکی از محبوب ترین و درجه یک ترین ها هستند ک معمولا همه ی عموم مردم از این کارخانه ها انتظار بسیار بالایی دارند چرا که اوازه ی کیفیتشان در تمام جهان پیچیده است. در این زمینه که اصل و فرع بودن فرش ها مشخص شود متخصصانی در این زمینه وجود دارد که به راحتی می توانند این دو نوع را از هم تشخیص دهند که این تشخیص را با توجه به طرح و نقش و نگار های فرش و از همه مهم تر جنس فرش تشخیص می دهند. اولین موردی که باید به ان در جهت اصیل و غیر اصیل بودن فرش شناسایی شود نوع گره ی فرش است که فرش های اصیل دستباف دارای گره هایی محکم اما با ظرافت در مقایسه با فرش های غیر اصیل هستند و البته که فرش های دستباف از نظر ارزشمندی نسبت به فرش های ماشینی در درجه ی بالاتری هستند اما با این حال امروزه فرش های ماشینی اصیل هم دست کمی از فرش های دستبافت نداشته و جز برترین ها محسوب می شوند.

2- نوع طرح و بافت

مورد بعدی که می توان راه تشخیصی مناسب باشد، طرح فرش است که فرش های اصیل کاشانی در طرح و نقش بدون هیچ گونه نقص می باشند و دارای طراحی با گل های برجسته ی و طرحی شلوغ تری هستند و هم چنین در زمینه ی فرش های ماشینی امروزه با مدرن‌ شدن تجهیزات، طراحی ها هم بسیار مدرن شده و همین طرح های مدرن هم می تواند گویای اصالت فرش باشد.

3- پرزدهی

میزان پرز دهی فرش یکی از اسان ترین روش ها در جهت تشخیص تقلبی و اصل بودن فرش کاشان است که فرش هایی که تقلبی باشند به علت این که کیفیت و جنس مرغوبی ندارند میزان پرز دهی آن ها بسیار بالا می باشد و فرش های اصیل پرزدهی ندارند و اگر هم داشته باشند در میزان بسیار کم تری خواهد بود هم چنین علت پرز ندادن فرش های اصیل کاشانی در این مورد است که مرحله ی هیت ست را که از جمله مراحل مخصوص است را می گذرانند و همین باعث می شود تا هیچ گونه پرزی را ایجاد نکند.

4- شناسنامه ی پشت فرش اصیل کاشان

یکی از مفید ترین و راحت ترین راه ها جهت تشخیص فرش اصیل کاشان شناسنامه ی فرش است چرا که فرش های با اصالت در شناسنامه ی خود دارای تمام ویژگی ها، که شامل چند شانه بودن آن، میزان تراکم فرش و حتی نام کارخانه ی تولید کننده به همراه کد مخصوص و البته کد طرح به صورت کاملا دقیق و کامل ذکر شده و ثبت است که با مشاهده ی این شناسنامه به راحتی به اصل و فرع بودن فرش می توانید به راحتی پی ببرید. و هم چنین در فرش هایی که تقلبی هستند این شناسنامه وجود دارد اما اطلاعات کافی در رابطه با فرش اصلا نوشته نشده است و به راحتی هم قابل تشخیص می باشد. فرش ها جز وسایل ارزشمندی هستند که از دیر باز مورد استفاده بوده است و فرش اصیل کاشان هم از جمله قدیمی ترین و شناخته شده ترین ها می باشند که در کیفیت و اصالت حرف اول را می زنند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول