اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نفرین دهه هشتم؛ چنبره پیشگویی افول پیرامون رژیم صهیونیستی

سران رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر به علت بیم از «نفرین دهه هشتم» به‌شدت تلاش کرده‌اند تا از هرگونه جنگ داخلی در اراضی اشغالی جلوگیری کنند.

نفرین دهه هشتم؛ چنبره پیشگویی افول پیرامون رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اغلب سران رژیم صهیونیستی با استناد به تاریخ، نگرانی خود را به‌ویژه در چند سال اخیر از نابودی این رژیم در دهه هشتم شکل‌گیری ابراز کرده‌اند.

روزنامه «الاخبار»، امروز (شنبه)، در گزارشی به این مسئله پرداخت و نوشت: «پیش‌گویی اسرائیلی‌ها در تنخ -عهد عتیق- حکایت از آن دارد که فروپاشی «سرزمین اسرائیل» دلایلی داخلی دارد به‌نحوی که درگیری‌هایی میان «چند قبیله اسرائیلی» روی می‌دهد و در پایان، خداوند آنچه را پیشتر انجام داد، عملی می‌کند: «سرزمین سلیمان را تکه‌تکه کرد». همزمان با پاگذاشتن این رژیم به دهه هشتم، این پیش‌گویی‌ها امروزه به بخشی از گفتمان اسرائیلی‌ها مبدل شده است. پیش‌گویی‌ها در عرصه سیاست به شکل نگرانی از اختلافات داخلی نمود پیدا می‌کند.»

این رسانه لبنانی اضافه کرد: «اغلب سران اسرائیل نفرین دهه هشتم را باور دارند. بر اساس روایات اسرائیلی‌ها، اغلب سرزمین‌های بنی‌اسرائیل پس از سلیمان نبی در دهه هشتم از هم پاشیدند. «در تاریخ یهود، هیچ سرزمینی بیش از هشتاد سال عمر نکرده مگر در دو برهه: دوره پادشاه داود و دوره حشمونیان که هر دو دوره، سرآغازی برای تجزیه این حکومت‌ها در دهه هشتم بوده است.» باید از این به هم ریختگی‌ها و چنددستگی‌ها که گریبانگیر سرزمین پیشین یهودیان شد، عبرت گرفت؛ سرزمین‌هایی که در آستانه دهه هشتم روند نابودی‌شان آغاز گردید.» آنچه گفته شد، برداشت یک خاخام یهودی یا حتی یک شخص متدین نیست، بلکه این‌ها را «ایهود باراک» نخست‌وزیر اسبق [رژیم صهیونیستی] و سرباز پرافتخار تاریخ اسرائیل بیان کرده است. بارک این صهیونیست چپگرا در یادداشتی در روزنامه «یدیعوت آحارانوت» از اختلافات کنونی اسرائیل و تنفر میان چپگراها و راست‌گراها، متدینان و سکولارها، متدینان صهیونیستی و متدینان یهودی ابراز نگرانی کرده بود.»

بر اساس گزارش الاخبار، «این حس در دل‌‌های سیاستمداران اسرائیلی - چه چپگراها چه راستگراها- وجود دارد که «رووین ریولین رئیس اسبق این رژیم در کنفرانس «هرتزیلیا» در سال ۲۰۱۷ آن را بر زبان آورد. او در آن زمان گفت اختلاف موجود در اسرائیل که در سطح هویتی و نگرشی وجود دارد، اسرائیل را به «قبایلی چهارگانه» تقسیم کرده است: ۳۸ درصد یهودیان سکولار، ۱۵ درصد یهودیان صهیونیست، ۲۵ درصد عرب‌ها، ۲۵ درصد یهودیان حریدی غیرصهیونیست. این حقیقت اسرائیل سران این رژیم را وادار می‌کند خود را با سؤالاتی که ریولین آن‌ها دشوار توصیف کرد، مواجه کنند که عبارتند از: «آیا ما صهیونیست‌ها می‌توانیم در برابر این حقیقت تسلیم شویم؟ آیا ما می‌توانیم به این حقیقت که نیمی از ساکنان در اسرائیل (عرب‌ها و یهودیان اصولگرا) خود را به عنوان اتباع صهیونیسم نمی‌شناسند و سرود رسمی (هاتیکوا) را نمی‌خوانند. تن دهیم؟»

در ادامه این گزارش آمده است: «چیزی که کاملا این چنددستگی را روشن می‌کند، وضعیت جمود سیاسی اسرائیل در چهار سال اخیر است. اما این «قبایل» تصمیم گرفته‌اند که در کابینه فعلی به ریاست نفتالی بنت گردهم آیند تا این کابینه ثابت کند که چنددستگی در اسرائیل بر عملکرد ضعیف [این رژیم] بازتاب یافته است. مسخره‌ترین این مسائل مثل «خمیر» بود (عیدیت سیلمان رئیس ائتلاف کابینه در اراضی اشغالی به علت بردن خمیر به بیمارستان‌ها در جریان عید موسوم به پسح استعفا کرد). این مسئله می‌تواند ائتلاف [کابینه] را از هم بپاشاند.»

 با استعفای عیدیت، کابینه تل‌آویو اکثریت را در پارلمان از دست داده بود و چنانچه فرد دیگری استعفای خود را اعلام می‌کرد، کابینه از هم می‌پاشید و اراضی اشغالی یک بار دیگر وارد انتخابات سراسری می‌شد.

ائتلاف بنت و لاپید پس از برگزاری چند دوره انتخابات در اراضی اشغالی و کش‌ و قوس‌های فراوان توانسته بود تنها با فاصله یک رأی (۶۱ در برابر ۵۹) بر ائتلاف رقیب پیروز شود. پس از این پیروزی، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی که طولانی‌ترین دوره حکومت در در اراضی اشغالی برعهده داشت، بعد از پانزده سال از منصب نخست‌وزیری (در دو مرحله جداگانه میان سال‌های ۱۹۹۶-۱۹۹۹، و ۲۰۰۹-۲۰۲۱) از قدرت کنار رفت و بنت توانست با تشکیل ائتلافی متشکل از احزاب مختلف  کابینه خود را در فلسطین اشغالی تشکیل دهد.

کابینه ائتلافی پس از استعفای سیلمان به جای ۶۱ کرسی از ۶۰ کرسی برخوردار شد و این بدان معنا بود که اتئلاف کابینه اکثریت را برای تصویب قانون در کنست از دست داده است.

الاخبار در ادامه گزارش خود اضافه کرد: «نفرین دهه هشتم که طبق روایت یهودیان منجر به تکه‌تکه شدن سرزمین داود و سلیمان و از هم پاشیدن حکومت حشمونیان شد، به دنبال تک‌تک سران دشمن است. پیشتر باراک و ریولین و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق [رژیم صهیونیستی به این مسئله اشاره کردند]. نتانیاهو در اظهاراتی که روزنامه «هاآرتص» آن را نقل کرده بود، گفت که باید اسرائیل از حالا خود را برای خطری موجودیتی آماده کند تا بتواند یکصدمین سالروز تشکیل خود را جشن بگیرد. او اضافه کرده بود: سرزمین یهودی حشمونیان که حدود ۱۴۰ سال پیش از میلاد در سرزمین کنعان حکومت کرد، بیش از ۸۰ سال عمر نکرد.»

این روزنامه در ادامه گفت: «پافشاری‌ها برای موفق شدن این رژیم در پشت سر گذاشتن نفرین دهه هشتم، ذهن سران دشمن و فرهیختگان آن‌ها را مشغول خود ساخته است. بر این اساس،  هر نخست‌وزیری ضمن ابراز  ترس از این سرنوشت، سعی دارد در دوره خود وارد جنگ داخلی نشود و فروپاشی از درون را دور بزند همان‌طور که در سرزمین‌های پیشین رخ داد. نفتالی بنت نخست‌وزیر کنونی نیز در ابتدای سال جاری در اظهاراتی در این باره بیان کرده بود: باید بر عدم فروپاشی از درون متمرکز شد زیرا سخت‌ترین چیزی که اسرائیل با آن مواجه است، خطر تجزیه از درون و در وهله دوم نابودی است همانطور که این اتفاق برای سرزمین پیشین یهودیان رخ داد.»

در ادامه مطرح شده است: «از زمان تشکیل این رژیم، جنگی میان اندیشه یهودیت و صهیونیسم وجود دارد که مورد دوم توانسته است از مورد اول به منظور ایجاد روایت خود برای تشکیل «سرزمین اسرائیل» سوءاستفاده کند که باراک در کتاب خود «کشور من، زندگی من» به آن اشاره کرده بود: «احتمال برپایی کشوری یهودی در سرزمین قدیمی ما تقریباً به‌منزله هدیه‌ای معجزه‌گونه از جانب خداوند است اما در مواجهه با این واقعیت که اکثرا یهودیان خط مقدم انجام این کار، بی دین بودند، خاخام کوک (خاخام ارشد فلسطین در دوران قیمومیت بریتانیا) ترجیح داد آن‌ها را به جای محکوم‌کردن، تحقیر یا تخریب و ستاندن مشروعیتشان، آن‌ها را بپذیرد. او از عدم موفقیت آن‌ها را در حفظ قوانین یهودیت چشم‌پوشی نکرد؛ اما به این نتیجه رسید که اگر خداوند یهودیان بی‌دین را به عنوان بخشی از بازگشت ما به سرزمینمان انتخاب کرده باشد، پس یک انسان صِرف، حتی خاخام اعظم، در موقعیتی نیست که به آن اعتراض کند.»

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول