اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ردپای تنش آبی در دیار سبز و بارانی/ توصیه برای مدیریت مصرف آب

نگاهی گذرا به وضعیت ذخایر آبی از سدها و آب‌بندان‌ها در مازندران تاییدی بر این است وضعیت بارش‌ها خوب نیست و باید مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و مصارف عمومی مدنظر قرار گیرد.

ردپای تنش آبی در دیار سبز و بارانی/ توصیه برای مدیریت مصرف آب

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، تنش آبی یا کم‌بارشی مشکلی که این روزها حتی به دیار سبز و بارانی مازندران هم رسیده است که با شروع فصل گرم سال برای همه مردم علینی و ملموس است.

نکته مهم این تغییرات در پراکنش زمانی و مکانی بارش‌ها است، موضوعی که از قبل کارشناسان و اقلیم‌شناسان در این زمینه هشدار دادند ولی اکنون همه این مسائل برای مردم قابل درک است.

نگاهی گذرا به وضعیت ذخایر آبی از سدها و آب‌بندان‌ها در استان تاییدی بر این است که وضعیت بارش‌ها خوب نیست و این موضوع برای مازندران که استانی کشاورزی است و شروع فصل گرم سال اوج استفاده مردم از منابع آبی است نگران‌کننده است.

سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران در این زمینه اظهار کرد: میانگین بارش اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ استان مازندران ۷۴ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود ۴۵ میلی‌متر بوده، ۴ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۵۳ میلی‌متر بوده،حدود ۱۱ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: میانگین بارش ۸ ماهه سال زراعی جاری مازندران منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۱، ۶۶۴ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود ۴۹۶ میلی‌متر بوده ۶ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۴۱۰ میلی متر بوده، حدود ۱۴ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی مازندران بیان کرد: میانگین دمای هوای اردیبهشت ماه امسال استان مازندران ۱۴.۱ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۴.۶ درجه سلسیوس بوده، ۰.۵ درجه سلسیوس کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۶.۷ درجه سلسیوس بوده، ۲.۶ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

این مسؤول ادامه داد: میانگین دمای هوای ۸ ماهه سال زراعی جاری استان مازندران منتهی به اردیبهشت ماه امسال ۹.۴ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۸.۷ درجه سلسیوس بوده حدود ۰.۷ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۰ درجه سلسیوس بوده، حدود ۰.۶ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

رضوی تصریح کرد: براساس خروجی‌های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران میانگین بارش از خرداد تا نیمه مرداد ماه کمتر از نرمال و از نیمه مرداد تا نیمه شهریور ماه در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود.

*پیش‌بینی بارش و دمای هوا طی ماه‌های آینده 

وی افزود: میانگین دما از خرداد تا نیمه تیرماه در محدوده نرمال و از نیمه تیرتا نیمه مردادماه تا یک درجه بیش از نرمال و از نیمه مرداد تا نیمه شهریور ۱۴۰۱ در محدوده نرمال تا یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به بارش و منابع آب در دسترس استان کماکان لازم است تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب و انرژی صورت گیرد.

 

*شرایط نگران‌کننده آب پشت سدهای مازندران 

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز با اشاره به اینکه بارندگی در مقایسه با سال‌های گذشته امسال کمتر بوده است، اظهار کرد: تراز ذخیره آبی بیشتر سد‌های استان در وضعیت سال گذشته قرار دارد به‌جز سد شهید رجایی ساری که در مقایسه با مدت مشابه ۳۲ میلیون متر مکعب آب کمتری در خود ذخیره کرده و این نگرانی‌ها را در چهار ماه باقیمانده از فصل گرم سال دو چندان کرده است.

وی به شرایط نگران‌کننده منابع آب پشت سد‌های استان اشاره کرد و افزود: برای گذر از این بحران کم‌آبی باید اهالی استان نهایت صرفه‌جویی را در مصرف آب آشامیدنی و کشاورزی داشته باشند و به جای هدر رفت منابع آب، قطره قطره این منابع را قدر بدانند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه امسال زمین‌های کشاورزی پایین دست رودخانه تجن دچار استرس خشکسالی خواهد شد،گفت: کشاورزان شرق استان نباید امسال کشت برنج پرمحصول انجام دهند، چون با توجه به میزان بالای آب بری این ارقام و کمبود ذخیره سد، با مشکل خشکیدن شالیزار‌ها مواجه می‌شوند.

یخکشی خاطرنشان کرد:  کشاورزان برای گذر از بحران کم آبی به جایگزین کردن کشت‌های کم آب بر، نوبت‌بندی آب، انتخاب ارقام کم‌آب طلب برنج از جمله طارم و به­‌ویژه خودداری از کشت دوباره این محصول اقدام کنند. 

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول