اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

تشخیص زودهنگام بیماری توسط یک شرکت دانش بنیان تبریزی/ افزایش طول عمر با فناوری نانو

رئیس هیأت مدیره شرکت دانش بنیان گفت: متخصصان تبریزی، نانوساختارهای گرافن و گرافن اکسید اصلاح شده‌ای تولید کرده‌اند که مهم‌ترین کاربرد آن درعلوم پزشکی تشخیص زودهنگام بیماری است.

تشخیص زودهنگام بیماری توسط  یک شرکت دانش بنیان تبریزی/ افزایش طول عمر با فناوری نانو

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز معصومه درخشان؛ حسگرهای زیستی مبتنی بر گرافن با شناسایی و ردیابی نشانگرهای زیستی، تشخیص زودهنگام بیماری‌ها را تقویت کرده و درک بهتری از فرآیندهای مختلف فیزیولوژیک و پاتولوژیک ارائه می‌کنند. متخصصان شرکت دانش بنیان« سروش سلامت طبیعت» نانوساختارهای گرافن و گرافن اکسید اصلاح شده تولید کرده اند که مهم ترین کاربرد آن در علوم پزشکی تشخیص زودهنگام بیماری است. 


نانو موج چهارم انقلاب صنعتی 

فناوری نانو، یا نانو تکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که بخش‌های گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌هایی در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است.

نانو فناوری یک دانش میان‌ رشته‌ای است و به رشته‌هایی چون مهندسی مواد، پزشکی، داروسازی و طراحی دارو، دامپزشکی، زیست‌شناسی، فیزیک کاربردی، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، برق، شیمی و مهندسی کشاورزی نیز مربوط می‌شود. 

به اعتقاد کارشناسان فناوری نانو، زیست فناوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات سه قلمرو علمی هستند که انقلاب سوم صنعتی را شکل می‌دهند. 

فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی، پدیده‌ای عظیم است که در تمام گرایش‌های علمی راه یافته و از فناوری‌های نوینی است که با سرعت هرچه تمام‌تر در حال توسعه است. نانو تکنولوژی می‌تواند به عنوان ادامهٔ دانش کنونی به ابعاد نانو یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد و فراگیرتر باشد.

فناوری نانو در علوم زیستی تاثیر شگرفی داشته است. فناوری نانو در پزشکی پیشرفت‌های چشمگیری در تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌ها به همراه  آورده است. تشخیص زودهنگام بیماری‌ها نقش حیاتی در مراقبت‌های بهداشتی و افزایش طول عمر انسان ایفا می‌کند.

امروزه نیز پژوهشگران و محققان ایرانی در شرکت‌های دانش بنیان گام‌های موثری برای پیشرفت و توسعه نانو ذرات بر داشته و محصولاتی بر پایه نانوفناوری تولید می‌کنند. 

شرکت دانش بنیان " سروش سلامت طبیعت" یکی از شرکت‌های فعال در زمینه نانو فناوری بوده  و در سال ۱۳۹۶ جزو اولین شرکت‌هایی است که در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان دانش بنیان ثبت شده است.
 


تولید گرافن و اکسید گرافن 

متخصصان این شرکت دانش بنیان با استفاده از دانش فنی، نگاه علمی و فناورانه به تولید باعث کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت محصولات، رقابت‌پذیر شدن تولیدات در بازارهای جهانی و کاهش قیمت تمام‌ شده محصولات می‌شوند.

جدیدترین محصول تولیدی این شرکت دانش بنیان نانو ساختارهایی به اسم «گرافن و اکسید گرافن» است.

دکتر سودابه داوران رئیس هیأت مدیره شرکت دانش بنیان «سروش سلامت طبیعت» در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار فارس در تبریز در مورد جزئیات این محصول جدید گفت که در ادامه می خوانید.

گرافن و اکسید گرافن که نانو ساختارهایی مبتنی‌بر کربن هستند، محصول تولیدی این شرکت دانش بنیان است. گرافن نام یک ورقه (تک لایه) از اتم‌های کربن است که در یک الگوی تکراری از ۶ ضلعی‌ها به هم متصل شده‌اند. این ورق فقط یک اتم کربن ضخامت دارد. تک لایه ‌ای گرافن که روی هم چیده شده‌اند، گرافیت را تشکیل می‌دهند. از آنجایی که قطر یک اتم کربن معمولی حدود ۰.۳۳ نانومتر است، حدود ۳ میلیون لایه گرافن در یک ورقه گرافیت به ضخامت یک میلی‌متر وجود دارد. سخت‌تر از الماس بوده اما کشسان‌تر از لاستیک است، سخت‌تر از فولاد و در عین حال سبک‌تر از آلومینیوم است.

کشف گرافن در واقع به عنوان یک نقطه عطف در دنیای علم مواد تلقی می شود. این مواد در زمینه‌های الکترونیک، فوتونیک، خازن‌ها / ابرخازن‌ها، حسگر زیستی و غیره کاربرد گسترده پیدا کرده است.


نانو ساختارها و تشخیص زودهنگام بیماری‌ها

فارس_ کاربرد وسیع گرافن‌ها در پزشکی چیست؟

از سال ۲۰۰۷ میلادی استفاده از گرافن‌ها در علم پزشکی و داروسازی به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است به طوری که در ترکیبات ضد سرطان، تصویربرداری پزشکی در تهیه بیوسنسورها برای تشخیص انواع بیومارکرها که با انواع بیماری‌ها مرتبط است کاربرد زیادی دارد. ( بیومارکرها مولکول‌هایی هستند که تشخیص آنها باعث تعیین و شناخت زودهنگام بیماری در مرحله اولیه می‌شوند). بیوسنسورها تشخیص زودهنگام بیماری را بر عهده دارند. در این سنسورها نانوساختارهایی کار می‌شود که گرافن در آن ساختارها استفاده شده است.

 در تهیه گرافن و گرافن اکسید نکته مهم این است که از گرافیت تهیه می‌شود، روشی که می‌تواند گرافن را با تعداد صفحات کم لایه تولید کند، این ویژگی، مهم‌ترین تفاوت و وجه تمایز آن با سایر محصولات است. 


اصلاح فرمولاسیون مواد شوینده با گرافن‌ها
 

فارس_گفته شده که کاربردی در شوینده‌ها و ضدعفونی کننده‌ها نیز دارد، در این خصوص بفرمایید

استفاده از این گرافن‌ها با درصد کم در فرمولاسیون مواد شوینده و ضدعفونی کننده‌ها باعث اصلاح این فرمولاسیون‌ها می‌شود. افزایش قدرت شویندگی و ایجاد خاصیت آنتی باکتریال از جمله مواردی است که در اثر استفاده از گرافن‌ها در فرمولاسیون این مواد شاهد تقویت آنها خواهیم بود.

یکی دیگر از کاربردهای گرافن‌ها استفاده آن در فرمولاسیون خمیردندان است که اگر گرافن‌ها به فرمولاسیون خمیردندان اضافه شود افزایش خاصیت سفیدکنندگی و جلوگیری از پوسیدگی دندان را در پی دارد.

 محصول گرافن و گرافن اکسید در کشور آلمان، آمریکا، چین و چند کشور دیگر تولید می‌شود و برخی از آنها کیفیت خیلی بالایی نیز دارد، این ترکیب دارای ساختار خیلی بالایی بوده و تکنولوژی آن نیز خیلی هزینه بر و پیچیده است.  ما در ایران این ترکیب را در سطح آزمایشگاهی و بسته به نیاز مراکز آزمایشگاهی تولید می‌کنیم.


فارس_ از  استفاده گرافن‌ها در دنیا بگویید

 اکنون دنیا به سمت و سوی استفاده از نانوساختارها می‌رود مخصوصا در علم پزشکی، داروسازی و فرآورده‌های بهداشتی و دارویی که برای تشخیص و پیشگیری کاربرد بسیار خوبی دارد. کاربرد این ماده بر اساس کربن است و می‌تواند مورد استفاده عموم جامعه باشد. با مقدار کم این ماده می‌توان هر فرآورده‌ای که از نانو تولید شود به بازار مصرف وارد شود.
 

 

تولید بتاگلوکان دارای خاصیت آنتی اکسیدان برای نخستین بار در کشور

فارس_ تولیدات دیگری هم دارید؟در مورد آنها هم توضیح دهید

 یکی دیگر از شرکت‌های ما، در تولید مشتقات سلولزی به نام بتا گلوکان فعالیت می‌کند که از منبع طبیعی تولید شده و به مرحله صنعتی رسیده است و برخی مجوزها برای تولید صنعتی را اخذ کرده‌ایم. 

 ترکیب بتا گلوکان در ایران در هیچ شرکتی تولید نمی‌شود و وارداتی است. این ترکیب در تهیه داروها و مکمل‌های دارویی و غذایی کاربرد دارد.

 این ترکیب خاصیت آنتی اکسیدان داشته و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید و موثر است و علاوه بر آن در رشته مهندسی بافت، چاپ سه بعدی به عنوان جوهر زیستی قابل استفاده است و برخی مجوزهای آن از سوی معاونت غذا و داروی تبریز صادر شده است.

در ستاد فناوری نانو در کشور سلامتی و امنیت محصولات نانو به دقت پایش می‌شود  و تولیدات باید بر اساس استانداردهای لازم باشد تا کاربردهای آن در طولانی مدت عوارضی بر روی انسان یا محیط زیست نداشته باشد. هرچقدر بتوانیم از منابع طبیعی یعنی تکنولوژی سبز استفاده کنیم می‌توانیم از محیط زیست و جامعه انسانی محافظت کرده و به سوی اهداف توسعه پایدار پیش رویم.


بتاگلوکان تلفیقی از بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی

در تولید بتاگلوکان تلفیقی از بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی استفاده کرده‌ایم و مواد اولیه غیرسمی و قابل دسترس به کار برده‌ایم. ضمنا فرآیندهای شیمیایی که روی آن انجام می‌شود نیز خیلی هزینه بر نیست.


فارس_ پژوهشی نیز بر روی هیدروژل‌های تزریقی داشته اید، آن چیست؟


 تولید ژل‌های قابل تزریق به رحم یک طرح تحقیقاتی رساله دکتری است که چند مقاله مربوط به این طرح چاپ شده و نیاز است تست‌های پیش بالینی و بالینی انجام گیرد.

 یکی از درمان‌های نازایی انجام " آی وی اف" است که گاهی اوقات این درمان نیز رضایت بخش نیست. بنابراین اگر این هیدروژل‌ها قبلا به رحم تزریق شوند دیواره رحم را ترمیم می‌کنند و نازایی‌هایی که در اثر مشکلات مرتبط با رحم به وجود می‌آید در درمان این نازایی‌ها موثر و تاثیرگذاراست. این یک طرح و ایده نوآورانه است که در حال تحقیق و پژوهش در این زمینه هستیم.


فارس_ جایگاه ایران در فناوری نانو در دنیا چگونه است؟

 در حال حاضر ایران در سطح بالایی از فناوری نانو قرار دارد و در این جایگاه حرفی برای گفتن در سطح بین‌المللی دارد و پژوهشگران و نخبگان ایرانی در حال تلاش بر روی نانوساختارها هستند. 

نانوفناوری یکی از علوم پایه و مفید برای توسعه سایر علوم کاربردی است و مطمئنا تمام حوزه‌های علمی و فنی را متاثر خواهد کرد. فناوری نانو از دهه ۸۰ میلادی آغاز شده و با شتاب زیاد در حال تغییر نگرش‌های کلاسیک علمی است. مطمئنا حوزه‌های مهندسی، کشاورزی، پزشکی و داروسازی از حوزه‌هایی با تاثیر بالا خواهد بود که نانوفناوری آنها را درگیر خواهد کرد.  

انتهای پیام/۶۰۰۲۰/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول