اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  حکمرانی نوین

قوانین مبهم برای قتل آواتارها/ در متاورس چه چیزی را باید جرم تلقی کرد؟

با فراگیرتر شدن تجربه جهان‌های دیجیتال، جرایم مجازی مانند حمله و سرقت ممکن است به اندازه همین جرم ها در دنیای فیزیکی جدی شوند.

قوانین مبهم برای قتل آواتارها/ در متاورس چه چیزی را باید جرم تلقی کرد؟

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ در حالی که ما هنوز با نگرانی‌هایی در مورد ایمنی اینترنت دست و پنجه نرم می‌کنیم، ظهور «متاورس» ممکن است نگرانی‌های امنیتی را تشدید کند. برخی از نگرانی‌های مهم امنیتی و ایمنی در این فضا عبارتند از آزار جنسی، تبعیض، جرایم ناشی از نفرت، سرقت هویت و غیره. مدتی قبل و در روزهای ابتدایی معرفی متاورس، فردی مدعی شد که در این دنیای مجازی تجاوزی گروهی علیه او صورت گرفته است. چند روز قبل هم وزیر هوش مصنوعی امارات گفت که باید قتل در متاورس جنایت واقعی تلقی شود و همچنین خواستار شکل گیری قوانین جدید در این فضا شد تا از انجام جنایت های سنگین جلوگیری شود.

آسیب مجازی با پیامدهای واقعی

در حالی که ما چارچوب‌های قانونی برای مقابله با نگرانی‌هایی مانند آزار جنسی، سرقت هویت و غیره داریم، مشخص نیست که چگونه این موارد درباره جرایم متاورسی اعمال خواهد شد. بدون تعریف روشنی از فضای شخصی، خصوصی و عمومی در دنیای مجازی، اقدامات برای مقابله با آزار و اذیت آنلاین بیشتر نمادین خواهد بود تا اساسی.

علاوه بر این، درک اینکه چگونه اعمال نادرست افراد مانند آزار و اذیت سایبری، آزار جنسی و غیره در دنیای مجازی مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد، مبهم است. به عنوان مثال، در مورد حادثه دست زدن یه آواتار یک زن، نه آسیب فیزیکی است و نه مجازی. در عوض، این یک آسیب فیزیکی مجازی با پیامدهای دنیای واقعی است. در حالی که قانون آزار جنسی زنان در محل کار (پیشگیری، ممنوعیت و اصلاح) در سال 2013، آزار جنسی را فراتر از تماس فیزیکی تعریف می کند، هنوز مشخص نیست این موضوع در فضاهای مجازی چگونه تعریف خواهد شد.

نگرانی های مربوط به سرقت هویت ممکن است نسبت به متاورس افزایش یابد. اگرچه سرقت هویت طبق قانون فناوری اطلاعات یک جرم دارای مجازات است، اما فقط رمزهای عبور و سایر ویژگی های شناسایی منحصر به فرد را پوشش می دهد.  همچنین متاورس از موضوعات تاریخی که منجر به تبعیض، نژادپرستی، تبعیض مبتنی بر مذهب، جنایات و سخنان نفرت انگیز می شود، مصون نیست.

در قانون جزا، قتل حبس و اعدام دارد، اما این حکم مربوط به مرگ شخص دیگری در زندگی واقعی است. بدیهی است که کشتن آواتار یک فرد در متاورس مجازاتی به این شکل نخواهد داشت. با این حال، به نظر می رسد جرایمی که در این دنیای مجازی رخ می دهد بدون مجازات نمی مانند.

در این گزارش به اینکه قانون در مورد جرایم متاورسی چه می گوید و مرزی که جرایم فیزیکی را از جرایم ارتکابی در دنیای مجازی جدا می کند، کجاست، پرداخته شده است.

فرصت‌های بیشتر برای مجرمان

تنها قتل نیست که می تواند در متاورس اتفاق بیفتد، کشف و افشای اسرار به عنوان نقض حریم خصوصی یکی دیگر از جرایم این پلتفرم است.مزاحمت سایبری هم یکی دیگر از این جرایم است.

با پیچیده تر شدن زندگی در متاورس، فرصت های بیشتری برای وقوع جرم وجود خواهد داشت. جرایم نه تنها مربوط به نقض حریم خصوصی که شرکت‌ها با فروش داده‌های شخصی کاربران مرتکب می‌شوند، بلکه در مورد شرکت‌هایی که هک می‌شوند و اطلاعات کاربران درز می‌کند نیز است.

کاربران باید خود را برای جرایم  مختلفی که از سمت دیگر کاربران رخ می دهد نیز آماده کنند. از جمله این جرایم می توان به تجاوز در فضای مجازی، فریب، خشونت، فحاشی و آزار و اذیت اشاره کرد. مردم همه این کارها را از قبل در اینترنت انجام می دادند و دلیلی ندارد که در متاورس به این کار ادامه ندهند.

بنابراین، باید انتظار داشت که به دلیل برتری نژادی، جنسیت، اعتقادات، حمایت از یک تیم ورزشی، انتخاب اندروید یا اپل، موضع‌گیری‌های سیاسی و تقریباً هر عقیده‌ای که برای بیان آن انتخاب می‌کنید، مورد آزار قرار بگیرید.

قوانینی برای محافظت از کدهای نرم‌افزاری

نگرانی‌های زیادی در رابطه با فناوری متاورس و اینکه چه نوع پیامدهای حقوقی خواهد داشت، وجود دارد. از موضوع دست زدن به آواتار زنان گرفته تا فروش میلیون‌ها دارایی، متاورس چالش‌های زیادی را به وجود آورده است. در عین حال، این تازه آغاز انقلاب اینترنت است و پیامدهای کامل این فناوری تنها در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده محقق خواهد شد. با این حال، قانونگذاران باید از همگام بودن فناوری متاورس با هنجارهای حفاظت از داده ها مطمئن باشند. این امر مستلزم پیش‌نویس قانون برای این فضا است تا فناوری نیز با مرزهای تعیین‌شده توسط قانون تکامل یابد.

به گفته چندین متخصص، قتل آواتارهای متاورس ممکن است جرم باشد. اخیراً، کارشناسانی که درباره جنایات متاورس تحقیق کرده اند، بحث هایی در این باره داشتند.

تعدادی از این کارشناسان بر این باورند که قتل، تجاوز جنسی و سایر جنایات خشونت‌آمیز که در متاورس انجام می‌شوند، می‌توانند اتهامات مربوط به گفتار را در دنیای واقعی به همراه داشته باشند. چنین اتهاماتی شامل تعقیب، تهدید و آزار و اذیت است. با این حال، این موضوع نامشخص است زیرا قوانینی که در حال حاضر نوشته شده‌اند از انسان‌های واقعی محافظت می‌کنند، نه آواتارهای مجازی و کدهای نرم‌افزاری.

قتل در متاورس چه مجازاتی دارد؟

ترولینگ و قلدری آنلاین اتفاقات مکرری در اینترنت هستند. این جرایم  به ندرت در دنیای واقعی تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. بنابراین، این موضوع باعث می شود که مرز بین آزادی بیان و جرایم سایبری مشخص شود. علیرغم اینکه جنایات متاورس در مراحل ابتدایی خود هستند، اما واقعیتی انکار ناپذیرند.

متا پس از مطرح شدن این موضوع که یک زن مورد تجاوز جنسی قرار گرفته، ویژگی مرزهای شخصی را به پلتفرم Horizon Worlds خود اضافه کرد.

به گفته کارشناسان، جرایم سایبری احتمالاً مجازات های مجازی مانند ممنوع یا محدود کردن حساب کاربری را در پی خواهند داشت. جرایم متاورسی ممکن است تحت قوانین جدید یا اصلاح‌ شده موجود قرار بگیرند. برخی از کارشناسان حقوق معتقدند که قتل در متاورس یک جنایت با حکم حبس 25 ساله تا ابد نیست، اما می تواند جرم باشد.

جان بندلر، که امنیت سایبری و جرایم سایبری را در دانشکده حقوق الیزابت هاب نیویورک تدریس می کند، گفت: قوانین برای محافظت از مردم واقعی و زنده نوشته شده اند و برای محافظت از آواتارها یا کدهای نرم افزاری که متاورس را پر می کنند، نیست. ترولینگ ها، قلدری های مجازی، تهدیدها و رفتارهای بد آنلاین همیشه اتفاق می افتند و در متاورس نیز رخ خواهند داد.

کارشناسان معتقدند پیگرد قانونی یک کاربر معمولاً ناشناس و اثبات اینکه کاربر مرتکب این جرم شده، دشوار است. حکم جرایمی که در متاورس رخ می دهد می تواند شامل غیرفعال یا محدود شدن آواتار کاربر باشد. البته اینها همه حدس و گمان است.

به گفته بندلر، حتی در حال حاضر، تعداد بسیار کمی از جرایم آزار و اذیت دیجیتال یا تهدید در اینترنت تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

قوانین برای متاورس هنوز مبهم است

قانون‌گذاران در سراسر جهان برای قوانین سخت‌گیرانه‌تر حفظ حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها تلاش کرده‌اند. با این حال، قانون معمولاً قادر به همگامی با پیشرفت های فناوری نیست. قوانینی که صد سال پیش نوشته شده‌اند، از سوی قضاتی که معمولاً از فناوری مدرن، به‌ویژه فناوری‌های پیشرفته بی‌اطلاع هستند، تفسیر می‌شوند و به ندرت قادر به اجرای عدالت در دنیای دیجیتال هستند.

قطعاً در حال حاضر هیچ قانونی برای جرایم متاورسی وجود ندارد. آیا باید شکایات را به دادگاه برد تا توسط سیستم حقوقی مورد بررسی قرار گیرد. آیا فرادادگاه هایی وجود خواهند داشت که فقط در متاورس ایجاد می شوند و آیا مدیران خود را به عنوان قاضی برای ریاست جلسات رسیدگی به چنین اختلافاتی معرفی می کنند؟ فقط زمان می تواند جواب این ابهامات را بدهد.

در نهایت، چگونگی برخورد با جرایم در متاورس با دنیای واقعی تفاوت هایی دارد که ممکن است مشکل آفرین باشند. استانداردهایی در اینترنت وجود دارد و شرکت‌های اینترنتی باید هنجارها و قوانینی را بر اساس کشوری که کاربرانشان در آن ساکن هستند، رعایت کنند. اگر با همه گیر شدن متاورس بین مردم، جرم و جنایت افزایش یابد، مشکلات نیز رشد خواهند کرد.

تنها امید کارشناسان استفاده قانونی از این فناوری است و دولت‌های جهان امیدوارند بتوانند سیاست‌های سخت‌گیرانه ای را وضع کنند تا جنایت در این فضا کمتر شود و ایمنی آن افزایش پیدا کند. در حالی که متاورس فرصت‌های زیادی را در آینده فراهم می‌کند، باید خطرات و آسیب‌ها را برای ایمن تر کردن آن کاهش دهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول