اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

حقوقی ایران‌خودرو‌ تذکر گرفت/ رشد ارزش صف‌های خرید بازار سهام

بازار سرمایه در جریان معاملات امروز روندی منفی داشت و به نیمه اول کانال 1.5 میلیون واحدی بازگشت.

حقوقی ایران‌خودرو‌ تذکر گرفت/ رشد ارزش صف‌های خرید بازار سهام

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس در حالی روزهای قرمزرنگی را پشت سر می‌گذارد که شرکت‌های حقوقیِ برخی شرکت‌های بورسی در مضان اتهام این کاهش‌ها هستند.

بازار سرمایه در روزهای گذشته با کاهش در شاخص مواجه شده و امروز هم باید بورس را ناموفق در جذب سرمایه های خُرد دانست، امروز نیز شاخص های عملکردی بورس نزول کردند و بیش از دو سوم نمادهای بازار قرمزپوش شدند. خروج سنگین پول حقیقی و کاهش تقاضای بازار موجب افت قیمت اغلب نمادها خصوصا گروه‌‌های کامودیتی ‌محور شد.

* حقوقی‌ها از بورس حمایت نمی‌کنند

علی احمدی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بورس در روزهای آینده گفت: در چنین شرایطی در صورتی که حجم معاملات در سطح فعلی باقی بماند و ارزش معاملات خرد نزول چندانی نداشته باشد، شاخص توان رشد را خواهد داشت.

وی ادامه داد: رفتار شرکت‌های حقوقی در روزهای گذشته نشانی از حمایت از بورس نداشته است و باید دید این شرکت ها چه زمانی را برای حمایت و بازگرداندن نمادهای بورسی انتخاب می کنند.

یکی از شرکت های حقوقی که در روزهای گذشته با گذاشتن سفارشات بیش از حد موجب ترس سهامداران خرد شده و این سرمایه‌گذاران نیز با افزایش فشار فروش باعث ریزش بورس شده است.

 

 

سازمان بورس نیز در اطلاعیه ای از ارائه تذکر به این شرکت حقوقی که باعث منفی شدن روند معاملات این نماد شده است، خبر داد.

* افت شاخص های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش 19 هزار و 372 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 534 هزار و 29 واحد رسید. بدین ترتیب شاخص از نیمه کانال 1.5 میلیون واحدی پائین آمد. بازدهی شاخص کل بورس منفی 1.25 درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس نیز با افت هفت هزار و 694 واحدی در سطح 424 هزار و 847 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 1.78 درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 132 واحد پائین آمد و در سطح 21 هزار و 265 واحد قرار گرفت.

* رشد خروج پول حقیقی از بورس

در پایان معاملات روز یکشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 646 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته افزایش 43 درصدی داشته است. گروه‌ فلزات اساسی، فرآورده های نفتی و کک بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی داشت.

 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، فایرا (شرکت آلومینیوم ایران) و حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) اختصاص داشت و نمادهای سآبیک (سیمان آبیک)، ومعادن (توسعه ‌معادن ‌و فلزات) و حگهر (حمل و نقل گهر ترابر سیرجان)‌ بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رکود نسبی در بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 9 هزار و 621 میلیارد تومان افزایش یافت و رشد 2 درصدی را نسبت به روز گذشته تجربه کرد. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 731 میلیارد تومان بود که 19 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 6 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 51 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 2 ماه اخیر است. سهم این معاملات از کل معاملات بورس حدود 52 درصد بوده است.

* رشد ارزش صف ‌های خرید پایانی

در جریان معاملات روز یکشنبه، 59 نماد در جریان معاملات امروز رشد قیمت داشتند و 270 سهم نیز با کاهش قیمت مواجه شدند.

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌ های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 37 درصد کاهش یافت و 142 میلیارد تومان شد. همچنین، ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 15 درصد رشد کرد و در رقم 476 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای فغدیر (شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان)، ددانا (شرکت داروسازی دانا) و سآبیک (شرکت سیمان آبیک) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به سهام قثابت (شرکت قند ثابت خراسان)، آسیاتک (انتقال داده های آسیاتک)، سنیر (سیمان‌ سفید نی‌ ریز)، کدما (معدنی‌ دماوند) و غدام (خوراک‌ دام‌ پارس‌) تعلق داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول