اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

رشد بهره‌وری تولید‌ با اصلاح ارز ترجیحی/ خوداتکایی در تولید کشاورزی ادامه می‌یابد

مدیرعامل یک شرکت بورسی گفت: با اجرای سیاست اصلاح ارز 4200 تومانی، رقابت واقعی در تولید شرکت‌های کشاورزی و دامپروری ایجاد می‌شود و سیاست خوداتکایی باید با قدرت تمام ادامه داشته باشد.

رشد بهره‌وری تولید‌ با اصلاح ارز ترجیحی/ خوداتکایی در تولید کشاورزی ادامه می‌یابد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ابراهیم غلامی امروز در نشست خبری در مورد اثرات حذف ارز 4200 تومانی بر شرکت‌های دامپروری اظهار داشت: قبل از اجرای این سیاست،‌در مأموریت‌هایی که سازمان بالاسری ما یعنی سازمان کوثر و هلدینگ کشاورزی آن به ما ارائه کرده بود، باید تحلیلی از شرایط حذف ارز 4200 تومانی و اثر بر تولید و بهره‌وری انجام می‌دادیم که در این زمینه گزارشی تهیه کردیم و چون شرکت بورسی هستیم، گزارش آن را در سامانه اطلاعات ناشران بورسی، کدال قرار دادیم.

وی افزود: از قبل از اجرای حذف ارز 4200 تومانی، 65 درصد نهاده‌های دامی را از طریق دولتی و 35 درصد از منابع دولتی تهیه می‌کردیم و قبل از آن 65 درصد نهاده‌ها از سامانه بازارگاه تأمین می‌شد و 35 درصد از بازار آزاد بود. اما بعد از اینکه یارانه نهاده‌های دامی حذف شد، محصولاتی مانند سویا، جو و ذرت را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم.

به گفته مدیرعامل کشت و صنعت شریف‌آباد، از زیرمجموعه‌های سازمان اقتصادی کوثر آن بخشی از نهاده‌هایی که مجبوریم از بازار آزاد خریداری کنیم، برای کاهش هزینه آن را مستقیم از واردکننده و یا واسطه اول خریداری می‌کنیم تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

غلامی این را هم گفت: البته اغلب واردکنندگان نهاده‌های دامی با دامدار کار نمی‌کنند و با واسطه‌ها سر و کار دارند، اما با این حال تلاش کردیم از اولین واسطه آن را خریداری کنیم.

وی همچنین گفت: کشور با وجود داشتن بحران آب و کمبود منابع آبی، اما با برنامه‌ریزی که در این شرکت انجام شد، تولید جو علوفه‌ای در سال زراعی 97-98، 3 هزار و 880 تن سال 98-99، 6 هزار و 840 تن، سال گذشته 6 هزار و 956 تن و برای امسال با وجود اینکه با بحران آب مواجه هستیم و میزان بارندگی 30 درصد کمتر از پارسال است، اما طبق برنامه، تولید جوی علوفه‌ای به 8 هزار و 217 تن می‌رسد.

غلامی همچنین ادامه داد: برای غلبه با بحران آب، تاکنون 50 درصد مزارع مورد استفاده برای تولید خوراک دام به روش آبیاری نواری مجهز شدند که مصرف آب را به یک‌سوم و یا یک‌پنجم کاهش می‌دهد و پروتئین گیاه را بالا می‌برد. امسال هم 25 درصد دیگر به این فناوری مجهز می‌شود و بنابراین 75 درصد مزارع با آبیاری نواری یا طیف انجام خواهد شد.

وی گفت: با وجود اینکه مشکل سرمایه در گردش هم وجود داشت، اما نهاده‌های مورد نیاز را مستقیم از واسطه اول خریداری کردیم و امسال به صورت مستقیم با کشاورزان، تولیدکننده خوراک دام وارد قرارداد شدیم و با پیش‌پرداخت به کشاورزان محصولات خوراک دام آنها را از پیش خریداری کرده‌ایم.

غلامی اضافه کرد‌: کل نیاز به خوراک دام برای سال جاری را در قالب قرارداد با کشاورزان تأمین می‌کنیم. 

وی همچنین در مورد اثرات حذف ارز ترجیحی بر قیمت محصولات گفت: عمده محصول ما شیر خام است که آن را مستقیم به مصرف‌کننده نمی‌دهیم بلکه به کارخانجات لبنی تحویل می‌دهیم و همچنین علوفه مازادی که کشت می‌کنیم را با ارز دولتی به خود دولت می‌دهیم، بنابراین سر و کار زیادی با مصرف‌کننده مستقیم نداریم. طرف ما شرکت‌های لبنی هستند. 

وی اظهار داشت: چون شیر تولیدی مجموعه ما با کیفیت است، بنابراین رقمی که دولت برای خرید شیر خام یعنی 12 هزار تومان پیش‌بینی کرده است، معمولا شیر تولیدی ما را به خاطر چربی بالاتر 150 تومان بیشتر خریداری می‌کنند و هر کیلو شیر را 12 هزار و 150 تومان می‌فروشیم.

غلامی همچنین با اشاره به سخنان وزیر جهاد کشاورزی گفت: دولت تعهد کرده است شیر خام تولیدی مازاد دامداری‌ها را به وسیله سازمان تعاون روستایی جمع‌آوری و خرید می‌کند. البته شیر تولیدی ما به دلیل کیفیت بالا همیشه مشتری دارد.

وی گفت: محصولات ما عمدتا به صورت پنیر و محصولات لبنی فناوری شده به قزاقستان صادر می‌شود و بخشی هم برای برندینگ به سازمان اقتصادی کوثر و جامعه هدف یعنی خانواده‌های شهدا اختصاص می‌یابد و ما درگیر مشتری خرد نیستیم.

غلامی در مورد اصلاح ارز 4200 تومانی و کمبود مواد غذایی در دنیا گفت: کشور ما خوشبختانه از اول انقلاب چون با تحریم‌ها سر و کار داشته، بنابراین این مسائل ما را غافلگیر نمی‌کند. نکته‌ای که مهم است این است که امنیت غذایی را نمی‌توانیم نادیده بگیریم و خوشبختانه تحریم قرار بود برای ما تهدید باشد، توانستیم آن را به فرصت تبدیل کنیم. در کشورهای دیگر هم بنگاه‌هایی که بتوانند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند موفق می‌شوند. 

وی همچنین در مورد سیاست خوداتکایی که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است، با توجه به شرایط کنونی جهان که با کمبود مواد غذایی روبه‌رو است گفت: در زمان جنگ تحمیلی هم باوجود مشکلاتی که وجود داشت کمبودی احساس نشد. وقتی که به مردم اعلام شد هر کس به اندازه نیاز خود نان خریداری کند هیچ‌کس بیش از نیاز خریداری نکرد و این فرهنگ همکاری در مردم ما نهادینه شده است. از طرفی امکانات و منابع کشور هم هم اکنون بیشتر شده است و با استفاده از زیرساخت‌ها می‌توانیم این مرحله را هم با سربلندی طی کنیم.

غلامی همچنین گفت: ‌‌باید به سمت خودکفایی و امنیت غذایی به ویژه تولید گندم برویم و با وجود اینکه مخالف کاشت محصولاتی مانند هندوانه نیستیم اما باید اولویت کشاورزانمان کشت گندم باشد و تدابیر مقام معظم رهبری مبنی بر خوداتکایی موجب شد که جنگ اوکراین هم نتواند برای ما تهدید قلمداد شود.

وی یکی از پاشنه آشیل‌های شرکت‌ها را کمبود سرمایه در گردش عنوان کرد و گفت: از وقتی که در این شرکت قرار گرفته‌ام با خرید به موقع نهادها از سامانه بازارگاه نگذاشتیم روند تولید و نهاده با مشکل مواجه شود. الان به اندازه مصرف واحدهای دامداری تا پایان شهریور امسال نهاده خریداری کرده‌ایم. در این زمینه یک انبار بزرگ علوفه و یک استخر تأمین آب احداث کرده‌ایم تا دچار کمبود نهاده نشویم و قبلا نحوه نگهداری نهاده‌ها به گونه‌ای بود که 20 تا 25 درصد از بین می‌رفت اما امسال با احداث انبار بزرگ از ضایعات نهاده جلوگیری کردیم.

وی گفت: برنامه امسال خارج شدن از خام‌فروشی است و حفظ زنجیره ارزش از مزرعه تا سفره را دنبال می‌کنیم. به عنوان مثال عرضه گوشت به صورت بسته‌بندی را خودمان دنبال می‌کنیم که با این روش 40 درصد ارزش افزوده نسبت به فروش دام زنده به کشتارگاه می‌توانیم به دست آوریم. 

به گفته غلامی، کشت و صنعت شریف‌آباد از زیرمجموعه‌های سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید است که سال 55 راه‌اندازی شده و بعد از جنگ تحمیلی برای خدمت‌رسانی به جامعه هدف یعنی خانواده‌های شهدا به این سازمان واگذار شد. در حال حاضر دارای 900 هکتار زمین زراعی و مجموعه دامداری به صورت متمرکز است که 8 هزار 500 رأس دام سنگین را پرورش می‌دهد که یکی از بزرگترین مجموعه‌های دامپروری کشور به شمار می‌رود و سالانه بیش از 53 هزار و 366 تن شیر در این کشت و صنعت تولید می‌شود.

وی در مورد اینکه آیا سود سهامداران خرد را از طریق سجام پرداخت می‌کنید؟ گفت:‌ برابر تقویم هنوز به مورد پرداخت سود نرسیده‌ایم اما تکلیف داریم طبق الزام سازمان بورس سود سهامداران خود را از طریق سامانه سجام پرداخت کنیم چون این حق سهامداران است که سود آنها به موقع و به صورت غیرمستقیم به حسابشان واریز شود و ما سود سهامداران خرد و بلوکی را از طریق سجام واریز می‌کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول