اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  حکمرانی نوین

حکمرانی نوین| ورود فعالیت‌های پولی و بانکی به دنیای فناوری‌ها/ با اقتصاد دیجیتال بیشتر آشنا شوید

اقتصاد دیجیتال یک اصطلاح جمعی برای همه تراکنش های اقتصادی که در اینترنت انجام می شود، است. با ظهور فناوری و فرآیند جهانی شدن، اقتصاد دیجیتال و سنتی در حال ادغام در یک واحد هستند.

حکمرانی نوین| ورود فعالیت‌های پولی و بانکی به دنیای فناوری‌ها/ با اقتصاد دیجیتال بیشتر آشنا شوید

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛‌ اقتصاد دیجیتال شبکه جهانی فعالیت های اقتصادی، تراکنش های تجاری و تعاملات حرفه ای است که توسط فناوری های اطلاعات و ارتباطات (ICT) امکان پذیر می شود. این مفهوم فعالیتی اقتصادی است که از میلیاردها ارتباط آنلاین روزانه بین افراد، مشاغل، دستگاه‌ها، داده‌ها و فرآیندها ناشی می‌شود. ستون فقرات این حوزه، افزایش پیوستگی افراد، سازمان‌ها و ماشین‌ها است که از اینترنت، فناوری تلفن همراه و اینترنت اشیا (IoT) برای انجام کار استفاده می کنند. علاوه بر این می توان این مفهوم را به طور خلاصه به عنوان اقتصاد مبتنی بر فناوری های دیجیتال نیز تعریف کرد. دان تاپسکات برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ واژه اقتصاد دیجیتال را معرفی کرد و به دلیل به اتصال به اینترنت، گاهی اوقات اقتصاد اینترنتی، اقتصاد جدید یا اقتصاد وب نیز نامیده می شد. با این حال، اقتصاددانان و رهبران کسب‌وکار ادعا می‌کنند که اقتصاد دیجیتال پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر از اقتصاد اینترنتی است.

حرکت از انقلاب صنعتی سوم به مرحله بعد

اقتصاد دیجیتال نشان دهنده حرکت از سومین انقلاب صنعتی به انقلاب صنعتی چهارم است. انقلاب صنعتی سوم که گاهی انقلاب دیجیتال نامیده می شود، به تغییراتی اشاره دارد که در اواخر قرن بیستم با گذار از دستگاه های الکترونیکی و مکانیکی آنالوگ به فناوری های دیجیتال رخ داد. چهارمین انقلاب صنعتی مبتنی بر انقلاب دیجیتال است، زیرا امروزه فناوری‌ها به پل زدن بین دنیای فیزیکی و سایبری ادامه می‌دهند.

اهمیت اقتصاد دیجیتال

اگرچه برخی از سازمان‌ها و افراد از فناوری‌ها برای فعالیت ها استفاده می‌کنند، اما اقتصاد دیجیتال از این هم پیشرفته‌تر است و صرفاً استفاده از رایانه برای انجام کارهایی که به طور سنتی به صورت دستی یا روی دستگاه های آنالوگ انجام می شود، نیست. این مفهوم فرصت و نیاز سازمان‌ها و افراد را برای استفاده از فناوری‌ها برای اجرای بهتر، سریع‌تر و اغلب متفاوت از قبل برجسته می‌کند. علاوه بر این، این اصطلاح توانایی استفاده از فناوری‌ها برای اجرای وظایفی را نشان می‌دهد که در گذشته امکان‌پذیر نبودند.

چنین فرصت هایی برای نهادهای موجود برای انجام بهتر کارها در مفهوم مرتبط با تحول دیجیتال گنجانده شده است. اقتصاد دیجیتال فراتر از دیجیتالی شدن و اتوماسیون است. در عوض، این پارادایم جدید چندین فناوری پیشرفته و پلتفرم های فناوری جدید را ادغام می کند. این فناوری‌ها و پلتفرم‌ها شامل موارد زیر هستند، اما به این موارد محدود نمی‌شوند: اتصال به اینترنت، اینترنت اشیا (IoT)، داده‌های بزرگ، تجزیه و تحلیل پیشرفته، شبکه‌های بی‌سیم، دستگاه‌های تلفن همراه و رسانه‌های اجتماعی. که می توان از این فناوری‌ها، هم به صورت جداگانه و هم به صورت هماهنگ، برای بازسازی مبادلات سنتی و فعال کردن مبادلات جدید استفاده کرد.

نمونه های تحول دیجیتال

کارآفرینان از فناوری هایی استفاده می کنند که اقتصاد دیجیتال را تقویت می‌کنند. در نتیجه این تقویت شرکت‌های جدید و مدل‌های کسب‌وکار جدیدی ایجاد می شود که تا پیش از این وجود نداشتند یا در اندازه و مقیاس امروزی نبودند. این شرکت‌های جدید شامل پلتفرم‌های درخواست تاکسی اوبر و Lyft، سیستم اجاره خانه Airbnb؛ و برنامه های ارائه کننده محتوا مانند نتفلیکس و اسپاتیفای می شود.

نمونه‌های متعددی از شرکت‌های سنتی وجود دارد که برای موفقیت در دنیای دیجیتال اقتصاد تغییر شکل داده اند. برای مثال خرده فروشان. آنها در ابتدا وب سایت هایی را برای فروش آنلاین ایجاد کردند. همانطور که جهان به طور کامل به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود، خرده فروشان آینده نگر اکنون از فناوری ها برای دسترسی به مشتریان و ارائه خدمات از طریق کانال های مختلف برای فروش آنلاین و شناسایی خریداران استفاده می کنند. آنها می توانند داده های خرید و فروش هر مشتری را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرده تا براساس علایق مشتریان کالایی را به آنها معرفی کنند.

همچنین می‌توانند از این داده‌ها برای ارتباط با مشتریان از طریق رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند. ایده استفاده از فناوری برای یکسان سازی تجربه مشتری در دنیای واقعی و فضای سایبری مختلف، اغلب یک رویکرد چند کاناله است.

رقابت کسب و کارهای جدید و قدیمی در استفاده از فناوری

شرکت ها و روش های کاری جدید برای تعامل بهتر و کسب درآمد بیشتر به وجود آمده اند. با این حال، بسیاری از شرکت‌ها و صنایعی که نتوانستند از فناوری‌ها برای تغییر عملکرد استفاده کنند، با کاهش فروش، کاهش سهم بازار و حتی سقوط کامل مواجه شده‌اند. بلاک‌ باستر و سایر فروشگاه‌های اجاره‌ای محتوا که فناوری‌های نو را به کار نمی‌برند، فعالیت‌های خود را تعطیل کردند. صنعت تاکسیرانی اکنون در حال رقابت برای جذب مشتریانی که از اوبر و Lyft بیشتر استفاده می کنند،‌ است.

کداک و سایر شرکت‌های تجهیزات دوربین که به سمت فرمت‌های دیجیتال و پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری آنلاین حرکت نکردند، با جایگزینی گوشی‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی به جای آلبوم‌های فیلم و عکس، عرضه محصولات خود را به شدت کاهش دادند.

آینده دیجیتالی شدن اقتصاد در جهان

کارشناسان کسب و کار معتقدند که اقتصاد دیجیتال در ابتدای راه است. سازمان‌ها چه کسب‌وکارهای دولتی، چه نهادهای خدمات‌گرا، مانند سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی، یا مؤسسات غیرانتفاعی و دولتی به رهبران و کارکنانی نیاز دارند که برای رقابت در این حوزه، قادر به نوآوری باشند. آنها باید از فناوری های نوظهور امروزی مانند اینترنت اشیا و تجزیه و تحلیل برای ارتباط بهتر با مشتریان و پاسخگویی بیشتر،‌کارآمدتر و موثرتر استفاده کنند.

دنیایی که ما می شناسیم به طور مداوم در حال تغییر است و یکی از محرک های اساسی، تحول دیجیتال است. این مفهوم به پذیرش فناوری دیجیتال برای تغییر خدمات یا مشاغل اشاره دارد. این امر با جایگزینی فرآیندهای دستی (غیر دیجیتالی) با فرآیندهای دیجیتال یا جایگزینی فناوری دیجیتال منسوخ شده با فناوری دیجیتال ارتقا یافته به دست می آید.

اقتصاد جهانی نیز دستخوش دگرگونی دیجیتالی است و با سرعت سرسام آوری در حال تغییر است. این بخش از اقتصاد در حال شکل گیری است و مفاهیم مرسوم در مورد چگونگی ساختار کسب و کار را تضعیف می کند. برخی از زمینه‌های اساسی تحول دیجیتال برای موفقیت کسب‌وکار در اقتصاد، دیجیتال محور هستند.

نقش اینترنت اشیا (IoT) در اقتصاد دیجیتال

اینترنت اشیا (IoT) دنیای دیجیتال و فیزیکی را با جمع‌آوری، اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای پیش‌بینی و خودکارسازی فرآیندهای تجاری به هم متصل می‌کند. با ادامه کاهش قیمت حسگرها، ما در آستانه عصری هستیم که همه چیز از افراد، مشاغل و دستگاه ها گرفته تا فرآیندها را می توان به یکدیگر متصل کرد.

ادغام دنیای فیزیکی و دیجیتال، هر دارایی را به یک حوزه دیجیتالی می آورد که در آن نرم افزار غالب است. اینترنت اشیا، کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا داده‌های تولید شده توسط حسگرها را در دنیایی از دستگاه‌های هوشمند و متصل به یکدیگر تجزیه و تحلیل کنند. این داده‌ها می‌توانند کسب‌وکارها را متحول کرده و به آنها کمک می کنند تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند.

هنگامی که یک سازمان بتواند موجودی دارایی های فیزیکی و دیجیتالی خود را در هر لحظه محاسبه کند، می تواند با دقتی که قبلاً تصور نمی شد، عمل کند. این تنها یک اتفاق خوب نیست، بلکه یک امر ضروری برای هر تجارت دیجیتال در دو سال آینده خواهد بود. دیجیتالی شدن همه چیز، شبکه های دیجیتال هوشمند جدیدی را ایجاد می کند که اساساً نحوه مدیریت، بهینه سازی، اشتراک گذاری و استقرار تجارت را تغییر می دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول