اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فعالان محیط زیست: نهال‌های رها شده را دریابید/ رئیس منابع طبیعی ممسنی: در احیای جنگل، به تعهد خود عمل‌ کرده‌ایم

حفر 12 هزار گوده جهت کاشت درخت در منطقه دشمن زیاری شهرستان ممسنی و رها شدن حدود 700 اصله نهال، مسئله‌ای است که توسط یکی از فعالان محیط زیست مطرح شده است اما رئیس منابع طبیعی ممسنی ضمن تکذیب این موضوع، به زوایای دیگری از احیای جنگل در این شهرستان می‌پردازد.

فعالان محیط زیست: نهال‌های رها شده را دریابید/ رئیس منابع طبیعی ممسنی: در احیای جنگل، به تعهد خود عمل‌ کرده‌ایم

به گزارش خبرگزاری فارس از ممسنی، کاشت درخت به منظور احیای جنگل، از برنامه‌هایی است که دستور کار منابع طبیعی قرار دارد.

در این مسیر توجه به فصل کاشت، نوع آبیاری و وضعیت بستر خاک، همچنین انتخاب گونه نهال مناسب برای هر منطقه، می‌تواند شرایط مساعدی را برای ایجاد پوشش گیاهی مساعد فراهم کند و ارمغانی دلپذیر برای طبیعت باشد.

البته احیای کامل جنگل‌های استان فارس و شهرستان ممسنی، فرایندی زمان‌بر است و مشارکت‌ جوامع محلی را می‌طلبد.  همچنین آگاه‌سازی عمومی از فواید و مزایای طرح‌های جنگل‌کاری و احیای جنگل، می‌تواند به مشارکت مردم کمک کند.

طی ماه‌های اخیر کاشت درخت در چند منطقه از شهرستان ممسنی، با هدف احیای جنگل آغاز شده است که به گفته یکی از فعالان محیط زیست در منطقه دشمن‌زیاری، برنامه احیای جنگل با آسیب‌هایی مواجه بوده است.

حدود 700 نهال در آفتاب پوسیدند

این شهروند نورآبادی در گفتگو با فارس گفت: احیای جنگل در دشمن‌زیاری، با هدف کاشت 12 هزار نهال آغاز شد و به این منظور، 12 هزار گوده، به وسیله بیل مکانیکی در اراضی منطقه حفر شد.
 
وی افزود: منابع طبیعی شهرستان ممسنی، از فروردین تا اردیبهشت ماه امسال اقدام به کاشت تعداد اندکی از نهال ها یعنی حدود ۳۰۰ نهال کرده و 600 الی 700 نهال را زیر درختان بلوط رها کردند.

 

 

این فعال محیط زیست بیان کرد: با گذشت زمان، تعداد زیادی از نهال‌ها در حالی که در گرمای آفتاب دپو شده بودند، خشک شده و آسیب جبران ناپذیری به آنان وارد شده است.

وی بیان کرد: تعدادی از نهال ها، کنار درختی کهن با قدمت ۱۵۰۰ ساله کاشته شده و حفر گوده در مجاورت این درخت کهنسال  باعث شده ریشه های آن، دچار آسیب شود. 

این شهروند نورآبادی اظهار داشت: زمان مناسب برای کاشت نهال‌ها، بهمن ماه بوده و منابع طبیعی پس از حدود 2 ماه تاخیر، اقدام به کاشت کرده‌ است.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: از تعداد نهال‌های کاشته شده نیز تنها یکصد نهال، با طراوت و سرزنده بوده و بقیه به دلیل وضعیت نامناسب کاشت و بی توجهی، در آستانه خشک شدن است، بنابراین برنامه احیای جنگل در عمل به تخریب جنگل انجامید!

نهال‌های دشمن‌زیاری توسط گروه یاران بلوط کاشته شد

در پی اظهارات این فعال محیط زیست و شائبه آسیب و خساراتی که مطرح می‌کند، همچنین مطابق مستنداتی که به خبرنگار فارس ارائه کرده است، گفتگویی با رئیس اداره منابع طبیعی ممسنی داشتیم.

بهنام امیران بیان کرد: اداره منابع طبیعی ممسنی در منطقه بله‌زار تعهد کاشت 12 هزار نهال داشت که در اسفند سال 1400، این تعداد درخت در محل تعیین شده، کاشته شد که به دنبال آن، بله‌زار از حالت متروکه بیرون آمده است.

 

وی ادامه داد: دور سوم آبیاری این نهال‌ها که شامل بلوط و بنه است، آغاز شده و معاون سازمان جنگل‌های کشور امروز از این منطقه احیای شده بازدید می‌کند.

تعهد کاشت 12 هزار نهال در منطقه بله زار بود

امیران ضمن تکذیب اظهاراتی مبنی بر حفر 12 هزار گوده و رها کردن تعدادی نهال، ادامه داد: نهال‌هایی که عنوان شده بدون کاشت در دشمن‌زیاری رها شده‌اند، توسط سمن یاران بلوط کاشته شده که شامل 300 اصله نهال است و اتفاقا مرتب هم آبیاری می‌شود.

رئیس منابع طبیعی ممسنی اظهار داشت: در منطقه دوتو جونگان نیز تعهد کاشت 6 هزار اصله نهال داریم که چون تعهد مربوط به سال جدید بوده و از زمان کاشت گذشته است، چرا که خشکسالی و گرمای هوا اجازه کاشت نهال را در این هنگام از سال نمی‌دهد، ۴ هزار و ۵۰۹ اصله کاشته شد که علیرغم آبیاری مداوم، حدود هزار اصله کنار از بین رفته است.

 

 

وی اضافه کرد: بنابراین در مهر ماه جاری که زمان مناسب برای کاشت است، تعهدات موجود عملی می‌شود.

امیران همچنین به تعهد عشایر منطقه اشاره کرد و گفت: بخشی از محدوده درخت‌کاری در مسیر ایل‌راه قرار دارد و عشایر منطقه متعهد شده‌اند سال آینده مرتع را در اختیار منابع طبیعی بگذارند تا به احیای آن بپردازیم.

امیران خاطرنشان کرد: اعتبار کاشت 12 هزار اصله نهال منطقه بله زار و 6 هزار اصله نهال منطقه دوتو جونگان، توسط بخش خصوصی تامین می‌شود و ارتباطی به اعتبارات درون سازمانی ندارد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول