اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

ارزیابی علمی جایزه فناوری و نوآوری یونسکو در دانشگاه تهران صورت می‌گیرد

رئیس دانشگاه تهران در نشست امضای یادداشت تفاهم سه‌جانبه برای ایجاد «جایزه فناوری و نوآوری یونسکو»، از راه‌اندازی دبیرخانه اجرایی و همچنین ارزیابی علمی این جایزه توسط دانشگاه تهران خبر داد.

ارزیابی علمی جایزه فناوری و نوآوری یونسکو در دانشگاه تهران صورت می‌گیرد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فا روابط‌عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران امروز یکشنبه در نشست انعقاد یادداشت تفاهم جایزه فناوری و نوآوری یونسکو فی‌مابین وزارت علوم، تحقیقات، فناوری، کمیسیون ملی یونسکو و دانشگاه تهران، با اشاره به اهمیت این جایزه، گفت: فلسفه جوایزی از این دست، فقط برای تقدیر از برترین‌ها نیست، بلکه با اعطای این جایزه، زمینه‌ای برای ترویج فناوری و نوآوری فراهم می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران با اعلام اینکه راه‌اندازی دبیرخانه اجرایی و همچنین ارزیابی علمی «جایزه فناوری و نوآوری یونسکو» توسط دانشگاه تهران انجام می‌شود، اظهار کرد: گسترش جایگاه این جایزه از سطح ملی به جایزه‌ای در سطح منطقه و جهانی، دست‌یافتنی است.
رئیس دانشگاه تهران، شکل‌گیری معاونت جدید فناوری و نوآوری در دوره جدید مدیریتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را منشأ شروع برنامه‌های متنوع و مؤثر در اکوسیستم علم و فناوری از جمله «ایجاد جایزه فناوری و نوآوری یونسکو» دانست و اظهار کرد: این مشارکت سه‌جانبه در سایر حوزه‌ها هم باید استمرار و توسعه پیدا کند و نهضت جدیدی در حوزه دانش‌بنیان‌ها ایجاد کند.
مقیمی در ادامه با اشاره به پتانسیل جایزه فناوری و نوآوری یونسکو در عرصه بین‌الملل، پیشنهاد تشکیل اتحادیه دانشگاه‌های فارسی‌زبان با محوریت دانشگاه تهران را مطرح کرد و افزود: با وجود کشورهای فارسی‌زبان منطقه و بنا بر فرموده مقام معظم رهبری که زبان فارسی باید زبان علم شود، یکی از مسئولیت‌های مهم ما این است که منابع علمی لازم را برای کسانی که می‌خواهند زبان فارسی بیاموزند، فراهم کنیم.
رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این آمادگی و ظرفیت را داریم تا از نظر ترغیبی و تشویقی به پژوهشگرانی که آثار خود را به زبان فارسی منتشر می‌کنند، کمک کنیم.
وی با استقبال از گسترش همکاری‌های دانشگاه تهران و کمیسیون ملی یونسکو، یکی از حوزه‌های همکاری بین دانشگاه تهران و کمیسیون ملی یونسکو را فعالیت ۷ کرسی یونسکو در دانشگاه تهران دانست و گفت: کرسی‌ها عملکرد نسبتاً خوبی داشته‌اند، ولی این وضعیت باید ارتقا یابد و نیازمند مدیریت یکپارچه و متشکل است.
مقیمی همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه بین دانشگاه تهران و وزارت خارجه ازبکستان درباره مرمت و بازسازی آثار باستانی کشور ازبکستان به ویژه در شهرهای سمرقند و بخارا خبر داد و اظهار داشت: رئیس‌جمهور ازبکستان علاقه‌مند است که کار مرمت آثار را دانشگاه تهران انجام دهد و قطعاً کمیسیون ملی یونسکو در اجرای این فرایند می‌تواند اثرگذار باشد.
وی در بخش دیگر سخنانش به رونمایی «طرح نشان نماد آموزش عالی ایران» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و چهره‌های ماندگار در محل باغ نگارستان اشاره کرد و گفت: امیدواریم امسال شاهد برگزاری جشنواره با عنوان «نشان نماد آموزش عالی ایران» باشیم. فرایند این جشنواره در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تصویب است و قطعاً کمیسیون ملی یونسکو و معاونت فناوری و نوآوری ریاست جمهوری هم می‌توانند در این خصوص کمک شایانی داشته باشند.
مقیمی در پایان از هدف‌گذاری استقرار دوهزار واحد فناور و دانش‌بنیان در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: دغدغه اصلی ما این است که از ظرفیت موجود در دانشگاه تهران که قابلیت تبدیل برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور دارند، استفاده کنیم. همچنین در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با سایر دستگاه‌ها هستیم تا اماکنی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد را با رویکرد استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در اختیار دانشگاه تهران قرار دهند.
حجت‌الله ایوبی، رئیس کمییسیون ملی یونسکو نیز این نشست را نشان‌دهنده رویکرد جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه دیپلماسی علمی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی نسبت به کشورهای منطقه احساس مسئولیت می‌کند و توجه دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی و دانشگاه مادر به زبان فارسی قابل ستایش است.
وی استقرار کمیته ارزیابی «جایزه فناوری و نوآوری یونسکو» در دانشگاه تهران را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: این جایزه در گام اول در سطح ملی و به تدریج در سطح منطقه برگزار خواهد شد.
علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ مبنی بر «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف ما گسترش گفتمان فناوری و نوآوری در کشور است. تشویق افرادی که در حوزه نوآوری و فناوری فعالیت می‌کنند یک ضرورت است، لذا با همکاری سه نهاد پیشنهاد یک جایزه را طرح کردیم.
وی افزود: با هماهنگی وزیر علوم مقرر شد که معاونت فناوری و نوآوری نقش حمایت و پشتیبانی را داشته باشد و دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی، ریاست دبیرخانه این جایزه را بر عهده گیرد. بنابراین دبیرخانه این جایزه در دانشگاه تهران است.
به گفته دکتر خیرالدین، شورای سیاست‌گذاری این جایزه متشکل از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (رئیس شورا)، معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم (دبیر شورا)، دکتر حجت‌الله ایوبی (نایب رئیس شورا) و دکتر سید محمد مقیمی (رئیس دبیرخانه)، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس اتاق بازرگانی و پنج وزیر است.
وی از استقرار دبیرخانه جایزه در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: این جایزه هر ساله اعطا می‌شود و تمام نقش‌آفرینان زیست‌بوم فناوری از آموزش و پرورش تا مراکز رشد را شامل می‌شود یعنی ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۴۶ مرکز رشد، ۱۱ هزار واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری، ۱۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک و در مجموع ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان مجموعه گسترده‌ای هستند که می‌توانند مخاطب این جایزه قرار بگیرد.
یادداشت تفاهم جایزه فناوری و نوآوری یونسکو فیمابین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه تهران و کمیته ملی یونسکو امروز یکشنبه ۸ خرداد ماه با هدف استعدادیابی، توسعه خلاقیت و تشویق علاقه‌مندان به نوآوری و فناوری منعقد شد. این یادداشت تفاهم به امضای علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و حجت‌الله ایوبی رئیس کمیسیون ملی یونسکو رسید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول