اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

چرا بهترین مدارس، دولتی نیستند؟/ دوره «شاد» و آموزش در فضای مجازی تمام نشده است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: چرا وقتی سخن از آموزش عالی به زبان می‌آید بهترین دانشگاه، دانشگاه ‌های دولتی است اما بهترین مدارس ما، دولتی نیست؟

چرا بهترین مدارس، دولتی نیستند؟/ دوره «شاد» و آموزش در فضای مجازی تمام نشده است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: اگر درباره اهمیت مدرسه در جامعه توافق جدی داشته باشیم به گونه دیگر عمل می‌کردیم و اولویت‌بندی در فعالیت‌ها فرق می‌کرد.

وی تصریح کرد: معتقدم باید مدرسه را در صدر نشاند؛ بیش از آنچه فکر کنیم مدرسه ارزان‌ترین، پایدارترین و عقلایی‌ترین راه برای رسیدن به آمال بشری است؛ تربیت مدرسه‌ای در هر کشور شاخص آینه نمای آن کشور است. 

* نهضت سوادآموزی یا باید خود را برای مأموریت جدید تجهیز کند یا تعطیل شود

امانی درباره نحوه فعالیت سازمان نهضت سوادآموزی، گفت: نهضت سوادآموزی یا باید خود را برای مأموریت جدید تجهیز کند یا تعطیل شود؛ آموزش بزرگسالان مانند آموزش فرزندان کشور یک امر مستمر است و این مأموریت پایان ندارد. 

وی اضافه کرد: باید مبادی تولید بی‌سوادی را مسدود کنیم و این از مهمترین وظیفه همه ما هست؛ آنچه که اهمیت دارد ارتقای کیفیت آموزش است البته موضوع پوشش تحصیلی وضعیت خوبی پیدا کرده است. کشور هم در این زمینه تلاش زیادی کرده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس آیین‌نامه اجرایی مدارس، مدیران مدارس کنشگر محله هستند و صرفا در مدرسه نمی‌نشینند تا هر دانش‌آموزی که آمد ثبت‌نام کنند بلکه پیگیر حضور بچه‌های لازم التعلیم هستند، افزود: آنطور نیست که پوشش تحصیلی امری رها شده باشد و به اشکال مختلف در وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌شود و حتی برای بازگرداندن تک تک بچه‌های بازمانده ایفای نقش می‌کنند. 

*ابتدا باید کارهایی در جهت همطرازی حقوق معلمان با کارمندان دولت انجام شود و بعد رتبه‌بندی مطرح شود

امانی طهرانی گفت: معیشت معلمان موضوع بسیار مهمی است و ابتدا باید کارهایی در جهت همطرازی حقوق معلمان با کارمندان دولت انجام شود و بعد رتبه‌بندی مطرح شود. 

وی با بیان اینکه شأن و منزلت معلم مهم است و همه افراد در مقام صحبت و سخنرانی به آن اهتمام دارند اما در عمل باید به گونه‌ای رفتار کنند که مقام معلم در کشور تکریم شود، اضافه کرد: همه ما مسؤولیت داریم این فضا را بهبود بخشیده و از کاهش منزلت معلمان جلوگیری کنیم. 

*نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش نوشتم تا امتحانات دانش‌آموزان از سوی معلمان مورد بررسی علمی قرار گیرد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص اقدامات این شورا برای کمک به جلوگیری از افت تحصیلی اشاره کرد و گفت: شورای عالی ابتدا با مصوبه ۹۷۷ ورود پیدا کرد و بحث آموزش ترکیبی را مطرح کرد؛ بعد سیاست‌های روشنی را برای پساکرونا مطرح شد و عنوان شد که باید از فرصت پیش آمده در دوره کرونا استفاده کرد.

وی افزود: نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش نوشتم و خواستم نتایج امتحانات و توانمندی و شایستگی‌های دانش آموزان مورد ارزیابی دقیق معلمان و مدارس قرار بگیرد و تجویزهای انفرادی از سوی مدارس برای همه دانش آموزان انجام شود و در ابتدای آغاز سال تحصیلی آینده مورد توجه قرار بگیرد.

امانی طهرانی ادامه داد: آموزش و پرورش هم اعتبار مختصری برای جبران افت آموزشی در اختیار معاونت‌های آموزشی قرار داده است که در تابستان دوره‌های آموزشی لازم برای جبران افت کیفیت یادگیری برگزار شود.

* نظام ۳-۳-۶ می‌توانست سال‌ها بعد اتفاق بیفتد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره نقش شورای عالی در تصمیمات آموزش و پرورشی شورا، افزود: شورای عالی آموزش و پرورش در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی کمرنگ نیست و به عنوان مثال در بحث کنکور در تمام جلسات بودیم. 

وی درباره اجرای سند تحول آموزش و پرورش، اظهار کرد: یکی از نقایص نظام اجرایی ما این است یک فهم‌ واحد و مشترک در اجرای سند به وجود نمی‌آید و به همین دلیل ۶ وزیر و سرپرست در این وزارتخانه آمدند ولی این سند نتوانسته است به فهم واحد در اجرا دست یابد؛ اگر به خود سند مراجعه کنیم عمده زمینه‌های اجرا را در شش زیرنظام مشخص کرده که این زیرنظام‌ها تصویب شده‌اند و اگر مبنای عمل باشند می‌توان به صورت دقیق‌تر و مشخص‌تری شاخص‌بندی انجام شود و آن را اجرا کرد.

امانی طهرانی با اشاره به تغییر ساختار آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول، افزود: نظام ۳-۳-۶ می‌توانست سال‌ها بعد اتفاق بیفتد یعنی ابتدا سه سال محتوا را آماده می‌کردیم ولی بعد در فاز اجرا می‌رفتیم. 

*پیشنهادی برای سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی در رتبه‌بندی معلمان عنوان کرد: کیفیت باید مورد سنجش و مبنای جبران خدمت همکاران قرار بگیرد؛ درباره ملاک‌های کیفیت، سه زمینه اصلی را مطرح کردیم که شایستگی‌های حرفه‌ای معلمی از این جمله است.

وی افزود: پیشنهادمان این است که با توجه به اینکه ممکن است ابزارهای لازم برای سنجش این ویژگی‌ها فراهم نباشد و در مرحله اول ملاک‌های سه‌گانه به شکل ساده‌تری سنجش شود و سپس در مراحل بعدی ارتقاء یابد.

*کار قانونگذاری و نظارت، تعطیل بردار نیست

امانی طهرانی درباره درخواست وزیر آموزش و پرورش از شورای عالی مبنی بر حذف قوانین اضافی، گفت: بدنه آموزش و پرورش برای اقدامات خود نیازمند بستر قانونی است اما این دستگاه چرا به شورای عالی نیاز دارد؟ در تمام کشورهای جهان وقتی نظام رسمی و نظام‌های قانونگذار شکل گرفتند. به این نتیجه رسیدند که نظام تعلیم و تربیت نیاز به قوانین مجزا دارد و اینگونه شورای عالی آموزش و پرورش شکل گرفت و این موضوع در ایران سابقه ۱۲۰ ساله دارد.

وی افزود: کار قانونگذاری و نظارت، تعطیل بردار نیست و در عین حال باید پایش دایمی قوانین وجود داشته باشد.اگر مصوبه‌ای می‌آید حتما دلیل دارد. البته ما هم پایش دائمی داریم و هرسال تعدادی از مصوبات را انتخاب و روی آنها پایش ملی انجام می دهیم و یکبار هم مطالعه کلانی سفارش داده شد؛ در این زمینه نباید نگاه صفر و صدی داشت.

*دوره «شاد» و آموزش در فضای مجازی تمام نشده است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «استراتژی آموزش و پرورش پس از کرونا چه باید باشد؟»، گفت: در گذشته وقتی معلمان سر کلاس می‌رفتند وقت خود را صرف تفهیم محتوای دروس می‌کردند و به دانش‌آموزان تکلیف می‌دادند‌ و ادامه راه یادگیری در خانه انجام می‌شد و در دوره آموزش غیرحضوری با روی کار آمدن مدرسه تلویزیونی و شبکه «شاد»، ویدئوی تدریس معلمان برتر در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. 

وی اضافه کرد: ما می‌گوییم امروز معلمان کلاس درس را به سیر یادگیری بچه‌ها تبدیل کنند و بگویند بچه‌ها چه محتوایی را باید بخوانند یعنی آنچه قبلا در کلاس درس برای تقویت یادگیری ارائه می‌شد در بیرون از کلاس تداوم یابد؛ به عبارت دیگر منابع مجازی یادگیری از سوی معلم به دانش آموزان معرفی شود تا وقتی به کلاس درس برمی‌گردند حاصل یادگیری خود را در کلاس در میان بگذارند.

امانی طهرانی افزود: با این فرمول شبکه «شاد» ارتقا پیدا می‌کند و رها نمی‌شود. یعنی دوره «شاد» و آموزش در فضای مجازی تمام نشده است.    

* چرا بهترین دانشگاه‌ها دولتی‌ هستند اما بهترین مدارس دولتی نیستند؟

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به طرح پرسش‌هایی درباره نظام آموزشی پرداخت و گفت: چرا وضعیت مدارس ما اینچنین است؟ آیا افرادی که در این مدت در آموزش و پرورش بودند بدخواه و نالایق بودند؟ چرا وقتی سخن از آموزش عالی به زبان می‌آید بهترین دانشگاه، دانشگاه ‌های دولتی است؟ اگر مدارس دولتی بد است چرا در دانشگاه، دولتی خوب است. این سوال بنیادی است چرا بهترین مدارس ما، دولتی نیست؟

وی افزود: ما ۱۰۰ سال به دانشگاه دولتی رسیدیم؛ در دوره جنگ فرصت مطالعاتی در دانشگاه دولتی را قطع نکردیم. در دوران تنگنای بودجه، دانشگاه را تجهیز کردیم. اما هنگامی که به سراغ آموزش و پرورش آمدیم تعداد بچه ها زیاد شد و مدرسه کم داشتیم و مدارس دو نوبته شد.

امانی طهرانی ادامه داد: چرا نیامدیم و بگوییم استاندارد کلاس ابتدایی حداکثر ۲۶ نفر است و در حال حاضر دوسوم بچه‌ها در تراکم بالای این مقدار هستند؛ یک علت این است که پیش‌بینی لازم را به عمل نیاورده و به اندازه کافی فضای فیزیکی نساخته‌ایم. مقصر هم تنها وزیر آموزش و پرورش نیست.

وی اضافه کرد:  ما کاری نکردیم که رتبه های یک تا ۳ هزار معلم شوند. باید مدرسه را در صدر بنشانیم. آمدیم در مسأله آموزش و پرورش ببینیم که این وضعیت کنونی حاصل کدام تصمیم بنیادین است؟ یا چرا سهم آموزش و پرورش از درآمد ناخالص ملی به اندازه کافی دیده نشده است؟

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: دغدغه تغذیه، پوشاک، آموزش، بهداشت و بسیاری موارد دیگر باید موردتوجه قرار بگیرد و عزم ملی برای آن وجود داشته باشد. باید دقیق و بنیادی بیندیشیم و باید برای آموزش و پرورش تمهیدات جدی داشته باشیم. به عنوان مثال باید ساختمان مدرسه بهترین مکان محله باشد و همه باید برای این موضوع بسیج شوند و حقیقتا مدرسه باید گفتمان کشور باشد.

*باید فهم عمومی را در دانش‌آموزان بالا ببریم

امانی طهرانی درباره موضوع علم نافع و غیرنافع که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب به آن اشاره شده بود، گفت: آموزش و پرورش سه مأموریت اصلی دارد. نخست آنکه باید شایستگی‌های پایه یادگیری را در بچه‌ها ایجاد کنیم تا در طول ۱۲ سال به افرادی تبدیل شوند که از پس نیازهای یادگیری خود برمی آیند. در بخش شایستگی‌های پایه زبان آموزی محاسبه کردن، مهارت‌های تفکر، مهارت‌های فرایندی مانند مشاهده کردن، فرضیه سازی و... را داریم و یک بخش جدی است که مهارت‌های پایه یادگیری از همین جا بنا گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: دومین مأموریت این است که به یک سطح متوازن و متعادلی از رشد در ساحت‌های شش‌گانه برسند؛ مأموریت سوم این دوره که مأموریت ویژه ملی هم هست هویت بخشی ملی ایرانی اسلامی بر پایه فرهنگ و تمدن غنی ایران و اسلام است و هر محتوایی به این سه وصل شود مفید و نافع است و خارج از آن باشد باید کنار گذاشته شود. باید موقعیت‌های یادگیری مفید و رشد دهنده‌ای در مدارس ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه «برخی سؤال می‌کنند محفوظات مورد تأیید شماست؟»، گفت: فقط بحث محفوظات مطرح نیست، آن محفوظات، ملاک سنجش‌هایی است؛ باید فهم عمومی را در دانش‌آموزان بالا ببریم. سازمان پژوهش باید برنامه‌های خود را در چارچوب این ملاک‌ها تنظیم کند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول