اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

پروژه‌های ناقص ریلی -جاده‌ای آذربایجان شرقی، چشم انتظار اعتبارات سفر رئیسی

یک چهارم پروژه‌های آزادراهی کشور در آذربایجان‌شرقی در حال اجرا است که اگر به بهره‌برداری برسند، سهم بسزایی در افزایش نقش اقتصادی استان خواهند داشت.

پروژه‌های ناقص ریلی -جاده‌ای آذربایجان شرقی، چشم انتظار اعتبارات سفر رئیسی

خبرگزاری فارس- لیلا حسین‌زاده: «یک چهارم و شاید نیمی از پروژه‌های آزادراهی کشور در استان آذربایجان‌شرقی اجرا می‌شود!» جمله سنگینی است و آدم را به یاد حرف‌هایی مثل تبریز شهر اولین‌ها، تبریز پایتخت گردشگری جهان اسلام و غیره می‌اندازد.

البته نه اینکه تبریز شهر اولین‌ها نباشد و این همه پروژه آزادراهی در استان اجرا نشود!! اجرا می‌شود اما راستش را بخواهید چنین جملاتی منِ آذربایجانی را بیشتر از اینکه مفتخر کند می‌ترساند.

رئیس جمهور دارد می‌آید؛ می‌ترسم با آمدنش مسوولان استان فقط بر این موضوعات «اظهر من الشمس» تکیه کنند و رئیسی هم به یاد گذشته پرافتخار این دیار بیفتد و روند نزولی شاخص‌های کلان اقتصادی استان را که از ۲۰ سال پیش شروع شده بکلی فراموش کند؛ نبیند این همه نقص و کاستی را در پروژه‌های عمرانی و آزادراه مرند- تبریز- بازرگان، راه آهن میانه- تبریز، جاده مرند- ائواوغلی و غیره همچنان بریده بریده و ناقص در انتظار اعتبارات قطره چکانی و تکمیل زورکی به حسرت نشینند.

می‌خواهم بگویم آقایان مسوول! افتخارات آذربایجان را همه می‌دانند و بر شکوه، عظمت و ظرفیت‌های سر ایران تمام مسوولان ارشد کشور از جمله شخص مقام معظم رهبری و رئیس جمهور صحه می‌گذارند.

اما تکیه صرف بر این افتخارات و تکرار آنها باعث می‌شود  آذربایجان‌شرقی نتواند در زمینه جذب اعتبارات مناسب و ارتقاء شاخص‌های کلان اقتصادی به‌ویژه در پروژه‌های زیرساختی، ریلی و جاده‌ای عملکرد مناسبی داشته باشد و اکثر این پروژه‌ها به صورت ناقص و نیمه‌تمام از سال‌ها پیش به جا مانده‌اند و رنگ تکمیل را به خود نمی‌بینند.

تلاش در جهت رفع نواقص گذشته پروژه‌های جاده‌ای و ریلی

مواردی را که در بالا عرض کردم، استاندار آذربایجان‌شرقی بهتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: در رابطه با جاده‌ها و پروژه‌های ریلی استان در گذشته اقداماتی انجام گرفته اما بنا به دلایلی برخی از این پروژه‌ها به شکل بریده بریده اجرا شده و نهایتا کریدوری که بتواند مسیرها را مثلا از غرب به شرق یا شمال به جنوب متصل کند، شکل نگرفته است.

عابدین خرّم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به برخی از نواقص پروژه‌های جاده‌ای استان اشاره و  اضافه می‌کند: آزادراه زنجان به تبریز اجرا شده ولی محور تبریز به بازرگان ناقص مانده یا جاده صوفیان و مرند کار شده اما از مرند به ائواوغلی ناقص است!

وی می‌افزاید: از پلیس راه هشترود تا مراغه قطعه‌ای به طول حدود ۶۰ کیلومتر که استان را به مرز تمرچین وصل می‌کند باقیمانده که می‌خواهیم این نقص را رفع کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی ابراز می‌دارد: در جاده تبریز به اهر محور اهر به بیله سوار مسیری است که تعریف شده اما پیمانکار پروژه کاملا به صورت منفعل عمل کرده و روند اجرای پروژه بسیار کند بوده است.

خرّم یادآور می‌شود: در راه‌آهن میانه به تبریز نیز از ایستگاه خاوران به بستان‌آباد نقص وجود دارد و شبکه هنوز تکمیل نیست.

این مسوول تصریح می‌کند: نهایتا کریدورهای اساسی و شاهرگ‌هایی که می‌تواند این حلقه‌های مفقوده را تکمیل کند، در یک برنامه چند ماهه بررسی کردیم تا عقب افتادگی‌هایی را که اتفاق افتاده برای مسوولان کشوری ملموس سازیم و نقش تجاری و ترانزیتی مسیرهای جاده‌ای و ریلی استان را برجسته کنیم.

وی مدعی می‌شود: اگر این نواقص رفع شود در شبکه یک چهارم راه آهن، جاده‌ها و آزادراه‌های ما تحول بزرگی اتفاق خواهد افتاد که تاثیر بسزایی در اقتصاد استان و اقتصاد ملی به جای خواهد گذاشت.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع ریاست جمهوری به استان اعلام می‌کند: ارقام بسیار مناسبی برای پروژه‌های استان در نظر گرفته شده اما با توجه به اینکه فصل کاری در استان محدود است به موقع باید جذب و به پروژه‌ها تزریق شوند تا پیمانکاران با سرعت کارها را پیش برند.

طراحی ۴۸۰ کیلومتر آزادراه برای آذربایجان‌شرقی

معاون وزیر راه و شهرسازی هم به طراحی ۴۸۰ کیلومتر آزادراه و ۴ آزادراه مهم برای آذربایجان‌‌شرقی اشاره و اضافه می‌کند: ۶۷۰ کیلومتر بزرگراه هم در برنامه کاری است که ۲۳۰ کیلومتر آن اجرا شده و مابقی طی ۴ سال به اتمام خواهد رسید.

خیرالله خادمی به خبرنگار فارس می‌گوید: امیدواریم تعهدات دولتی، آزادراه‌های مهم استان که شبکه مواصلاتی و کریدورهای اصلی را تکمیل می‌کند، به صورت مستمر تامین شود و تعهدات بخش خصوصی هم به منصه ظهور برسد تا در مدت زمان مشخص شاهد بهره‌برداری از این پروژه‌ها باشیم.

وی، خط‌ آهن بستا‌ن‌آباد- تبریز را مهم‌ترین مسیر ریلی شمال‌غرب کشور می‌داند و می‌گوید: با برنامه‌ریزی منسجم از سفر آتی هیات دولت به آذربایجان‌‌شرقی نهایت بهره را خواهیم برد تا با تامین اعتبار و تزریق مالی به سیستم پیمانکاری و بخش اجرایی حداکثر تا سه ماه شاهد اتمام و بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

خادمی مدعی می‌شود: این پروژه اولین پروژه ریلی خواهد بود که حداکثر تا اوایل تابستان توسط دولت مردمی آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری خواهد رسید.

 آزادراه تبریز- بازرگان نیازمند توجه رئیس جمهور

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یکی از اولویت‌های استان در سفر ریاست جمهوری را پروژه‌های ریلی و جاده‌ای اعلام و اضافه می‎‌‌کند: در جلسات متعدد بررسی‌های زیادی این ارتباط صورت گرفته، از طرف استانداری هم پیگیر هستند تا پروژه‌های مهم ریلی و جاده‌ای استان جزو مصوبات سفر قرار گیرد.

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی ابراز می‌دارد: یکی از پروژه‌های بزرگ ریلی استان تکمیل راه‌آهن میانه – تبریز است که به مراحل پایانی تکمیل رسیده و اگر اعتبار مناسبی برای این پروژه در نظر بگیرند به زودی تمام شود.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در عین حال خاطرنشان می‌سازد: آزادراه تبریز- بازرگان هم بسیار مهم است که در سه محور اجرا می‌شود و نیازمند اعتبارات سفر ریاست جمهوری است.

وی متذکر می‌شود: در برخی از جاده‌های استان نقاط حادثه خیز وجود دارد؛ از جمله در سه راه غفاری آذرشهر، ورودی و خروجی ممقان به شهرک سلیمی بعضا شاهد رخداد حوادث ناگوار هستیم که باید ترمیم و اصلاح شوند؛ چند مورد از پروژه‌های نیمه تمام جاده‌ای در سایر شهرها هم که نیازمند اعتبار هستند.

نگاهی اجمالی به وضعیت مهم‌ترین پروژه‌های ریلی و جاده‌ای استان

اما رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی به اقتضای سمت خود برای بیان آخرین وضعیت پروژه‌های ریلی و جاده‌ای استان به آمار و ارقام دقیق تکیه دارد و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به هفت پروژه تاثیرگذار استان در این ارتباط می‌پردازد.

محور جدید راه‌آهن میانه - تبریز 

محمد فرشکاران می‌گوید: احداث محور جدید راه‌آهن میانه - تبریز  به طول ۲۰۰ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ شروع شده و در سال ۱۴۰۱ خاتمه خواهد یافت و تاکنون ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه منجر به افزایش میزان جابجایی مسافر و بار، کاهش مصرف سوخت و زمان سیر نسبت به مسیر موجود خواهد شد، می‌افزاید: میزان اعتبار هزینه شده برای این پروژه تا کنون سه هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان بوده و برای تکمیل به ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

فرشکاران توضیح می‌دهد: برای تامین این اعتبار استفاده از ظرفیت تبصره‌های ماده واحده قانون در ارتباط با اتمام پروژه‌های قابل بهره‌برداری، بهره‌گیری از منابع صندوق توسعه استان و  اعتبارات سفر ریاست جمهور در نظر گرفته شده است.

بزرگراه بستان‌آباد - سراب

وی ابراز می‌دارد: بزرگراه بستان‌آباد- سراب به طول ۸۶ کیلومتر از سال ۱۳۸۹ شروع شده و تاکنون به میزان ۶۰ درصد پیشرفت کرده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی  اعلام می‌کند با بهره‌برداری از این بزرگراه زیرساخت‌های گردشگری(جاده‌ای) استان تکمیل و امکان ارتباط با کریدور بین‌المللی شرق به غرب ایجاد می‌شود.

فرشکاران یادآور می‌شود: تاکنون برای این پروژه ۱۴۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده و ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن مورد نیاز است که از طریق استفاده از ظرفیت تبصره‌های ماده واحده قانون در ارتباط با اتمام پروژه های قابل بهره‌برداری، بهره‌گیری از منابع صندوق توسعه استان تامین می‌شود.

بزرگراه اهر - تبریز - بیله سوار

این مسوول ادامه می‌دهد: بزرگراه اهر - تبریز - بیله سوار به طول ۹۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ شروع شده و با صرف اعتبار ۴۳۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تاکنون به میزان ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی اذعان می‌دارد: برای تکمیل این پروژه تا سال ۱۴۰۳، رقم ۲۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است که با استفاده از ظرفیت تبصره های ماده واحده قانون در ارتباط با اتمام پروژه‌های قابل بهره‌برداری، منابع صندوق توسعه استان و  اعتبارات سفر ریاست جمهوری تامین خواهد شد.

به گفته فرشکاران، بزرگراه اهر - تبریز - بیله سوار زیرساخت‌های لازم جهت ارتباط با کریدورهای بین‌المللی از طریق کشورهای حوزه قفقاز را مهیا می‌کند.

آزادراه تبریز – ارومیه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی، توضیح می‌دهد: اجرای آزادراه تبریز- ارومیه به طول ۱۰۰ کیلومتر از سال ۱۳۹۱ شروع شده و با صرف اعتبار ۷۶۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تا سال ۱۳۹۹ به میزان ۴۲ درصد پیشرفت کرده است.

فرشکاران می‌گوید: برای تکمیل پروژه در سال ۱۴۰۲ حدود یک‌هزار و ۲۹۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است که با مشارکت بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت تبصره‌های ماده واحده قانون در ارتباط با اتمام پروژه‌های قابل بهره‌برداری، منابع صندوق توسعه استان قابل تامین است.

وی، نقش آزادراه تبریز – ارومیه را در تکمیل زیرساخت‌های لازم جهت ارتباط مراکز صنعتی دو استان و ارتباط با پایانه‌های مرزی و تکمیل مسیرهای ترانزیت شمال‌غرب کشور بسیار مهم برشمرد.

آزادراه تبریز – بازرگان

این مسوول بیان می‌کند: احداث آزادراه تبریز – بازرگان به طول ۲۵۰ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ شروع شده و با صرف اعتبار ۳۳۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تا سال ۱۳۹۹ تنها ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

فرشکاران ادامه می‌دهد: این آزادراه بسیار مهم و استراتژیک برای تکمیل به حدود ۶ هزار و ۶۴۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که با مشارکت بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت تبصره‌های ماده واحده قانون در ارتباط با اتمام پروژه‌های قابل بهره‌برداری، منابع صندوق توسعه استان و اعتبارات سفر ریاست جمهوری قابل تامین است.

وی می‌گوید: با احداث این آزادراه مسیر ترانزیتی تهران- تبریز تا مرز بازرگان جهت ارتباط با مبادی ورودی و خروجی ترکیه  کشورهای اروپایی تکمیل و امکان ارتباط با کریدورهای بین‌المللی از کشورهای حوزه قفقاز و ترکیه برقرار می‌شود.

آزادراه مراغه - ملکان - هشترود -نقده- تمرچین

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، می‌افزاید: احداث آزادراه مراغه - ملکان - هشترود -نقده- تمرچین به طول ۹۲ کیلومتر برای تکمیل مسیر ترانزیتی مراغه تا مرز تمرچین جهت ارتباط با مبادی ورودی و خروجی کشور عراق از سال ۱۳۹۱ شروع شده و با صرف اعتبار ۳۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی تا سال ۱۳۹۹ به میزان ۴۲ درصد پیشرفت کرده است.

وی توضیح می‌دهد: برای اتمام این پروژه حدود ۶۲۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است که با مشارکت بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت تبصره‌های ماده واحده قانون در ارتباط با اتمام پروژه‌های قابل بهره‌برداری، منابع صندوق توسعه استان و اعتبارات سفر ریاست جمهوری قابل تامین است.

بزرگراه خواجه - ورزقان - سه راهی آقابابا

فرشکاران ابراز می دارد: احداث بزرگراه خواجه - ورزقان - سه راهی آقابابا به طول ۱۲۰ کیلومتر برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری، صنعتی و معدنی استان از سال ۱۳۹۱ شروع شده و با صرف اعتبار ۷۲۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تا کنون به میزان ۷۵ درصد پیشرفت کرده است.

به گفته این مسوول با مشارکت شرکت مس و تامین اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومانی این پروژه در سال ۱۴۰۲ به اتمام خواهد رسید.

انتهای پیام/۶۰۰۲۶/س/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول