اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمریکا و تایوان روابط نظامی-امنیتی را گسترش می‌دهند

علی‌رغم هشدارهای پیاپی چین در خصوص عدم مداخله در امور داخلی تایوان، رئیس‌جمهور تایوان اعلام کرد که گارد ملی ایالات متحده قصد همکاری با ارتش تایوان را دارد.

آمریکا و تایوان روابط نظامی-امنیتی را گسترش می‌دهند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ارتش چین هفته گذشته اعلام کرد که اخیراً رزمایشی را به عنوان یک «هشدار جدی علیه تبانی تایوان» با ایالات متحده انجام داده است.

با این حال خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که «تسای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی برای «همکاری» بین گارد ملی این کشور و ارتش تایوان است.

رئیس‌جمهور تایوان می‌گوید که با تقویت همکاری بین گارد ملی آمریکا و ارتش تایوان، به دنبال تعمیق روابط امنیتی در مواجهه با آن چیزی است که تایوان «تهدید رو به رشد چین» می‌نامد.

طبق این گزارش، ایالات متحده مهم‌ترین حامی بین‌المللی تایوان است که چین آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند اما علی‌رغم آن که ایالات متحده مدعی است هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد و به سیاست «چین واحد» متعهد است، اما با عرضه تسلیحات و حمایت از این کشور، پکن را تحریک به اقدام نظامی می‌کند.

چین اخیراً رزمایش‌های نظامی خود را در اطراف تایوان افزایش داده است تا حاکمیت خود را تصدیق کند و به کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده نشان دهد که تایوان بخش جداناپذیری از چین است.

اخیراً، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده در کنفرانس خبری مشترک با «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن در اظهارنظری تحریک‌آمیز گفت که واشنگتن از تایوان در مقابل هرگونه حمله احتمالی چین حمایت نظامی خواهد کرد که البته پس از چند ساعت مجبور شد به دنبال واکنش‌های پکن از اظهاراتش عقب‌نشینی کند.

بر اساس این گزارش، تسای در دیدار با «تامی داکورث» سناتور آمریکایی که به «تایپه» سفر کرده‌ است، گفت که داکورث یکی از حامیان اصلی قانون مشارکت و همکاری تایوان است که این طرح علی‌رغم آن‌که از حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در کنگره برخوردار است، به قانون تبدیل نشده است.

رئیس‌جمهور تایوان بدون آن‌که جزئیاتی در خصوص طرح تشکیل ائتلاف تایوان با آمریکا ارائه دهد، گفت: «در نتیجه، وزارت دفاع آمریکا در حال حاضر به طور فعال برای همکاری بین گارد ملی ایالات متحده و نیروهای دفاعی تایوان برنامه‌ریزی‌ می‌کنند».

بر اساس این گزارش، رسانه‌های تایوان پیش از این گزارش کرده بودند که این جزیره قصد دارد برای اجرای این طرح با گارد ملی هاوایی وارد همکاری شود.

تسای در این خصوص گفت: «ما برای همکاری نزدیک‌تر و عمیق‌تر تایوان-ایالات متحده در خصوص موضوعات امنیت منطقه‌ای مشتاق هستیم».

طبق این گزارش، سناتور داکورث گفت که برای تکرار این موضوع به تایوان سفر کرده است که کشورش در کنار تایوان ایستاده است و حمایت «فوق العاده» قانونگذاران آمریکایی از این جزیره وجود دارد.

رویتر در ادامه گزارش کرد که با این حال، هفته گذشته تایوان علیرغم تلاش‌های لابی‌گری در چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام ایالات متحده برای رفاه یا IPEF گنجانده نشد. تسای گفت تایوان به ابراز تمایل خود برای مشارکت ادامه خواهد داد.

وی در این خصوص گفت: «در آینده نزدیک، ما مشتاقانه منتظر همکاری تایوان و ایالات متحده در برداشتن گام‌های جدید برای توسعه برنامه‌های ملموس هستیم که مشارکت اقتصادی ما را عمیق‌تر می‌کند.»

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراََ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول