اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

طرح 57 هکتاری حرم شاهچراغ(ع) در آستانه تصویب قرار گرفت

افزایش حریم حرم شاهچراغ به 360 هکتار با وجود تعیین نشدن وضعیت طرح ساماندهی اطراف حرمین مطهر شیراز با موجی از شبهات روبرو شد، با این وجود به گفته مسئولان، طرح 57 هکتاری با در نظر گرفتن همه دغدغه‌ها در آستانه تصویب قرار گرفته است.

طرح 57 هکتاری حرم شاهچراغ(ع) در آستانه تصویب قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در حالی که با وجود گذشت بیش از 7 ماه از سفر رئیس جمهور به شیراز، هنوز سرنوشت طرح 57 هکتاری پیرامون حرم شاهچراغ ع مشخص نیست، محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در نخستین شورای عالی زیارت استان که به منظور تحقق اهداف عنوان سومین حرم اهل بیت برای شیراز، برگزار شد، از  ارتقای حریم حرم‌های شاهچراغ و سیدعلاالدین حسین ع به 360 هکتار سخن گفت و با اعلام اینکه محوطه شهر زیارتی اهل بیت(ع) در شهر شیراز راه اندازی می شود، گفت: همه دستگاه های اجرایی تا یک ماه آینده مکلف هستند برنامه خودشان را برای محوطه حریم حرم تدوین و ارائه کنند.

در همین رابطه، امیرحسین جمشیدی، مدیر کل دفتر فنی استانداری به خبرنگار فارس گفت: منظور از 360 هکتار، در حقیقت محدوده منطقه 8 شهرداری است که تحت عنوان محدوده بافت تاریخی فرهنگی شیراز، نامیده می‌شود.

وی توضیح داد: زمانی که طرح تفصیلی شیراز تهیه می شد دو حرم شاهچراغ و سیدعلاءالدین حسین با در نظر گرفتن ویژگی های که دارند و همچنین با توجه به اینکه شیراز سومین حرم اهل بیت نامیده شد، تصمیم بر این شد برای این محدوده طرح ویژه ای در نظر گرفته شود.

جمشیدی با بیان اینکه این طرح به عنوان طرح 57 هکتاری شناخته می شود، گفت: محدوده مشخص شده پیرامون حرم شاهچراغ، از سمت جنوب به حرم علاالدین حسین و بین الحرمین، از غرب به خیابان نه دی و دستغیب، از شرق خیابان درشیخ و از شمال به خیابان لطفعلی خان زند منتهی می شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری با تأکید بر اینکه  به هیچ وجه موضوع گسترش حرم مطرح نیست، اعلام کرد: محدوده و حدود و ثغور حرم مشخص است.

وی ادامه داد: محدوده 57 هکتاری، یک طرح موضعی با رویکرد سومین حرم اهل بیت است که محیط اطراف حرم با شان دو امامزاده مدفون در آن مکان متناسب می‌شود.

این مسئول در توضیح سخنان استاندار، تصریح کرد: صندوقی در سطح ملی تحت عنوان عمران حرم های مقدس تشکیل شده که رویکردش ساماندهی بافت پیرامون حرم‌ها است.

جمشیدی با اشاره به جلسه اخیر استاندار با هیئت امنای این صندوق، گفت: برای استفاده بیشتر از ظرفیت صندوق جهت بازآفرینی پیرامون حرم، استاندار پیشنهاد دادند که محدوده شهرداری منطقه 8 را محدوده پیرامون حرم تعریف کنیم تا از تسهیلات این صندوق بیشتر استفاده شود.

وی اضافه کرد: مثلا بلوار سیبویه جزء منطقه هشت است در حالی که ارتباطی با حرم قرار ندارد.

این مسئول گفت: در واقع برای اینکه سیما و منظر اطراف حرم نوسازی شده و از وام این صندوق بیشتر استفاده شود، این موضوع مطرح شده است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری خاطرنشان کرد: 360 هکتار طرح تفصیلی است که برنامه مشخص دارد و 57 هکتاری در دل آن تعریف می شود و طرح ویژه دارد.

جمشیدی در خصوص وضعیت و سرانجام طرح 57 هکتاری گفت: طرح 57 هکتاری تقریبا در آستانه تصویب است و سه اصل مهم در این طرح رعایت شده است.

وی در تشریح این اصول گفت: نخست حفظ همه آثار ثبت شده تاریخی، که در این طرح نه تنها هیچ اثر تاریخی تخریب نمی شود، بلکه احیا هم می شود.

جمشیدی تاکید کرد: رویکرد طرح احیای آثار تاریخی ثبت شده این محیط است و هیچ اثر تاریخی ثبت شده ، از سوی هیچ قانون و استانداری مجوز تخریب ندارد.

این مسئول در ذکر دومین اصل، گفت: ایجاد ارتباط مناسب پیاده راه، تاکید می کنم پیاده راه، [قرار نیست خیابان شود] با رویکرد فرهنگی، در حدفاصل حرم‌های مطهر شاهچراغ و سید علاالدین حسین (ع).

 مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس تاکید کرد: در حقیقت موضوع تجاری سازی و ماشین رو شدن منتفی است.

جمشیدی افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی شهرسازی، این پیاده راه با عرض مناسب، بدون اینکه هیچ اثر تاریخی ثبت شده، تخریب شود، طراحی شد.

وی سومین اصل را رسیدگی به سایر امامزادگان مدفون اعلام کرد و گفت: علاوه بر دو حرم شاخص، 8 امامزاده در این محدوده وجود دارد، احیا و رسیدگی بیشتر به این امامزادگان، با تامین دسترسی و ایجاد فضای مناسب شهری برای این 8 امامزاده واجب التعظیم در طرح پیش بینی شده است.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول