اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آتن از کشتی‌های یونانی خواست از آب‌‎های ایران دوری کنند

در پی توقیف 2 نفتکش یونانی به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های خلیج‌فارس، وزارت کشتیرانی این کشور اروپایی از شرکت‌های کشتیرانی خواست از آب‌های قلمرو ایران دوری کنند.

آتن از کشتی‌های یونانی خواست از آب‌‎های ایران دوری کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ در پی توقیف دو فروند نفتکش یونانی در آب‌های خلیج فارس به دلیل انجام برخی تخلفات، وزارت کشتیرانی یونان به شرکت‌های کشتیرانی این کشور «توصیه اکید» کرد که در هنگام عبور از خلیج‌ فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان، از آب‌های قلمرو ایران دوری کنند.

روزنامه یونانی «ekathimerin» در این خصوص گزارش کرد، نیروی دریایی سپاه روز جمعه (۶ خرداد ماه)، دو فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران روز شنبه اعلام کردند که خدمه دو نفتکش یونانی در سلامت کامل قرار دارند و تحت بازداشت نیستند.

پیش از این روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای در خصوص توقیف نفتکش‌های یونانی اعلام کرد:  «نیروی دریایی سپاه روز جمعه دو فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد. این دو کشتی، یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در نزدیکی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شده‌اند. هر دو کشتی با نام‌هایPrudent Warrior  و Delta Poseidon و تحت پرچم یونان حرکت می‌کرده‌اند و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آنها را توقیف کرد».

بنا بر گفته منابع وزارت کشتیرانی یونان، به گفته منابع این وزارتخانه، نفتکش Prudent Warrior در بندر عباس ایران لنگر انداخته است، در حالی که نفتکش دلتا پوسایدون در حال حاضر در همان مکان در خلیج فارس باقی مانده است.

طبق این گزارش، دلتا پوسایدون، 25 خدمه دارد که دو خدمه یونانی هستند و پرودنت ورییر، 23 خدمه دارد که 8 نفر از آن‌ها یونانی و یک نفر از آن‌ها تبعه قبرس است.

علی‌رغم آن‌که نفتکش‌های یونان به دلیل تخلفات انجام داده، توقیف شده‌اند، یونان توقیف این دو کشتی را «معادل دزدی دریایی» دانسته و محکوم کرده و به شهروندان خود هشدار داده است که به ایران سفر نکنند.

یونان مدعی است که یکی از نفتکش‌ها در آب‌های بین‌المللی حرکت می‌کرده است و نفتکش‌ دوم در هنگام توقیف در نزدیکی ساحل ایران بوده است.

پیش از این، وزارت خارجه یونان اعلام کرده بود که 9 شهروند یونانی در بین خدمه نفتکش‌ها بوده است اما توضیح بیشتری در خصوص دیگر ملوان‌هایی که سوار بر نفتکش‌ها بودند، ارائه نکرده است.

روز گذشته (دوشنبه)، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از مقام‌های ایران درخواست کرد که این نفتکش‌ها را آزاد کند و گفت: «ما از ایران درخواست می‌کنیم که فوراً خدمه و کشتی‌ها را آزاد کنند».

در ادامه این بیانیه‌ آمده است: «فرانسه تعهد خود را به قواعد حقوق بین‌الملل در حمایت از آزادی دریانوردی و ایمنی دریایی تکرار می‌کند. ما از ایران می‌خواهیم فورا اقدامات خود را که مغایر با این قوانین است، متوقف کند».

از طرف دیگر، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز روز گذشته، توقیف نفتکش‌های یونان را غیرقابل توجیه خواند و این در حالی است که وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا هیچ اشاره‌ای به توقیف نفتکش‌ روسیه حامل نفت ایران از سوی یونان و تحویل آن به ایالات متحده نکرد.

پیش از این نیز، ، «پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در بیانیه‌ای به توقیف دو نفتکش یونانی در آب‌های خلیج فارس توسط ایران واکنش نشان داد و گفت: «ما با نگرانی زیاد توقیف غیرقابل قبول دو کشتی یونانی توسط ایران در خلیج فارس را پیگیری می‌کنیم».

سیدمیثم یعقوبی مقدم

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول