اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

غلبه بورس بر سه عامل کاهش دهنده شاخص و تقویت رنگ سبز بازار

بورس امروز سبزپوش بود و نمادهای پالایشی بازهم با رشد قیمت همراه بودند و بورس بر سه عامل کاهش دهنده شاخص غلبه کرده است.

غلبه بورس بر سه عامل کاهش دهنده شاخص و تقویت رنگ سبز بازار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه روند صعودی آرامی به خود گرفته است تا به صورت آهسته به حمایت هایی که طی معاملات روزهای ابتدای هفته شکسته شده بود، بازگردد.

کاهش چشمگیر خروج پول حقیقی از بورس طی معاملات روز گذشته و ورود پول به بازار طی معاملات امروز نشان می دهد، سهامداران حقیقی به دنبال بازگشت بورس به روزهای متعادل و صعودی هستند. البته کاهش ارزش معاملات خرد در بازار سهام نشان از احتیاط سرمایه گذاران خرد برای انجام معامله دارد.

در میان گروه‌های صنعتی نیز بیشترین خروج سرمایه حقیقی به گروه‌های «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «فلزات اساسی» و «بیمه و صندوق‌های بازنشستگی» اختصاص داشت.

* سه عامل کاهش شاخص های بورس

الیاس کشاورز، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: هرچند روند نزولی شاخص‌ها متوقف شده است، اما نیروهای نزولی بازار همچنان پابرجا هستند. سه روند کاهش ارزش معاملات، خروج پول حقیقی و کثرت نمادهای قرمزپوش برای سومین روز متوالی می تواند برای بازار سرمایه زنگ خطر را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: در جریان معاملات امروز و روز گذشته شاهد غلبه سهامداران و بورس بر این سه عامل نزولی دهنده بودیم و در صورت ادامه این روند، می توان امیدوار به رشد بورس در روزهای آینده باشیم.

امروز نمادهای پالایشی و بانکی دو سر طیف بازار قرار داشتند. قیمت سهام اغلب نمادهای پالایشی‌ افزایش یافت و در سوی دیگر بانکی‌ها قرمزترین گروه بازار بودند. در کنار پالایشی‌ها، دو گروه محصولات غذایی و قند و شکر سبزترین گروه‌های بازار در روز سه‌ شنبه بودند.

* رشد شاخص های عملکردی بورس

شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات امروز رشد پنج هزار و 330 واحدی داشت و به سطح یک میلیون و 542 هزار و 711 واحدی رسید. بازدهی این شاخص مثبت 35 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با افزایش سه هزار و 122 واحدی به عدد 428 هزار و 321 واحدی بازگشت. بازدهی این شاخص نیز مثبت 73 صدم درصد بوده است. شاخص فرابورس نیز با رشد 63 واحدی به سطح 21 هزار و 412 واحدی رسید.

* ورود پول حقیقی به بازار سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 13 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد اما طی سه روز ابتدای هفته حدود 1300 میلیارد تومان پول از بورس خارج شده است.

در معاملات روز سه ‌شنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام فغدیر (شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان)، جم (شرکت پتروشیمی جم) و غزر (شرکت صنعتی زر ماکارون) اختصاص داشت و در سوی دیگر بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد)، فملی (ملی صنایع مس ایران)، وبملت (بانک ملت) بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود ثبت کردند.

* تداوم افت ارزش معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 34 هزار و 596 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 22 هزار و 132 میلیارد تومان بود که 75 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌ دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 159 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 2 ماه اخیر از 10 فروردین‌ ماه به این سو است. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سهام حدود 12 درصد بوده است.

* رشد ارزش صف‌ های فروش پایانی بازار

در جریان معاملات روز سه شنبه 210 نماد با رشد قیمت مواجه شده و از این تعداد نیز 59 سهم در صف خرید قرار گرفتند.

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌ های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 33 درصد افت کرد و در رقم 196 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای قچار (شرکت قند چهارمحال)، فغدیر (شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان) و قثابت (شرکت قند ثابت خراسان) بیشترین صف خرید را داشتند.

در جریان معاملات روز سه شنبه 131 نماد با کاهش قیمت روبرو شده و از این تعداد نیز 17 سهم در صف فروش قرار گرفتند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌ های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 39 درصد افزایش یافت و 71 میلیارد تومان شد.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به سهم های وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان)، شاملا (معدنیی املاح‌ ایران، سصفها (سیمان ‌اصفهان‌)، ثالوند (سرمایه گذاری مسکن الوند) و سنیر (سیمان‌ سفید نی ‌ریز) تعلق داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول