اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه

نقویان: بازی و انیمیشن «گاندو» برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید می‌شود/ سریال «ترور» روایتی از ترور نافرجام حاج قاسم است

مدیرعامل موسسه شهید آوینی گفت: مینی سریال «ترور» در ایام سالگرد حاج قاسم آماده می‌شود و داستان آن در مورد یکی از ترورهای ناموفق حاج قاسم در داخل کشور است. این سریال در روند کیفی سازی است و یکی از کارگردانان بنام کشور کارگردانی آن را بر عهده دارد.

نقویان: بازی و انیمیشن «گاندو» برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید می‌شود/ سریال «ترور» روایتی از ترور نافرجام حاج قاسم است

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، مهدی نقویان مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی، امروز سه‌شنبه دهم خردادماه در ابتدای نشست رسانه‌ای این موسسه، ضمن تسلیت حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان و محکومیت رخدادهای هنجارشکنانه اخیر جشنواره کن و مواجهه سیاسی عوامل جشنواره کن با آثار سینمایی، در رابطه با سریال‌های در حال ساخت موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی در سال ۱۴۰۱ گفت: مجموعا فرایند ساخت ۸ سریال را در ژانرهای مختلفی در سال ۱۴۰۱ دنبال می‌کنیم که این آثار شامل سریال‌های لاجوردی، رویان، گاندو۳، ترور، محرمانه، سرباز کوچک امام، شب دیجور و سپنتا است. در ژانرهای امنیتی، جاسوسی، علمی، مسئله کرونا و بیوگرافی آثاری را برای تولید در دست کار داریم.

نقویان ضمن اشاره به روند تولید فصل سوم سریال گاندو گفت: در همه دولت‌ها امکان نفوذ وجود دارد، لذا نفوذ در یک دولت بیشتر رخ می‌دهد و در یک دولت کمتر. دولت سیزدهم در تهیه و تولید گاندو حمایت معنوی می‌کند در حالیکه دولت قبل مشکلات و موانعی در پیشبرد پروژه ‌ها ایجاد کرده بود ولی دولت کنونی همراه و رفع‌کننده موانع در روند تولید آثار است. سریال‌سازی مستلزم همکاری نهادهای مختلف است و خوشبختانه در تلویزیون این اتفاق افتاده و «گاندو» سطح سریال‌های جاسوسی امنیتی نزد مخاطبان را بالا برده است. سد تولید آثار امنیتی در تلویزیون با تولید «گاندو» شکسته شد و زمینه تولید این گونه آثار فراهم شد. ساخت آثار، مستلزم همکاری هنرمندان است.

متاسفانه یک حباب مجازی و غیرواقعی وجود دارد که همان جنگ نرم است و مانعی برای تولید آثار امنیتی به حساب می‌آید که سخت‌ترین بخش تولید است که امیدواریم با همیاری و همراهی جامعه هنرمندان برطرف شود.

مینی سریال «ترور»؛ روایتی از ترور نافرجام حاج قاسم

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی در رابطه با آثار نمایشی در دست ساخت این موسسه ادامه داد: مینی سریال «ترور» در ایام سالگرد حاج قاسم آماده می‌شود و داستان آن در مورد یکی از ترورهای ناموفق حاج قاسم در داخل کشور است. این سریال در روند کیفی سازی است و یکی از کارگردانان بنام کشور کارگردانی آن را بر عهده دارد. «ترور» یک مینی سریال است اما با کیفیت سینمایی ساخته می‌شود و با تولیدات معمول تلویزیون فرق دارد.
همچنین سریال «محرمانه» در رابطه با تولید واکسن کرونا و مشکلاتی است که دشمنان در پیشرفت علمی کشور ایجاد می‌کنند. این سریال پربازیگر در ژانر علمی و جاسوسی ساخته شده و کارگردان آن محمود معظمی است.

نقویان ضمن اشاره به وجود برخی هجمه‌ها نسبت به هنرمندان همکار با پروژه‌های موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی گفت: برخی هنرمندان را تلفنی تهدید می‌کنند و یا در دفاتر سینمایی آن ها را راه نمی‌دهند. گاهی می‌توان سریالی را به دلیل عدم توانایی در جذب مخاطب و هدر دادن پول بیت‌المال مورد انتقاد قرار داد ولی وقتی کاری توان جذب مخاطب را پیدا می‌کند، چرا باید در برابرش قرار گرفت؟! این جو روانی ایجاد شده باعث دوری هنرمندان از آثار تولیدی می‌شود. جامعه هنری، بودجه خود را از نظام می‌گیرد و نیاز به همراهی دو طرفه هنرمندان و نهادهای حکومتی است. تعجب می‌کنم که چرا برخی هنرمندان اعلام می‌کنند که نظام از ما حمایت نمی‌کند در صورتی‌که مثلاً در همه دنیا، هنرمندان مالیات سنگین می‌دهند، اما در ایران هنرمندان از پرداخت مالیات معاف هستند.

ساخت سریالی درباره آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی

نقویان در ادامه ضمن تشریح گفته‌های خود درباره تولیدات در حال ساخت موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی افزود: مجموعه نمایشی «سرباز کوچک امام» براساس کتاب منتشر شده به همین نام تولید می‌شود. کتابی که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تقریظ نوشته و تاکید داشتند که کاری در این خصوص تولید شود. این کتاب سرگذشت نوجوان رزمنده‌ای به نام «مهدی طحانیان» است که به اسارت بعثی‌ها درآمده بود و مصاحبه معروفی با خبرنگار خارجی درباره حجاب انجام داد. آقای محمّدباقر مفیدی‌کیا کارگردان سریال است و فیلمنامه نوشته شده و مراحل بازنویسی آن در حال انجام است.

همچنین سریال «شب دیجور» به نویسندگی «محمّدرضا گوهری» تمام شده که اولین سریال در حوزه آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی و مسائلی مانند طلاق، اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی در فضای محازی است. سریال «لاجوردی» نیز به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد و کارگردانی امیرعباس ربیعی در ۲۰ قسمت به شکل گروهی نوشته می‌شود. فیلمنامه این سریال در حال تکمیل شده و  آماده تولید در سال ۱۴۰۱ است. سریال «رویان» در حوزه مجموعه‌های دانش بنیان رویان تولید می‌شود که موضوع توریسم پزشکی و علمی از جمله موفقیت‌های رویان است. همچنین بحث جمعیت و ناباروری نیز در این اثر مطرح می‌شود.

سریال «سپنتا» از دیگر کارهای تولیدی موسسه است که درباره اسرای عراقی حاضر در اردوگاه ایران بوده که با برخوردهای خوبی که از طرف رزمندگان ما دیدند، جذب نیروهای ایرانی شدند. «مهدی غفوری» سرپرست نویسندگان است که فیلمنامه آن تهیه شده و به تهیه‌کنندگی فرزاد هوشیار تولید می‌شود.

۲ فیلم سینمایی با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته می‌شود

مهدی نقویان درباره برنامه‌های موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی برای تولید آثار سینمایی، گفت: ۲ فیلم سینمایی با حمایت بنیاد سینمایی فارابی در موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی ساخته شود. فیلم «۴۴ روز» از کتابی با همین نام اقتباس شده و درباره خاطرات عکاسی به نام «دیوید برنت» است که ۴۴ روز منتهی به انقلاب را از زاویه دید خود روایت می‌کند. همچنین فیلم سینمایی «جنگ ارزی» نیز که داستان آن درباره ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی است با حمایت فارابی ساخته خواهد شد.

همچنین مجموعه مستند «کابوس نیمه شب» در ۶ قست از زمان فرار شاه تا مرگ را روایت می‌کند و مجموعه مستند ۲ قسمتی «تختی» توسط آقای جواد خیابانی تولید شده که از زوایای مختلف به مرگ تختی می‌پردازد. در حوزه انقلاب، تولید مجموعه‌ای درباره تسخیر لانه جاسوسی تولید می‌شود. در حوزه تمدن غرب یک مجموعه آماده پخش درباره روسای جمهور آمریکا داریم. در این مجموعه سیاست‌های استعماری و استکباری آمریکا بررسی می‌شود و نشان می‌دهیم که برخلاف نظر برخی، تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان وجود ندارد و آمریکای خوب و بد نداریم و فقط روش‌های آن‌ها متفاوت است.

در ادامه مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی در رابطه با تلاش ویژه این موسسه در ساخت آثاری در مورد مسئله همه‌گیری کرونا در کشور گفت: مجموعه ۱۵ قسمتی «شهر» در مورد دعای هفتم صحیفه سجادیه، مستند «نفس‌گیر»، مجموعه «پرستاران»، مجموعه ۲۳ قسمتی موشن گرافیک با موضوع مراقبت‌های بهداشتی درباره کرونا و مستند «مجاهدان سلامت» با موضوع فعالیت‌های جهادی مردم در دوران کرونا ساخته شد.

تولید بازی، کتاب و انیمیشن «گاندو» برای گروه سنی کودک و نوجوان

مدیرعامل موسسه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص فعالیت‌های موسسه در حوزه کودک و نوجوان گفت: بنا داریم بازی «گاندو» را بسازیم. زمان ساخت آن مشخص نیست ولی با چند تیم بازی‌ساز صحبت شده و در حال برآورد قیمت هستیم. بنا داریم که کیفیت بازی «گاندو» به اندازه‌ای باشد که مخاطب آن را بپذیرد و این عزم توسط موسسه وجود دارد. «مهدی نقویان» از تولید انیمیشن «گاندو» هم خبر داد و گفت: انیمیشن «گاندو» با یک فیلمنامه جدید برای کودک و نوجوان ساخته می‌شود. اتفاق عجیبی که در زمان پخش سریال «گاندو» وجود داشت، این بود که طیف جذب مخاطب بین بچه‌های ۸ تا ۱۵ ساله وجود داشت و «محمّد» گاندو قهرمان این طیف سنی بود.

مهدی نقویان با اشاره به برنامه‌ریزی موسسه برای انتشار چند کتاب در سال جاری گفت: چند کتاب را برای انتشار درنظر گرفتیم که هنوز قطعی نشده ولی قرار است کتاب «گاندو» جزو اولین کارهایی باشد که منتشر خواهد شد. این کتاب براساس خاطرات بازجوی اصلی «جیسون رضائیان» نوشته شده و پاسخی به شبهاتی است که درباره واقعی بودن سریال «گاندو» توسط برخی‌ها وجود دارد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی ضمن اشاره به انتشار بیانیه‌ سیاسی «تفنگت را زمین بگذار» که چندتن از هنرمندان در روزهای گذشته امضا کرده بودند تصریح کرد: چندتن از هنرمندانی که در پروژه‌های موسسه حضور داشتند پای این بیانیه را امضا کرده بودند و ما احساس تکلیف کردیم و تصمیم گرفتیم با آنها کار نکنیم. این بیانیه‌  مردم را دچار التهاب روانی کرد. هر چند یکی از هنرمندان از امضای خود انصراف داده بود و اذعان کرده بود که تصور نمی‌کرده محتوای بیانیه‌ اینچنین باشد. در جمهوری اسلامی ایران از طرف دولت و حکومت پول به تلویزیون و سینما تزریق می‌شود و حمایت اولیه دولت و حکومت از هنرمندان نگرفتن مالیات است. در حالیکه در سراسر دنیا هنرمندان مالیات‌های سنگین می‌پردازند. به ناراحتی جامعه هنری باید توجه شود ولی اینگونه نباشد که هنرمندان مدام مشغول انتقاد باشند.

هر سریال باید یک بار را از روی دوش نظام بردارد

در پایان نقویان ضمن اشاره به وجود موانع بر سر راه برخی تولیدات گفت: بر اساس همکاری‌های مشترک با صداوسیما تولیدات سریال‌ها را انجام می‌دهیم. اما گاهی برای پخش آثار افرادی مانع می‌شوند و اصطلاحا چوب لای چرخ می‌گذارند. در دولت قبل به جهت اینکه سریال انتقادی بود و مخاطب وسیعی داشت، در مقاطعی چالش‌هایی داشتیم. این موانع را باید از پیش رو بگذرانیم و موانع باعث تعطیل شدن کارها نشود. هر چند به گفته رییس سازمان صداوسیما، هر سریال باید یک بار را از روی دوش نظام بردارد.

شایان ذکر است که در نشست خبری مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهیدآوینی، برنامه‌های آتی این موسسه و گزارشی از عملکرد ۲ ساله این موسسه به اهالی رسانه ارائه شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول