اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

تدوین نظام مدیریت آب در کشور/هدر رفت آب در کشور ۲۰ تا ۵۰ درصد است

وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر بعد از بررسی‌های فراوان یک وفاق کلی در حوزه توزیع و تخصیص آب به وجود آمده است که در حال بررسی در شورای عالی آب است، گفت: این طرح با نام نظام مدیریت آب با حضور اساتید حوزه‌های مختلف بعد از روزها و ساعت‌ها برگزاری جلسات متعدد طراحی و ارائه شده است.

تدوین نظام مدیریت آب در کشور/هدر رفت آب در کشور ۲۰ تا ۵۰ درصد است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، علی اکبر محرابیان عصر امروز در جلسه جلسه مشترک مدیران صنعت آب و برق استان زنجان با ابراز رضایت از اقدامات انجام شده برای مصوبات سفر در حوزه آب و برق در استان اظهار کرد: بخشی از این مصوبات در حال انجام و بخشی هم تکمیل شده است.
 وزیر نیرو با بیان اینکه نیروگاه راه‌اندازی شده در سفر امروز قرار بود در سال ۱۴۰۲ وارد مدار شود، افزود: با سرعت دادن به روند کار و تسریع امور این نیروگاه در آستانه تابستان تکمیل شده است.
 وی به مطالب مطرح شده در جلسه اشاره و تصریح کرد: بسیاری از نارسایی‌ها و انتقادات وارد شده به دلیل طرح‌های نیمه تمام است و اگر تکمیل شوند، رفع خواهد شد.
 محرابیان به مطالب مطرح شده در مورد سد تالوار و آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: من به دلیل سابقه اجرایی که در دولت اسبق داشتم هم از این بازدید کردم و موقعیت امروز این سد با ۱۰ سال پیش هیچ تفاوتی نکرده است و در واقع طی این مدت هیچ آبی از این سد به دست کسی نرسیده است، هر چند نارضایتی حق شماست ولی باید متوجه بود که با وجود اعتبارات زیادی که هزینه شده است، هیچ کاری در این سد انجام نشده است.
 وزیر نیرو نکته دوم در مورد مسائل مطرح شده توسط نمایندگان مجلس را مربوط به مدیریت منابع آب دانست و گفت: اگر به این مطالب از جنبه مثبت نگاه شود باید متوجه بود که مدیریت فعلی آب شاید پاسخگوی نیازهای ۳۰ یا ۲۰ سال گذشته بود، ولی این نحوه مدیریت در مقطع فعلی پاسخگو نیست، چرا که کشور و همچنین زنجان توسعه یافته است و اوضاع صنعتی و کشاورزی استان با ۲۰ سال گذشته قابل مقایسه نیست و با سرعت بالایی در حال توسعه است و زیربنای هر رشدی انرژی و آب است.
 وی نهادینه کردن مدیریت آب در استان‌ها را از راهکارهای حل مشکلات موجود در حوزه آب دانست و گفت: رعایت عدالت در توزیع آب، شفافیت در تخصیص و در نهایت رعایت دقیق قانون از راهکارهای حل مشکلات موجود در این حوزه است.
 وی با بیان اینکه در حال حاضر بعد از بررسی‌های فراوان یک وفاق کلی در حوزه توزیع و تخصیص آب به وجود آمده است که در حال بررسی در شورای عالی آب است، ادامه داد: این طرح با نام نظام مدیریت آب با حضور اساتید حوزه‌های مختلف بعد از روزها و ساعت‌ها برگزاری جلسات متعدد طراحی و ارائه شده است.
محرابیان تخصیص آب در درون استان‌ها و توزیع آن با حضور ذینفعان را از ویژگی‌های نظام مدیریت آب اعلام و تصریح کرد: در این ماجرا موضوع اصلی مصرف آن است، چرا که در شرایط خاص آب به میزان کافی هم وجود داشته باشد، اگر الگوی کشت غیر اقتصادی باشد باز هم اوضاع درست نخواهد شد.
 وی با تاکید بر اینکه وضعیت آبیاری در کشاورزی ایران در دو بخش آبی و دیم با همه دنیا متفاوت است، گفت: یادمان باشد احداث سد با استفاده از بیت المال انجام می‌شود، ولی در نهایت ارزش افزوده آن به درستی نصیب مردم نمی‌شود.

 محرابیان با تاکید بر بالا بودن هدر رفت آب در کشور که بین ۲۰ تا ۵۰ درصد را شامل می‌شود، افزود: در دنیای کنونی در مدیریت‌های منابع آب ارزشمندترین مورد آب پساب است، چرا که سایر منابع آبی از جمله آب‌های سطحی ناپایدار هستند و در حال حاضر کشور در حال تنظیم آیین نامه‌های باز تخصیص پساب است تا بتوان نیازهای اساسی را در این حوزه تامین کرد‌.

وزیر نیرو به پیشنهادهای ارائه شده در جلسه برای رفع مشکلات حوزه آب استان اشاره کرد و گفت: هر چند نگاه من به این پیشنهادات مثبت است، ولی پاسخگویی به آنها نیازمند کار کارشناسی است و الگوی ذهنی من در مورد این پیشنهادات مثبت است بنابراین یک تیم مشترک بین استان و وزارتخانه تشکیل می‌شود تا پاسخگویی به پیشنهادها بعد از بررسی در آن تیم ارائه شود کما اینکه در مورد زنجان پیشنهادات ارائه شده قابل پذیرش است منتهی همانطور که گفتم این پیشنهادات باید بررسی کارشناسی شود.
وی با تاکید بر اینکه بر عهدی که برای رعایت عدالت و شفافیت در امور بسته‌ایم پایبند هستیم، افزود: می‌توان با اقداماتی عقب‌ماندگی‌های زنجان را در حوزه تخصیص آب که قابل پیش بینی هم هست، تامین کرد.
 محرابیان با بیان اینکه خط انتقال آب به منطقه از تالوار همین امسال آغاز خواهد شد، گفت: ما متعهد به تامین حقوق مردم منطقه از این سد هستیم.
 محرابیان به آغاز اجرای طرح جهاد آبرسانی به روستاهای کد دار استان اشاره و تاکید کرد: پیشنهاد من تشکیل جلسه به صورت هفتگی و برآورد اقدامات انجام شده است چرا که تخصیص اعتبار در این این حوزه ۱۰۰ درصد و نقدی است و اگر اعتبارات در این طرح جذب نشوند مسئولان استانی کم کاری کرده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول