اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار تاکستان خراسان‌شمالی سمپاشی شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان‌شمالی گفت: مبارزه شیمیایی با بیماری سفیدک داخلی انگور در سطح ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از تاکستان های این استان انجام شد.

۱۴ هزار و  ۵۰۰ هکتار تاکستان خراسان‌شمالی سمپاشی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، پیش از ظهر امروز محمد رضایی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: مبارزه شیمیایی با بیماری سفیدک داخلی انگور در سطح ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از تاکستان‌های این استان انجام شد.

وی سطح تاکستان‌های این استان را ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: تاکنون در ۲ مرحله سطح برخی از تاکستان‌های این استان به ویژه منطقه بدرانلوی بجنورد برای مبارزه با سفیدک داخلی انگور سمپاشی شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان‌شمالی با بیان اینکه این بیماری تابع اقلیم است و شرایط آب و هوایی باعث طغیان آن می شود، افزود: کشاورزان یکبار قبل از مرحله گل‌دهی سمپاشی داشته‌اند سمپاشی بعد از گل‌دهی به کشاورزان توصیه نمی‌شود.

رضایی ادامه داد: تاکستان‌های مناطق گرم استان از جمله گرمه، جاجرم، اسفراین و بخشی از مانه و سملقان به علت شرایط آب و هوایی نیاز به سمپاشی ندارند.

وی گفت: هم اینک تمرکز بر روی دهستان بدرانلو است چرا که شرایط از نظر آب و هوایی برای بروز سفیدک داخلی انگور بیشر مهیا است.

رضایی با بیان اینکه تاکنون از ناحیه بیماری سفیدکی داخلی انگور خسارتی به تاکستان‌ها وارد نشده است، افزود: هنوز هم به صورت نهفته بیماری سفیدک داخلی انگور را در تاک‌ها داریم که اگر شرایط از نظر آب و هوایی مهیا شود احتمال بروز بیماری و خسارت وجود دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سمپاشی قبل از گل‌دهی به نوعی محافظتی است، بیان کرد: تاک در طول دوران گل‌دهی محافظت خواهد شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان‌شمالی گفت: بر اساس داده‌های دستگاه‌های پیش آگاهی نصب شده در تاکستان‌های شهرستان بجنورد، شرایط از لحاظ دما و رطوبت برای شیوع بیماری سفیدک داخلی انگور فراهم است.

رضایی اظهار داشت: از سه سال گذشته دستگاه‌های پیش آگاهی سفید داخلی انگور خاص خراسان‌شمالی در بجنورد راه اندازی شده است و تمامی اطلاعات دمایی و رطوبت سنیجده می‌شود و همچنین کارشناسان طبق برنامه ریزی در طول هفته از سطح باغ ها بازدید و تمامی داده‌ها را در سامانه جامع پایش عوامل خسارت‌زای گیاهی سازمان حفظ نباتان کشور ثبت می‌کنند.

وی افزود: در صورت فراهم بودن شرایط شیوع بیماری در باغ ها پیامک هشدار برای مسوولان مربوطه استان ارسال خواهد شد که در سال جاری این هشدارها با توجه به آماده بودن شرایط دمایی و رطوبت و اولین اخطار در منطقه تیمور تاش بجنورد اعلام شد که از کشاورزان خواستیم سمپاشی حفاظتی را داشته باشند.

رضایی از تمامی تاکداران خواست تا به توصیه‌های کارشناسان توجه کنند و گفت: کارشناسان منطقه بعد از هشدار دستگاه‌ها تمامی اطلاعات و داده‌ها را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه آلودگی اولیه قابل کنترل است، اظهار داشت: این بیماری تحت تاثیر اقلیم است و در صورت بارانی شدن هوا شیوع پیدا می‌کند که در این صورت به تاکستان‌ها خسارت وارد می‌شود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول