اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

«وال استریت ژورنال» بررسی کرد: آرزوهای بربادرفته عربستان در پروژه نئوم

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی از ناکارآمدی مدیرعامل پروژه نئوم، پرونده‌های سیاه حقوق بشری، معضل جابجایی کارمندان و شرایط سخت کاری از جمله دلایل اصلی ناکامی این پروژه بزرگ تاکنون نام برد.

«وال استریت ژورنال» بررسی کرد: آرزوهای بربادرفته عربستان در پروژه نئوم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه وال استریت ژورنال روز گذشته (سه‌شنبه) در گزارشی نوشت: پروژه نئوم در سواحل دریای سرخ که به طور ویژه مورد اهتمام محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی قرار دارد و باید در سال ۲۰۳۰ تکمیل شود با موانع جدی روبرو شده که یکی از مهمترین آنها خودداری کارمندان خارجی از ادامه فعالیت در این پروژه است.

ردپای بازوی بن سلمان در نارضایتی‌ها

بنابراین گزارش، برخورد نامناسب مدیران ارشد و در صدر آنها «نظمی النصر» مدیر عامل شرکت سهامی نئوم، اصلی‌ترین علت عدم تمایل کارمندان خارجی به ادامه فعالیت در شهر در حال ساخت نئوم است.

گفته می‌شود نظمی النصر میان کارمندان تبعیض قائل شده و به برخی از آنان موضوعات غیر واقعی را نسبت می‌دهد، وی همچنین برخی کارمندان خارجی پروژه نئوم را تهدید به قتل کرده است.

النصر که عنوان بازوی عملیاتی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در پروژه نئوم حضور دارد، اخیراً در نشستی با اعضای هیأت مدیره شرکت، تهدید کرده که در صورتی که اطلاعات صحیح درباره روند فعالیت کارمندان در اختیار وی قرار داده نشود، مسئول این موضوع را پیدا کرده و به سوی وی شلیک می‌کند.

در پی این رخداد، بسیاری از کارمندان خارجی پروژه نئوم به طور دسته‌جمعی استعفا داده و از ادامه فعالیت در این پروژه عذرخواهی کرده‌اند.

پرونده‌های سیاه حقوق بشری

البته فرار کارمندان خارجی پروژه نئوم تنها معضل گریبانگیر آن نیست. بلکه موضوعات دیگر نظیر پرونده‌های حقوق بشری عربستان سعودی به ویژه قتل جمال خاشقچی، اعدام مخالفان و جنگ ویرانگر در یمن نیز مزید بر علت شده است.

در تابستان ۲۰۲۰ دو شرکت بزرگ بازی‌های رایانه‌ای در پی ابراز نارضایتی مخاطبان خودشان، فعالیت اسپانسری در پروژه نئوم را تعلیق کرده بودند. مشتریان این دو شرکت به دلیل مسائل حقوق بشری در عربستان، خواستار عدم حضور آنها در پروژه نئوم شده بودند.

معضل جابجایی کارمندان

کارمندان سابق و فعلی پروژه نئوم اعلام کردند که جابجایی مداوم و متعدد کارمندان این پروژه از سوی مدیران ارشد یکی دیگر از دلایل کندی روند پیشرفت آن است. بنابر گفته آنها با گذشت ۵ سال از آغاز روند ساخت شهر نئوم، این پروژه در اثر جابجایی‌های متعدد کارمندان همچنان در مراحل ابتدایی قرار دارد.

کارشناسان در این باره معتقدند که در پنج سال اخیر پیشرفت جدی در روند اجرایی پروژه نئوم حاصل نشده و این پروژه در سطح برنامه ریزی باقی مانده است. همچنین بسیاری از پروژه‌های اساسی و بنیادین در این شهر هنوز مرحله عملیاتی را آغاز نکرده اند.

در همین رابطه، نظمی النصر مدیرعامل شرکت سهامی نئوم در نوامبر ۲۰۲۱ اذعان کرده بودند که ما در جنگ با زمان بسر می بریم و اجرای این پروژه در زمان مقرر شده (۲۰۳۰) بسیار دشوار است.

شرایط سخت کارگران

پیش از این نیز در ماه ژانویه ۲۰۲۲ روزنامه انگلیسی سان در گزارشی از شرایط سخت و طاقت فرسای کارگران حاضر در پروژه نئوم خبر داده بود.

بنابراین گزارش، کارگران خارجی فعال در پروژه نئوم باید ساعت‎‌های زیادی را مشغول کار باشند، چون مدیران ارشد پروژه بر لزوم تکمیل آن تا سال ۲۰۳۰ تاکید دارند. این مساله فشارهای کاری را بر کارگران تشدید کرده و موجب فراری شدن آنها از ادامه حضور در این پروژه شده است.

نئوم یک شهر برنامه‌ریزی شده در استان تبوک در شمال غربی عربستان است که قرار است تا سال‌های آتی قابل سکونت شود. برنامه‌ریزی شده‌است که از فن آوری‌های هوشمند در شهر استفاده شود و همچنین به عنوان یک مقصد گردشگری عمل کند. مکان پروژه نئوم در شمال دریای سرخ، شرق مصر از طریق تنگه تیران و جنوب اراضی اشغالی و اردن واقع شده‌است. محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی در گفتگو با بلومبرگ در اکتبر ۲۰۱۸، اعلام کرده بود که پروژه نئوم در سال ۲۰۲۵ تکمیل خواهد شد و فاز اول آن در حال اتمام است. بعدها اما سال ۲۰۳۰ به عنوان سال انتهایی پروژه اعلام شد.

هزینه این پروژه ۵۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده اما برخی آن را بیش از این میزان برآورد کرده اند. در تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۱۸، عربستان سعودی یک شرکت سهامی به نام نئوم با سرمایه ۵۰۰ میلیارد دلاری تأسیس کرد. برنامه‌ریزی شده که منابع انرژی این شهر کاملاً از طریق منابع انرژی تجدید پذیر تأمین شود.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول