اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تکاپوی قطب علمی معماری اسلامی برای طراحی مزار علامه ذوالفنون

رئیس مرکز تحقیقات معماری اسلامی و قطب علمی این دانشکده علم و صنعت ایران گفت: قطب علمی معماری اسلامی و مرکز تحقیقات معماری شهرسازی این دانشگاه آمادگی دارد تا بتواند اثری ساده اما فاخر با توجه به ابعاد شخصیتی این علامه ذوالفنون طراحی کند.

تکاپوی  قطب علمی معماری اسلامی برای طراحی مزار  علامه ذوالفنون

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، عبدالحمید نقره کار در جلسه داوری مسابقه طراحی بقعه و یادمان علامه حسن‌زاده آملی با بیان اینکه ۵۰ طرح ارائه شده در این مسابق آثاری ارزشمند در این حیطه محسوب می‌شوند که از طرح های فرهنگی و ماندگار به شمار می روند، اظهار کرد: توفیق بزرگی است که بتوانیم نقشی برجسته در طراحی و اجرای مزار علامه بزرگ عارف واصل حضرت آیت الله حسن زاده آملی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باوجود تمامی تلاش‌های شرکت‌کنندگان و معرفی آثار برگزیده هیچ کدام از طرح‌ها قابلیت اجرا ندارد ولی قابل تقدیر است، اضافه کرد: به دلیل ارزش‌های معنوی این مزار و شرایط خاص منطقه شمال ایران و اینکه ممکن است تغییراتی به دلیل این جایگاه در منطقه ایجاد شود توصیه شده است، هدایت منابع و طرح‌های آینده روستا با توجه به پهنه جغرافیایی که تحت تاثیر آن است کارشناسی شود و قطب و شاخصه این مجموعه مورد طراحی قرار گیرد.

دانشیار گروه معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران و رئیس مرکز تحقیقات معماری اسلامی و قطب علمی این دانشکده اظهار کرد: قطب علمی معماری اسلامی و مرکز تحقیقات معماری شهرسازی این دانشگاه در خدمت این پروژه ملی و اسلامی خواهیم بود تا بتواند اثری ساده اما فاخر با توجه به ابعاد شخصیتی این علامه ذوالفنون طراحی کند اما به مسؤولان استان مازندران و شهرستان آمل توصیه می‌شود که بنا و روستایی که مزار در آن قرار گرفته است، نیاز به حریم دارد و ساخت و سازهای نباید در منطقه شکل بگیرد و برنامه‌های درازمدت مجموعه بزرگ فرهنگی در مازندران تحت این مزار فاخر و ارزشمند طراحی و اجرایی شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آمل نیز با بیان اینکه  فراخوان طراحی در نیمه دوم فروردین ۱۴۰۰ اعلام شد و مقرر شده بود، طراحی بیت الرحمه، بقعه علامه ذوالفنون حسن حسن زاده آملی (رضوان الله علیه) با رویکرد و مفاهیم معماری ایرانی اسلامی، عرفانی، بر اساس و شرایط مقررات ملی ساختمان، مرکز تحقیقات مسکن و آیین نامه جامع مسابقات معماری و شهر سازی وزارت راه و شهر سازی برگزار شود، اظهار کرد: ساده زیستی حضرت علامه ایجاب می‌کند بهسازی فضای عمومی زیارت ایشان و تسهیل حضور زائران با همین منش و شیوه ادامه یابد.

سید عباس حسینی با اشاره به اینکه بهره‌گیری از معماری اسلامی و در عین حال احداث یک اثر فاخر مدنظر ستاد توسعه ایرا روستای مزار حضرت علامه ذوالفنون خواهد بود، گفت: تلاش می‌کنیم این روستا به عنوان محل زیارت علاقه مندان به ایشان آماده‌سازی شده و فضای عمومی محل مزار مناسب سازی شود.

*مسابقه طراحی بقعه حضرت علامه حسن زاده آملی برگزیده اول و دوم نداشت

مهدی خاکزند دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در جلسه داوری مسابقه طراحی بقعه علامه حسن زاده آملی با اشاره به اینکه  بررسی نهایی مجموعه ای که برای یادمان طراحی در فرایند مسابقه قرار گرفته است دراین دانشکده انجام شده است، تصریح کرد: این آثار در دو مرحله بررسی و در نهایت، نتایج اصلی اعلام شد.

وی با بیان اینکه در فرایند برگزاری مسابقات، ۵۰کد به افراد متقاضی شرکت داده شد و  از میان این آثار، ۱۳ اثر مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در مرحله داوری نهایی دو داور اصلی دکتر عبدالحمید نقره کار دانشیار دانشکده و دکتر معماریان پیشکسوت و استاد تمام دانشکده معماری و مهدی حمزه نژاد رئیس دانشکده به همراه دکتر دانشپور دانشیار گروه شهرسازی معماری و شهرسازی حضور داشتند.

خاکزند اظهار کرد: از میان ۱۳ اثر انتخاب شده در مرحله دوم، ۴ اثر به مرحله نهایی راه یافتند که براساس آن، کدهای ۱۲ و ۱۶و ۲۰ با بررسی هیات داوران و دارا بودن شاخص های سادگی، فاخر بودن، بررسی بستر زمین، ارتباط موثر نما با پروژه محوله و درک درست از فضاها و ورودی ها برگزیده شده و این سه اثر به عنوان رتبه سوم معرفی شدند وهمچنین در  کنار این آثار، کد ۲۴ با کیفیت طراحی پلان های طراحی شده شایسته تقدیر شناخته شد.

 

براساس این گزارش، کد ۲۴  متعلق به  اسماعیل مقدسی از تهران، کد ۱۲  ایمان محمدی به نمایندگی از گروه ایده تا ساخت طراحان شمال از قائم شهر، کد ۲۰ محمد حسین سامان از تهران و کد ۱۶ امیرالله دانه از تهران اعلام شده است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول