اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

روایت درستی از پیشرفت‌ها نداشته باشیم، دشمن حقایق را وارونه جلوه می‌دهد

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اگر روایت درستی در جامعه برای رسیدن به قله‌ها وجود نداشته باشد مسیر دستیابی به هدف مخدوش می‌شود، دشمن از این فرصت استفاده کرده و حقایق را به صورت واژگون روایت می‌کند.

روایت درستی از پیشرفت‌ها نداشته باشیم، دشمن حقایق را وارونه جلوه می‌دهد

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، افتتاحیه سلسله جلسات «روایت دامنه‌ها» روز چهارشنبه 11 خرداد به همت دفتر تعلیم و تربیت واحد فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام با حضور علی اصغر خندان عضو هیئت علمی این دانشگاه و محسن دوباشی مدیر عامل ستاد جامع پیشرفت منطقه‌ای برگزار شد.

دوباشی در این جلسه به بیان اهمیت روایت در جامعه پرداخت و گفت: اگر روایت درستی در جامعه برای رسیدن به قله‌ها وجود نداشته باشد مسیر دستیابی به هدف مخدوش می‌شود، دشمن از این فرصت استفاده کرده و حقایق را به صورت واژگون روایت می‌کند.

وی تشریح کرد: ما در پدیده‌های مختلف اکثرا متوجه به قله‌ها هستیم و افرادی که به آن قله رسیده‌اند را ذیل قله روایت میکنیم نه ذیل مسیر رسیدن به قله، روایت درست این است که ما مسیر را هم روایت کنیم حتی بیشتر از قله‌ها. 

دوباشی در مورد روایت‌های مختلف در جامعه افزود: روایت‌های مختلف در مورد یک موضوع منجر به راهبرد‌های متفاوتی توسط سیاست گذاران یک جامعه می‌شود، مثلا می‌توان در مواجهه با موضوع جوان، به چند روایت متفاوت پرداخت:

اول- جوانان باید خوش باشند.

دوم- جوان نمی‌داند و نمی تواند.

سوم- جوان می‌تواند و مسئول است (دیدگاه رهبران اجتماعی).

پذیرفتن هر یک از این روایت ها منجر به رفتار خاصی با جوانان می‌شود که نتایج گوناگونی را هم به دنبال دارد.

همچنین خندان، درباره نسبت علم و عمل در علوم انسانی به بیان مطالبی پرداخت و گفت: ما در مورد لزوم همراهی علم و عمل با یکدیگر زیاد شنیده‌ایم اما مهم است که از زاویه علوم انسانی آن را مرور کنیم. علت پیشرفت کمتر علوم انسانی نسبت به علوم تجربی دوریِ آن از فضای عمل است، دانشگاه‌های علوم انسانی از ساحت عمل فاصله دارند. 

وی درباره دوگانه علم و عمل تصریح کرد: علم و عمل دوبال هستند و همزمان لازم اند، هریک از اینها بدون آن دیگری لاینفع خواهد بود.

خندان افزود: ما در جامعه کسانی را داریم که اهل عمل هستند اما علم آن کار را ندارند و از طرفی علمایی را می‌بینیم که به علم خود عمل نمی‌کنند. این ها مصداق حدیث امام علی (ع) هستند که می‌فرمایند: علمِ بدون عمل وبال و عملِ بدون علم گمراهى است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پایان سخنان خود درباره راهکارهایی برای حل این مسئله گفت: ارتباط عالمان علوم انسانی با مردم به طور مستقیم، ایجاد فرهنگ پرسش سوالات تربیتی از دانشگاه‌ها و اندیشمندان واقعی که می‌تواند جایگزین افکار التقاطی و غربی موجود در فضای تربیتی جامعه، ایجاد فضای ارتباط اهل علم و عمل در حوزه‌های مسائل تربیتی و لزوم ارتباط با افراد موفق تربیتی در عمل و علم از راهکارهای حل این مسئله است.

وی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که دانشگاه برای حل مسائل جامعه ایجاد شده است، پس لازم است رسالت خود را فراموش نکند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول