اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

سابقه مصرف سیگار در ۳۰ درصد مبتلایان به سرطان

متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با اعلام اینکه مصرف دخانیات شانس ابتلا به سرطان در افراد را بیشتر می‌کند، گفت: در بیش از 30 درصد افراد مبتلا به انواع سرطان‌ها سابقه مصرف سیگار وجود دارد.

سابقه مصرف سیگار در ۳۰ درصد مبتلایان به سرطان

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، حمیدرضا دهقان منشادی متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با بیان این مهم که مصرف دخانیات شانس ابتلا به سرطان در افراد را بیشتر می‌کند، گفت: قبل از هر چیز میزان مصرف دخانیات است که این شانس را تغییر می‌دهد، و نسبت مصرف سیگار (pack/year)، بر اساس تعداد سال‌های مصرف به تعداد پاکت‌های سیگاری که یک فرد در روز مصرف می‌کند محاسبه می‌شود. 

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان داشت: اگر فرد به مدت 10 سال روزی یک پاکت سیگار مصرف کرده باشد این نسبت به صورت 10 بسته بر سال تعریف می‌شود، هرچقدر این عدد افزایش پیدا کند شانس ابتلا به سرطان هم بیشتر می‌شود. که با پایین آمدن سن مصرف دخانیات به‌ویژه سیگار، این نگرانی وجود دارد که تعداد افراد بیشتری در ادامه عمر خود به شاخص 10 بسته بر سال در مصرف سیگار برسند، در این شرایط دور از انتظار نیست که ابتلا به سرطان در کشور طی سال‌های آینده افزایش پیدا کند. 

دهقان منشادی در خصوص وضعیت ابتلا به سرطان در کشور نسبت به دیگر کشورها و تاثیر مصرف دخانیات برآن گفت: بروز سرطان‌های مختلف در کشور ما کمتر از کشورهای پیشرفته است، اما سرعت رشد سرطان در کشور با توجه به جمعیت، بیشتر از کشورهای پیشرفته است و نکته مهم این است که جمعیت ما در حال سالمند شدن است و احتمال بروز سرطان در جمعیت کهنسال بیشتر بوده و طبیعتاً مصرف سیگار این میزان را افزایش می‌دهد. 

وی با اعلام اینکه سرطان ریه اولین سرطان شایعی است که مستقیماً به مصرف سیگار ربط داشته و حدود 75 درصد مبتلایان به سرطان ریه سابقه مصرف سیگار دارند، گفت: سرطان حنجره دومین سرطان شایع مرتبط با مصرف سیگار است، و 70 درصد کسانی‌که به این سرطان مبتلا شدند سابقه‌ی مصرف سیگار داشته و  مبتلایان به سرطان زبان و دهان تا حدود 50 الی 60 درصد سابقه مصرف سیگار یا شبه دخانیات را دارند، همچنین مبتلایان به سرطان معده و مثانه تا 50 درصد سابقه مصرف سیگار در آنها مشاهده شده است. 

دکتر دهقان ادامه داد و گفت: موارد کمتر شایع ابتلا به سرطان‌های مری و کولورکتال است، سرطان‌های دهانه رحم و پوست هم می‌توانند مرتبط با مصرف سیگار باشند اما میزان ارتباط آن‌ها با دخانیات معمولاً کمتر از 30 درصد است. البته سرطان‌های خون مثل CLL و CML هم میزان بالایی ارتباط با مصرف سیگار و دخانیات دارند. با این وجود می‌شود گفت اگر مجموع این سرطان‌ها را در نظر بگیریم می‌توانیم متوجه شویم در بیش از 30 درصد افراد مبتلا به انواع سرطان‌ها سابقه مصرف سیگار وجود دارد. 

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی، با اشاره به این موضوع که قطع مصرف سیگار می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد بیان داشت: اگر فردی مصرف سیگار را ترک کند، اگرچه همچنان سوابق مصرف در بیمار شدن فرد موثر است، اما مطالعات اخیر نشان داده یک بهبودی در تاثیر این سوابق برای بیمار نشدن افراد بوجود می‌آید. یعنی اگر کسی 10 سال متوالی سیگار کشیده باشد، چنانچه 10 سال متوالی ترک سیگار کند، سابقه تاثیرگذار مصرف دخانیات در فرد برای ابتلا به بیماری کم می‌شود. 

وی در ادامه گفت: نکته‌ حائز اهمیت این است که حتی قطع مصرف سیگار در زمان درمان باز هم کمک کننده به بهبود است، چرا که مصرف سیگار حین درمان اثر بخشی درمان را به شدت پایین آورده و کاهش می‌‌دهد. 

این متخصص آنکولوژی با اشاره به سیاست‌گذاری‌های سلامت به‌ویژه درخصوص سرطان بیان داشت: اگر به‌صورت اقتصادی سود تولید سیگار و مالیاتی که از تولید آن به‌دست می‌آید و بعد هزینه‌ای که تمام دولت‌ها در کشورهای مختلف به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای درمان سرطان انجام می‌دهند را بررسی کنیم متوجه می‌شویم دولت‌ها هزینه بالایی را برای تولید دخانیات پرداخت می‌کنند، گویی‌که آن‌ها برای ابتلا افراد به سرطان سوبسید پرداخت می‌کنند.

انتهای پیام/ ت 69

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول